[Interview] Gert Ysebaert: Mediahuis is het strafste nieuwsbedrijf in de Benelux
01-10-2018 12:53:00 Door: Katja Brokke | Hits: 3128 | Tags:

Mediahuis was al langere tijd actief in Nederland als eigenaar van NRC en Media Groep Limburg, maar kwam in 2017 pas volop in beeld door het overnamegevecht rondom TMG, dat Mediahuis winnend afrondde. CEO Gert Ysebaert over dat gevecht en de overeenkomsten met en de verschillen tussen Nederland en België: "Nederland kent een voorsprong op digitaal vlak." Door de overname kwam Ysebaert DeMedia100 2017 binnen op plaats 68.

Foto's: Ivan Put

Wat zijn je ambities met Mediahuis?

Mediahuis is een relatief jonge groep. In zeer korte tijd evolueerden we van een Belgisch uitgever naar een crossmediale, Belgisch-Nederlandse mediagroep. Wat mij betreft zijn we het strafste nieuwsbedrijf in de Benelux dat op een bijzonder sterke manier de transitie naar een succesvol digitaal mediabedrijf heeft ingezet. Onze ambitie is dan ook om als groep onze merken verder te laten groeien in een innovatieve en multimediale omgeving, over alle platformen, zodat ze perfect aansluiten bij de verwachting van zowel lezer als adverteerder.

Wat maakt de Nederlandse mediamarkt aantrekkelijk?

Het is dichtbij, we spreken dezelfde taal en niet onbelangrijk: je kunt er met de trein heen. Nederland heeft een grote krantentraditie en kent een voorsprong op digitaal vlak. Dat maakt de Nederlandse markt bijzonder interessant voor een uitgever als Mediahuis. Het bundelen van onze krachten en het benutten van schaalvoordelen zijn voor ons cruciaal in een digitale wereld.

Op de Nederlandse markt hebben nu twee grote Belgische dagbladuitgevers grote posities. Een vergelijking is onvermijdelijk. Hoe verhoudt Mediahuis zich tot de Persgroep?

Fundamenteel verschilt onze strategie als uitgever niet erg van elkaar. Alleen proberen wij het beter te doen, waarbij we uitgaan van onze eigen kracht. Ik geloof niet in één centrale visie, maar in een maximale uitwisseling van kennis en ervaring binnen onze groep. Naast onze nieuwsmerken die uniek en onderscheidend zijn, maken ook onze mensen en hun competenties het verschil.

Eigenaren en een groot deel van de medewerkers van TMG hadden een voorkeur voor overname door Mediahuis, ook al was het concurrerende bod hoger. Als reden wordt de liefde genoemd die Mediahuis heeft voor dagbladen. Kun je omschrijven wat die liefde is?

Ik zie in deze voorliefde voor Mediahuis vooral een “geloof in”. Uitgeven is voor ons niet alleen een business, het is ook echt een métier (vak, red.). Sterke en relevante nieuwsmedia vervullen een uitzonderlijke en cruciale rol in onze samenlevering. Die overtuiging delen we met de TMG-collega’s, wat wellicht de wederzijdse aantrekkingskracht verklaart.

Wat moet er bij TMG gebeuren om het bedrijf de komende jaren te laten floreren?

Focus, focus, focus. De Telegraaf is het sterkste mediamerk van Nederland. De legendarische baseline De krant van wakker Nederland vat het wat mij betreft perfect samen. Die plek moeten we de komende jaren weer volop gaan claimen. Niet alleen bij de huidige, maar ook bij de jongere generaties. Ook regionale mediamerken moeten we opnieuw de plaats geven die ze verdienen. En we zullen blijvend inzetten op de verdere digitale transformatie van alle TMG-merken.

Wat zijn de synergie-effecten die Mediahuis voor ogen had met de overname van TMG?

Uiteraard spelen schaalvoordelen hier een belangrijke rol. Samen kunnen we nu eenmaal dingen realiseren die alleen niet mogelijk zouden zijn. Denk aan de investeringen die nodig zijn op het vlak van innovatie, maar ook druk- en distributie, ICT… Dit resulteert weer in een sterkere uitgangspositie in de markt. Verder zie ik bijzonder veel potentieel in het delen van de kennis en ervaring van onze mensen binnen de groep.

Hoe verhouden de lezers- en adverteerdersmarkt in België en Nederland zich tot elkaar?

De Nederlandse en Belgische lezersmarkt verschillen niet fundamenteel van elkaar. Hoewel de Belgische markt historisch gezien wordt gekenmerkt door meer losse verkoop, zien we dat het aandeel van abonnementen de afgelopen jaren sterk is toegenomen. Onze kwaliteitskranten zitten in de lift. Zowel NRC in Nederland als De Standaard in België zien hun verkoop stijgen door een sterke digitale propositie, vaak in combinatie met een papieren weekendkrant. De brede publiekskranten De Telegraaf en Het Nieuwsblad, maar ook de regionale bladen, zitten volop in de transitie naar meer betalende digitale content. Dé uitdaging hierbij is om dit te gaan combineren met een groot gratis bereik. Deze evolutie begint aardig te lukken, al spreken we nog over beperkte aantallen.

Op de advertentiemarkt loopt Nederland wat voorop in het aandeel van online investeringen, met name in programmatic en het toenemend belang van native advertising. Fundamenteel zijn de trends in beide markten wel dezelfde. Wat wel typerend is voor de Belgische markt is de lange traditie van samenwerking tussen mediabedrijven. Dit laatste was beslissend om de krant als mediumtype sterk te houden in België. Recent zien we nu ook in Nederland partnerships groeien tussen verschillende groepen, als antwoord op de toenemende dominantie van de technologiespelers.

De advertentiemarkt was de afgelopen moeilijk. Hoe gaat Mediahuis adverteerders de komende jaren bedienen?

De vraag van adverteerders heeft zich verplaatst van bereik naar conversie, waarbij crossmediaal en full-service basisvoorwaarden zijn geworden. Daarom wil Mediahuis niet langer alleen advertentieruimte verkopen in print en online. Marketeers en adverteerders verwachten strategisch advies en efficiënte oplossingen. Daarom wil Mediahuis via een consultative selling-aanpak vooral evolueren naar een partnerrol. Wij hebben een groot bereik, we bieden de adverteerder een veilige en kwalitatieve omgeving voor zijn boodschap én met een sterke datapropositie geven we hem de mogelijkheid om zeer gericht de juiste doelgroep te gaan bereiken.

NRC deed het in 2017 uitstekend en boekte vooral goede resultaten op de lezersmarkt. Hoe verhoudt zich dat tot TMG? Is NRC een voorbeeld of gaat TMG een ander uitgeefmodel ontwikkelen?

NRC en De Telegraaf zijn twee totaal verschillende proposities. NRC richt zich tot het bovensegment van de markt waar De Telegraaf alle Nederlanders bereikt, zowel in print als online. Dat geeft een heel andere positie op de advertentiemarkt. Toch kunnen NRC en TMG veel van elkaar leren. Zo maakte Xavier van Leeuwe de overstap van NRC naar TMG als Directeur B2C. Nu al zien we de eerste positieve effecten van zijn expertise, op de verkoop van De Telegraaf. TMG bezit een bijzonder groot potentieel waardoor het binnen onze groep eenzelfde prestaties moet kunnen halen als NRC.

www.mediahuis.be

Dit interview verscheen eerder in het Cross Media Jaarboek 2018.

 
DeMedia100 wordt gesponsord door


 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie