[Interview] Hoofdredacteur Arjan Paans over Metro en media
01-02-2018 13:08:00 Door: Katja Brokke | Hits: 5461 | Tags:

Eind 2017 lanceerde Metro een vernieuwde website en app die de krant samen met zijn lezers ontwikkelde. Tijd voor een rendez-vous met hoofdredacteur Arjan Paans. Hoe is de nieuwe site ontvangen en hoe gaat het eigenlijk met de gratis krant?

Hallo Arjan. Hoe zijn de website en app tot stand gekomen?

Metro heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld van gratis krant in het openbaar vervoer tot een crossmediaal nieuwsmerk voor jonge mensen. Samen met uitgever Jeroen Meersma en het Metro-team is een plan gemaakt en het afgelopen jaar is door TMG geïnvesteerd in de vernieuwing van al onze platforms. De krant is gerestyled, er is een nieuwe app gelanceerd en tenslotte een nieuwe versie van onze website metronieuws.nl. De nieuwe app en website zijn ontwikkeld in samenspraak met een groep fans, die toegang kregen tot de bèta-omgeving. Met hun feedback konden we de site nog beter maken. Een voorbeeld daarvan is de prominente plek van de puzzels en horoscopen op de app. Wat onze app uniek maakt, is de mogelijkheid via beacon technologie gebruikers op locatie van aanbiedingen te voorzien. In samenwerking met partners als AKO, Red Bull en Chaudfontaine geven we op stations bijvoorbeeld gratis blikjes en flesjes weg. De nieuwe website is sneller en geschikt voor mobiel, waar inmiddels circa 80 procent van onze bezoekers op zit.

Wie zijn de lezers van Metro?

In print is Metro, zo blijkt uit het recente NOBO-onderzoek Merkbereik, de grootste dagbladtitel van Nederland. Maandelijks lezen ruim 4 miljoen Nederlanders minimaal één keer Metro, meer dan welke andere krant ook. Metrolezers zijn over het algemeen veel jonger dan andere dagbladlezers. Na het Reformatorisch Dagblad het jongste profiel van de mediamerken (34% leeftijdsklasse 13-34 en 26% leeftijdsklasse 35-49) al hebben wij een veel groter bereik.

Hoe binden jullie lezers aan een gratis medium?

Dat Metro een grote schare trouwe lezers heeft, komt doordat Metro een unieke positie heeft in het openbaar vervoer. Metro heeft ruim 1 miljoen krantlezers per dag en het Metro-platform is een vast onderdeel van de timeline van de jonge, werkende en studerende Nederlander. Daarnaast is er in het afgelopen jaar veel gebeurd: de krant is vernieuwd (in augustus 2017) en dankzij de lancering van de Metro-app (in juni 2017) en de vernieuwde Metro-site (in december 2017) is de traditionele bereikspiek in de ochtendspits uitgebreid naar 24/7 bereik.  

Ook inhoudelijk heeft Metro niet stilgezeten. We introduceerden tal van nieuwe rubrieken, gaan in het weekend online de diepte in met Metro Dossiers, introduceerden een pagina over Werk en Geld en het populaire Nachtboek van een eerstejaars. Onze columnisten gingen vloggen en we trokken nieuwe striptekenaars aan: Kim Duchateau (Madelfried) en Kenny Rubenis (Dating for Geeks). De intensieve en constante interactie met de doelgroep in print en online heeft ervoor gezorgd dat Metro uitgegroeid is tot een van de meest social nieuwsmerken ooit.

Wat is de kracht van het platform?

We zijn het enige nieuwsmerk dat wereldwijd verschijnt, op vier continenten en in meer dan 150 wereldsteden. Dat, in combinatie met ons grote bereik en onze jonge doelgroep (op weg naar hun werk of studie), maakt Metro een ontzettend interessant merk voor adverteerders.    

Wat zijn de eerste resultaten van de nieuwe app en site?

De tijd die gebruikers op onze site doorbrengen neemt toe, net als het aantal pagina’s dat ze bezoeken door endless scrolling, een techniek waarmee we de eerste dagbladsite van Nederland zijn. De merkloyaliteit, die bij Metro traditiegetrouw toch al groot is, neemt dus toe.

Je werkte eerder als hoofdredacteur bij regionale dagbladen, waar commercie en redactie veel meer gescheiden zijn. Hoe bevalt het bij de meer commercieel gerichte Metro?

Ik ben een groot voorstander van journalistieke onafhankelijkheid. Betrouwbaarheid en relevantie zijn kernwaarden die we ook bij Metro hoog in het vaandel hebben staan. Maar anders dan de meeste andere dagbladen staan we open voor commerciële samenwerking. Branded content, commerciële inhoud geschreven in de tone of voice van Metro, kan voor onze lezers net zo interessant zijn als journalistieke verhalen. Sommige verhalen zouden ook zonder betaling geschreven zijn. Het verschil is dat de betalende partij regie heeft over het moment van publicatie waardoor dat goed kan aansluiten bij campagnes. Uiteraard geven we bij commerciële samenwerkingen altijd duidelijk aan dat ervoor betaald is. Tegen adverteerders zeggen we dat je bij Metro altijd meteen bij de redactie aan tafel zit. Dat is een unieke propositie.

Op welke commerciële samenwerking(en) ben je trots?

Ik ben er trots op dat ons dedicated Metro salesteam over de hele breedte van de interessegebieden van onze lezers commerciële samenwerkingspartners heeft gevonden. Of het nu gaat om verhalen over werk en geld, eten, gezondheid of de vluchtelingenproblematiek, bij alle thema’s wilden adverteerders met Metro samenwerken. Dat leverde spraakmakende campagnes op van de Minder, minder-campagne van de stichting Vluchteling, tot een outsert voor het Diabetesfonds of een speciale editie die in zijn geheel was gewijd aan sneakers. De laatste edities leverde op Facebook duizenden likes op en verzoeken aan vrienden om een krantje mee te nemen van het station.

Wat zijn de plannen voor 2018?

We zetten nog zwaarder in op videojournalistiek. Alle verslaggevers worden camjo en gaan zelf filmen en blijven verhalen schrijven. Ik geloof sterk in het laten vertellen van onze verhalen op alle platforms.

En wat is het laatste nieuws?

Dat we onafhankelijker willen worden van Facebook voor het aanjagen van onze verhalen. Op dat gebied moeten we onze eigen communicatiekracht niet onderschatten en nog beter gaan inzetten.

www.metronieuws.nl
www.tmg.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie