[Interview] Floris Wyers over Pure Luxe Magazine
02-03-2017 09:39:00 Door: Katja Brokke | Hits: 10208 | Tags:

Na een succesvol eerste jaar pureluxe.nl (100.000 uv per maand) lanceerde uitgever Floris Wyers onlangs de papieren versie Pure Luxe Magazine. We spreken hem over zijn niche doelgroep, papier als luxeproduct en de commerciële strategie.

Hallo Floris, vertel eerst eens over de website pureluxe.nl.

Er was in Nederland weinig over luxe, echte luxe, dus niet een rubriekje voor erbij. natuurlijk is daar LXRY, maar dan heb je het wel gehad ook. Dat was de basis. Ik kon via via eind 2015 de domeinnaam www.pureluxe.nl overnemen en dat vond ik een pakkende naam, zeker ook als je ons logo ziet met de woorden PURE LUXE onder elkaar (zo staat het op onze visitekaartjes en op de website, niet op het magazine, want daar staat het achter elkaar vanwege de coverruimte). Dus de U en de E komen terug en dat blijft hangen, ook als je het uitspreekt. Het klinkt vertrouwt en dat bleek gelijk. Veel mensen dachten dat wij al jaren bestonden.

In hoeverre verschilt pureluxe.nl van de al langer bestaande titel LXRY?

Wij zijn kleinschaliger en willen dat vooral zo houden. Wij zijn niet te koop en ook kan je geen abonnement nemen op ons magazine. Daarnaast hebben we een distributiemodel dat zeer afwijkt, wij verzenden ons magazine aan mensen die een eigen woning bezitten met een WOZ-waarde vanaf 1 miljoen euro. Verder ligt het magazine bij onze adverteerders, die zo op een positieve manier met elkaar in aanraking komen. Positieve kruisbestuiving noem ik dat. Onze events zijn (veel) kleiner dan bijvoorbeeld Masters of LXRY in het (overigens niet zo luxe) RAI-gebouw. Daar komen ieder jaar 40.000 bezoekers. Bij ons zijn er maximaal 800 tot 1000 bezoekers, zodat er overzicht is en je iedereen ook echt kan spreken met volle aandacht. Vooral onze adverteerders - eigenlijk noem ik ze liever partners - vinden dit erg prettig. Bij Master of LXRY kom ik om de 2 meter een bekende tegen en ben je dus heel snel afgeleid, geen gesprek kan ik normaal afmaken daar. Verder zie ik LXRY als een positieve concurrent, ik heb veel respect voor Yves Gijrath en wat hij heeft neergezet, maar na 15 jaar is het wel eens tijd voor wat concurrentie.

Welke mogelijkheden hebben adverteerders online?

Storytelling, maar ook plat adverteren, wel altijd stijlvol. We maken zowel online als offline mooie reportages, inclusief mooie fotografie. Voor een videoreportage kun je ook bij ons terecht. Bewegend beeld werkt goed in deze nieuwe, snelle tijden. Verder zijn we succesvol en zeer actief op social en delen dagelijks veel content vanuit de hele wereld. Dus van het nieuwe, dure appartement van Justin Bieber, via een megajacht naar mooie verhalen over onze eigen partners. En vergeet onze wekelijkse nieuwsbrief niet die zeer gericht de juiste doelgroep benadert. Onze website gaat overigens richting de 100.000 bezoekers per maand (binnen 1 jaar bereikt) dus partner worden is ook echt zinvol.  Op Facebook gaan we nu richting de 35.000 volgers.

En nu een mooi magazine. Gefeliciteerd! Is papier tegenwoordig een luxeproduct?

Dank voor de felicitaties, deze moeten ook zeker naar onze designer Lucas Berghoef, maar er staat een heel team achter mij. Alhoewel ik het bedrijf alleen heb opgericht, heb ik wel altijd een heel professioneel team achter mij staan gelukkig. Of papier een luxe product is? Tja… In de uitvoering waar wij voor gekozen hebben denk ik wel. Hou het magazine maar eens vast, dan voel je het gelijk. Het straalt klasse uit. Luxe maar nooit patserig, altijd stijlvol en met respect. Dat is precies waarvoor Pure Luxe staat. De echte miljonair werkt 80 uur per week en kan zich daarom veel veroorloven. Daar ga ik rustig achter staan.

Was het vanaf het begin het plan om met een papieren magazine te komen?

Niet direct nee, maar ik ben persoonlijk altijd een enorme fan geweest van mooie magazines, het is een kleine droom die uitkomt. Vers ruiken ze ook zo lekker, die magazines! Ik praat veel met mensen en bedrijven die actief zijn in de luxe markt en altijd komt wel naar voren dat je een echt duur product niet zomaar online met 1 click koopt. Men wil rustig lezen en daarvoor is papier nodig in de vorm van een stijlvol magazine. Een tablet of smartphone zijn goed om te prikkelen, maar lezen doe je in een magazine. Lekker thuis op de bank of in bad met een glas wijn. Op vakantie neem ik zelf overigens altijd stapels magazines mee. Ik ben echt een magazineman. Wij kijken overigens graag naar de (internationale) concurrentie en leren daarvan. Hoe wij het anders, soms beter, kunnen doen. Goede voorbeelden zijn het Engelse The Rake en The Gentlemens Journal, prachtige bladen die het gewoon begrijpen.

Kun je meer vertellen over de bladformule en commerciële strategie?

Aanvullend op wat ik al vertelde: ik verdien aan advertenties en mooie verhalen (laten) schrijven over luxe en alles daaromheen. Ik maak graag de combinatie offline met online en social. 4 keer per jaar organiseer ik een event, die gepaard gaat met de vierjaarlijkse magazinelaunch, altijd een groot feest met diverse standhouders/partners. Vaak maak ik een jaardeal met een partner en hierin wordt alles meegenomen: het magazine, de website, social en events. Gewoon een totaalplaatje met een mooie prijs.

Meerdere online titels lanceren een printversie. Is die trend blijvend?

In de luxe branche is het naar mijn mening blijvend, maar in andere branches zeker niet, er verdwijnen ook veel bladen.

Tot slot: wat is het laatste nieuws?

Dat wij weer met een absoluut stijlvol persoon op de cover komen het volgende nummer. Wij waren reeds verwend met Prins Bernhard jr., maar het is toch weer gelukt. Het blijft overigens wel altijd weer een uitdaging, het mogen nooit ordinaire personen zijn.

www.pureluxe.nl

 

Lees ook: Online platform Pure Luxe lanceert magazine

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie