[Interview] Henri Lessing en Jennifer Feaster: Simpele branded entertainment heeft weinig kans van slagen op YouTube
07-01-2020 16:06:00 Door: Katja Brokke | Hits: 2822 | Tags:

AGE MEDIA is een internationaal bureau dat zich richt op YouTube. Ze helpen onder anderen creators op weg naar een grotere fanbase. We spreken met medeoprichter Henri Lessing en Jennifer Feaster, medeoprichter van Phoenix Media.

Voor degenen die jullie nog niet kennen: wat doet AGE MEDIA precies?

AGE MEDIA ondersteunt, adviseert en begeleidt wereldwijd creators, uitgevers, adverteerders en artiesten over hoe zij nog meer profijt uit YouTube kunnen halen. Hierin focussen we ons met name op het vergroten van een loyale fanbase. Views kunnen gekocht worden, subscribers moet je verdienen.

Wat is volgens jullie een influencer?

Iedereen kan een influencer zijn, maar om succesvol te worden moet je als creator of bedrijf over de juiste mindset, lees: discipline, beschikken, vanuit een intrinsieke passie je boodschap voor het voetlicht brengen, en bovendien het YouTube-algoritme door en door begrijpen.

Influencermarketing is in de afgelopen jaren onderhevig geweest aan heel veel verandering. Van kwantiteit naar kwaliteit. Toch is er ook de nodige kritiek. Hoe bewegen jullie je in dat landschap?

Het spel is aan het veranderen en dat is precies wat het zo leuk maakt. Ontwikkelingen voor de komende jaren zijn niet te voorspellen, laat staan voor het komende decennium. Dat biedt enorme kansen. Het daagt creators en bedrijven uit om echt unieke content te produceren, energie te stoppen in het bouwen aan hun fanbase, maar ook goed na te denken over de strategie. YouTube is net als vroeger de televisie, waarbij er lineair geprogrammeerd wordt. Het gaat erom dat je op het juiste moment publiceert, want dan werk je in het juiste algoritme.

Verschillende onderzoeken rondom influencermarketing spreken elkaar tegen. Het ene zegt dat consumenten zich laten beïnvloeden door influencers, het andere zegt dat ze er klaar mee zijn. Wat is jullie ervaring?

Uit onderzoek blijkt dat het C-levelmanagement meer vertrouwen heeft in YouTube dan in welk ander socialmediaplatform. Maar marketeers zien YouTube vaak als een kanaal dat weinig kost en de influencer simpelweg als een uitvoerder van de marketingstrategie, waarmee zichtbaarheid wordt gegenereerd. Het contact met de influencers wordt opgezet per campagne, en de prestatie bijgehouden met kortetermijndoelstellingen. Als de influencer niet aan de eisen voldoet, wordt er makkelijk geswitcht naar een ander. De authenticiteit gaat verloren en daar gaat het dan mis. Je kunt op YouTube pretenderen een milieubewuste organisatie te zijn, maar als dat in de realiteit niet het geval is, prikt de kijker er vroeg of laat doorheen.

In hoeverre is influencermarketing geschikt voor ieder merk of bedrijf?

YouTube kan voor ieder bedrijf en merk een belangrijke rol spelen in het verspreiden van de boodschap en het opbouwen van een band met de doelgroep, maar dan moet het natuurlijk wel goed worden aangepakt. Een succesvol YouTube-kanaal bestaat uit meerdere facetten. Het begint bij de vraag: is de content interessant? Daarnaast is het van belang om het kanaal persoonlijk en herkenbaar te maken, bijvoorbeeld door creators of homegrown influencers in te zetten en herkenbare formats uit te zenden. Simpele branded entertainment heeft weinig kans van slagen. YouTube is bovendien erg geschikt voor B2B als onderdeel van corporate communicatie en versterking van Thought Leadership-programma’s.

Hoe zorgen jullie dat je up-to-date blijft?

In de acht jaar dat we nu bestaan hebben we een heel nauwe band opgebouwd met YouTube. Hierdoor zijn we altijd als eerste op de hoogte van alle aanpassingen en krijgen we regelmatig tips hoe we onze kanalen nog beter kunnen inrichten. Maar ook de creators met wie wij wereldwijd samenwerken zorgen ervoor dat we up-to-date blijven.

Welke AGE-campagnes zijn goede voorbeelden van jullie werk en waarom?

Wij staan vooral bekend om ons scoutingtalent en onze begeleiding. Enkele influencers die wij vanaf de eerste YouTube-video hebben begeleid zijn Kwebbelkop, Jelly en LilyLike, respectievelijk twaalf miljoen, vijftien miljoen en 250.000 abonnees. En voor het kanaal Vol Gas Met Joey hebben wij bijvoorbeeld scootermonteur Joey Schaar zelf gecast. Door de juiste strategie in combinatie met data-driven formats werd de garage van Joey in de kortste tijd de bekendste van Nederland. Met 140.000 abonnees, 1 miljoen views en gemiddeld 19.000 euro mediawaarde per maand.

Wat brengt 2020?

In 2020 gaan we in nauwe samenwerking met merken, influencers en artiesten verschillende grote themacommunity’s op het gebied van food, carrière en voetbal lanceren. Daarnaast kijken we enorm uit naar de veranderingen binnen Google. Naar verluidt wordt het algoritme versterkt met Google Artifical Intelligence op het gebied van Natural Language, Cloud Vision en Video Intelligence. Dit zal grote impact hebben op de SEO en targeting en laten wij nu juist die expertise in huis hebben.

www.agemedia.net

Dit interview verscheen eerder in het DeMedia100 Magazine.

 

 

 

 

 

 

 

 

DeMedia100 en MediaBelofte worden gesponsord door

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie