[Interview] Stefan Tieleman over VICELAND
01-03-2017 10:31:00 Door: Katja Brokke | Hits: 5623 | Tags:

Millenialmerk VICE heeft een eigen tv-zender gelanceerd: VICELAND. We spreken met General Manager Stefan Tieleman over de inhoud van de zender en de merkidentiteit van VICE.

Hallo Stefan, vertel eens over VICELAND!

VICELAND is de tv-zender van VICE, het grootste mediamerk gericht op jongeren ter wereld. VICELAND zit bomvol mooie programma's specifiek geproduceerd voor tv, maar spreekt ook de enorme digitale bibliotheek aan die we hebben van onze online merken. We zijn in eerste instantie exclusief te zien op Ziggo, kanaal 26, maar later ook op andere providers.

Wat zijn je verwachtingen?

Hooggespannen is denk ik het juiste woord. We zijn er nu al een tijd mee bezig en kunnen niet wachten tot we live zijn. Verwachting is dat we qua content het verschil gaan maken. Er staan meerdere heel mooie programma's op het schema. 

VICELAND is al te zien in een aantal landen, hoe wordt er gereageerd op de tv-zender?

Heel goed, zelfs beter dan verwacht. Lokaal zijn er elke keer vraagtekens waarom en bedrijf, dat zo succesvol is online, de stap naar tv maakt. We zien elke launch weer dat we onze doelgroep weten te bereiken en zelfs een nieuwe doelgroepen aanspreken. 

Was het een logische stap na het online en printsucces van VICE?

Ja, eigenlijk wel. We zien onze content als platform agnostisch. Tv was eigenijk de enige ontbrekende schakel in het geheel. Je kunt nu zeggen dat, met de komst van tv, we op elk platform aanwezig zijn.

Wie nam het initiatief voor de Nederlandse versie? VICE Nederland zelf, of kwam het van bovenaf?

Nederland heeft dit zelf twee jaar geleden opgezet. We zagen snel dat we echt iets konden toevoegen aan het Nederlandse landschap en intern was de organisatie er commercieel en inhoudelijk ook klaar voor.


In hoeverre werk je samen of voor de co-presidenten Derek Freda en Guy Slattery aangezien zij verantwoordelijk zijn voor onder andere de merkidentiteit van het kanaal?

Beiden zijn erg druk bezet, maar staan aan de basis van VICELAND als merk en zender. Wij bewegen ons op de paden die door hun zijn uitgezet.  Dat gezegd hebbende: we zijn een Nederlandse zender met een eigen identiteit en geen doorgeefluik van de VS.

Wat ís de merkidentiteit van VICE(LAND)?

VICELAND is persoonlijk, internationaal en transparant. De content wordt gemaakt door het jonge creatieve team van VICE voor jonge mensen, die nieuwsgierig zijn naar de wereld waarin zij leven. We veroordelen niet, zijn humaan naar onze karakters en transparant in hoe we te werk gaan. 

Wat is jouw inzet bij de opzet en lancering van de tv-zender?

Uiteindelijk ben ik eindverantwoordelijk voor alle aspecten van de zender in de Benelux. Er heeft een heel team heel hard gewerkt aan de lancering. Van marketingcommunicatie tot de programmering. Alles moest bedacht worden. Gelukkig hoef ik dat niet allemaal alleen te doen.

Werken jullie met externe bureaus samen?

Nee, we hebben alle expertise in huis. Alle ervaring die we online hebben, zetten we ook op tv in. 

Wat is het laatste nieuws?

Er is elke minuut wel iets nieuws te melden, maar uit alles blijkt dat VICELAND gewoon een heel mooie, verfrissende zender wordt die echt iets nieuws gaat brengen binnen het huidige tv-landschap.

www.viceland.com/nl
www.vice.com/nl

 

Lees ook: VICELAND lanceert op 1 maart in Nederland

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie