[Interview] Jenny Meester over 10 jaar delicious.
21-11-2016 11:01:00 Door: Katja Brokke | Hits: 10997 | Tags:

Het culinaire magazine delicious. bestaat 10 jaar en lanceerde onlangs een eigen productlijn. Het merk staat niet stil en blijft innoveren. We spreken met Marketing Director Jenny Meester over haar rol in de explosieve groei van de titel.

Gefeliciteerd met 10 jaar delicious.! Hoe is het magazine gegroeid?

Dankjewel! Delicious. startte als nieuw kookmagazine voor de thuiskok met een klein culinair team van het culinaire tijdschrift Tip, onder licentie van de Australische delicious., met een duidelijke eigen invulling voor de Nederlandse en Belgische markt. Delicious. staat voor het plezier in (zelf) koken en (samen) genieten van lekker en goed eten. Delicious. signaleert, inspireert, selecteert, informeert en verleidt. Dit doen wij multimediaal via ons magazine, boeken, specials, agenda’s, online, social en video, en zeer recent ook met onze eigen productlijn. De merkbeleving van delicious. is hiermee uitgebreid van 2D naar 3D-producten.

Wat gaat er allemaal gebeuren in het jubileumjaar?

Het jubileum zal tot en met eind 2017 worden gevierd. We hebben drie campagnethema’s met diverse multimediale activiteiten, zoals de lancering van de food productlijn, een speciaal jubileumkookboek Het beste uit en delicious. gaat samen met lezers, fans en friends op zoek naar de tien favoriete delicious.recepten van de afgelopen 10 jaar.

Je was marketingmanager, dit jaar werd je Marketing Director. Wat veranderde er voor jou?

Als marketingmanager was ik verantwoordelijk voor de strategie van vier titels, zoals de restyling van Home&Garden en Seasons, en de aansturing van het marketingteam. In mijn nieuwe functie ligt de focus volledig op het uitbreiden van het toonaangevende karakter van delicious. als merk met nieuwe producten. Het afgelopen half jaar was mijn grootste uitdaging om de merkwaarden en de merkbeleving te waarborgen met het nieuwe food assortiment. Dus op een consistente wijze delicious. vertegenwoordigen in alle markten waarin wij actief zijn en in alle contactwijzen en -momenten met onze klanten. Om dit succesvol te realiseren hebben we een brandbook ontwikkeld waarin onze visie over onder andere het merk, de kwaliteit, de productgroepen en de leveranciers helder is geformuleerd. Nu de eerste producten zijn gelanceerd, zijn wij vooral bezig met de ontwikkeling van nieuwe productgroepen, zowel food als non-food.

Stond jij aan de wieg van de nieuwe productlijn?

Een eigen foodlijn stond al lange tijd hoog op ons verlanglijstje. Daarbij paste de lancering ook binnen de missie van onze uitgever New Skool Media om onze klanten te helpen nieuwe ervaringen op te doen door producten en inspirerende content aan te bieden. We zijn daarom dit jaar een intensieve samenwerking gestart met Food Experience Group (FEG). Zij zijn een specialist in development, sales, promotie en distributie van premium foodproducten. Naast delicious. doen zij dit ook voor Australian Homemade.
We werken voor de foodlijn met een toegewijd team waarin mensen van delicious. zitten (hoofdredacteur, Art Director, chef tekst, een culinair redacteur, een marketeer en ikzelf.) en van FEG. Delicious. heeft het laatste woord ten aanzien van het ontwerp van de verpakkingen, de productgroepen en -smaken. De uitgangspunten zijn altijd pure smaak, kwaliteit, culinaire toepassing en inspiratie. Op basis van deze punten ontwikkelen we samen met FEG en de producent onze producten. De lat ligt hoog, er wordt veel geproefd en bijgesteld totdat we de beste smaak, geur en structuur hebben. Totdat het product is, zoals we het zelf willen kopen. Net als bij het tijdschrift gaat het om vorm, beeld en content en in dit geval ook de smaak. Daarnaast is het belangrijk voor ons om de delicious.producten breed toegankelijk te maken voor onze doelgroep. Hiervoor hebben wij ook een webshop ontwikkeld.
De lancering van de nieuwe productlijn ondersteunen wij met een uitgebreide brandedcontentcampagne met de inzet van print, nieuwsbrieven, videos, online en social. In eerste instantie is de campagne gericht op de merkbekendheid voor deze producten, in 2017 zal de campagne zich verdiepen met de focus op de USP’s van de producten. Voor de koffie en thee zijn dit vooral de pure smaak, kwaliteit en biologische ingrediënten. Voor jam zijn dat de 65 procent aan fruit, een verlaagd suikergehalte, de pure smaak en structuur

Redactie en commercie botsen nog wel eens. Hoe liggen de verhoudingen bij delicious.?

Zelf ervaren wij niet expliciet een botsing tussen commercie en redactie. Sterker nog, we geloven in de kracht van samenwerkingen, ook via branded content. Het belangrijkste is om meerwaarde voor de adverteerder te creëren middels onze culinaire expertise, merkkracht en de multimediale invulling van de commerciële samenwerking. Een natuurlijke match tussen de merken is wel een voorwaarde. Makkie (Mulder, hoofdredacteur, red.) en ik zijn samen eindverantwoordelijk voor het merk delicious. Bij twijfel beslissen wij gezamenlijk of wij de commerciële samenwerking wel of niet opstarten. Geloofwaardigheid is een must om de doelstellingen voor de adverteerder te realiseren.

Hoe blijf je je concurrenten voor?

Dit doen wij drieledig. Allereerst werkt het hele team vanuit onze missie; delicious. wil iedereen die kiest voor lekker en goed eten helpen om van iedere maaltijd een feestje te maken. Iedere activiteit draagt bij aan onze missie en delen wij continue met plezier de passie voor lekker eten en koken. Ten tweede hanteren wij een hybride concurrentiestrategie om relevant te blijven voor de veranderde consument. Deze branchevervaging is inmiddels een bekend fenomeen. A-merken produceren producten en content. En wij, als media, produceren weer content en producten. Het belangrijkste voor delicious. is om passende samenwerkingen aan te gaan, waarbij wij foodconcepten ontwikkelen die onze klanten verrassen en inspireren.
Ten derde waarborgen we onze merkbeleving voor onze doelgroep met onze culinaire expertise, merkkracht en de multimediale invulling. Van het delicious.magazine, onze producten, onze verpakkingen en onze communicatie, via onze website en social; de ervaring van onze klanten moet onmiskenbaar delicious. zijn.

Waar loop je tegenaan en wat kan beter bij delicious.?

Soms merken wij dat er nog steeds de indruk heerst dat de receptuur van delicious. moeilijk is. Dat is niet het geval. De receptuur is ontwikkeld voor onze doelgroep; mensen die met plezier koken en de passie voor lekker eten delen. Natuurlijk is er variatie in de uitgebreid geteste receptuur. De ene keer wil je binnen 30 minuten die heerlijke maaltijd op tafel hebben en op een ander moment heb je alle tijd om uitgebreid boodschappen te doen en lang in de keuken te staan. Voor beide momenten bieden wij volop inspiratie en is de receptuur toegankelijk. Het blijft een uitdaging om die boodschap duidelijk over te brengen.

Wat zijn je ambities met de titel?

Marketing is voor mij het leukste vak dat er is omdat je klanten helpt met producten en diensten. Feitelijk gezien ben je een enorme pleaser en is het je doel om mensen blij te maken. Heel oplossingsgericht. De klanten van delicious. hebben de behoefte om optimaal hun passie te beleven rondom koken, wij vervullen die behoefte. Klant blij, wij blij.
Mijn persoonlijke ambitie met delicious. is het optimaal inspelen op die behoefte van onze doelgroep. En dat daardoor delicious. een substantiële rol speelt in het leven van onze consumenten rondom het plezier van eten en koken en bekendstaat om haar smaakvolle en inspirerende content, food en non-food assortiment.

Wat is het laatste nieuws?

Er ligt momenteel een speciale feelgoodbox in de winkel met een feelgoodspecial, kaarten, poster en een boek. Het ideale cadeau voor de feestdagen!

www.deliciousmagazine.nl

 

Benieuwd naar de mogelijkheden op gebied van marketing bij delicious.? Neem dan contact op met Value Zipper

Lees ook:
Delicious. lanceert eigen food productlijn
[Interview] Cor Jan Willig over de lancering van delicious.food

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie