
[Interview] Frans Jonker (Eventbrite) over distributed commerce
Er ontwaart een trend in de ticketingbranche: distributed commerce. Wat is het precies en waarom is het een verbetering? Wij spreken met Frans Jonker, General Manager Continental Europe van Eventbrite
Hallo Frans, het klinkt in elk geval fancy, maar wat houdt distributed commerce precies in?
Op welke manier profiteert de mediabranche van deze trend?
Platformen als Facebook profiteren van de toegang tot ons totaaloverzicht van betaalde en gratis events. Goed om te weten: dit is wereldwijd het meest volledige overzicht van evenementen. Het biedt media dus de mogelijk om toegevoegde waarde te bieden aan hun bezoekers of gebruikers. Zo worden ze namelijk ook een plek waar mensen terecht kunnen om evenementen te ontdekken en kaarten voor te kopen.
Welke mogelijkheden zijn er voor adverteerders?
Het zorgt ervoor dat adverteerders hun doelgroep veel beter kunnen bereiken. Verder zorgt het voor een betere ervaring voor de koper en meer conversie. Het aantal te nemen stappen van het ontdekken van een evenement tot het kopen van een kaartje worden namelijk drastisch verminderd. Ook omdat tickets in app afgerekend kunnen worden, heeft dit ervoor gezorgd dat het aantal verkochte tickets binnen Facebook substantieel is gestegen.
Hoe zetten jullie deze trend in?
We werken samen met platformen die interessant zijn voor evenementorganisatoren. Facebook is er daar natuurlijk een van, maar we werken ook met BandsinTown, Spotify, Instagram en Google. Spotify is een mooi voorbeeld van een omgeving waar vooral concerten en muziekfestivals een fan op een relevant moment een ticket kunnen aanbieden. Namelijk precies op het moment dat hij of zij luistert naar een artiest die geprogrammeerd staat op een festival of concert bij hem of haar in de buurt.
Distributed commerce en AVG: hoe gaat dit samen?
Wij nemen privacy en veiligheid met betrekking tot data erg serieus. We hebben dan ook de nodige stappen genomen om ervoor te zorgen dat we voldoen aan de privacywetgeving in de EU. Daarnaast hebben we het voor onze evenementorganisatoren zo gemakkelijk mogelijk gemaakt om ook aan hun verplichtingen te kunnen voldoen.
Facebook is een van jullie (grootste) partners. Troubles in paradise vanaf eind mei?
Net als met elke andere partner waarmee we werken, draait het allemaal om transparantie en opt-in van consumenten. Zolang dat een gegeven is, verwacht ik geen veranderingen in onze sterke relatie met Facebook.
Wat is het laatste nieuws?
Er spelen op het moment veel dingen bij ons. Een aantal weken geleden hebben wij Ticketea overgenomen, een belangrijke speler in de Spaanse event ticketing markt. Hiermee bouwen we na de overname van Ticketscript begin vorig jaar verder aan onze sterke positie in Europa. Vooral op de markt van middelgrote evenementen en evenementen die gebruikmaken van Eventbrite zonder dat daar een accountmanager van ons aan te pas komt. Dit heet de selfservice markt en die markt groeit snel. Met betrekking tot distributed commerce is het gaaf dat wij als eerste ticketingpartij een samenwerking zijn aangegaan met Instagram. Evenementen die gebruikmaken van Eventbrite kunnen nu hun tickets direct aanbieden en laten afrekenen via hun Instagramaccount.
Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter
Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook
Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn
Vacatures in media- en marketingcommunicatie