[Interview] Leon Heuts over Filosofie Magazine
15-03-2017 11:29:00 Door: Katja Brokke | Hits: 5405 | Tags:

Filosofie Magazine is sinds jaar en dag een van de leidende filosofietitels van Nederland. Aan hoofdredacteur Leon Heuts om dit zo te houden. We spreken hem over het tijdschrift, de inzet van branded content en de ontwikkelingen binnen de filosofie.

Hoe ziet de bladformule van Filosofie Magazine eruit?

De bladformule is erop gericht om filosofie te vertalen naar een breed publiek. Onze insteek is: iedereen is filosoof. Ieder mens loopt met enige regelmaat met existentiële vragen rond: wil ik deze baan? Wat is liefde, vriendschap of geluk? Hoe betrokken ben ik bij de samenleving? Moet ik vegetariër worden? Daarnaast is er een grote groep mensen die meer wil weten over filosofie en grote denkers. In het blad hanteren we een sandwichformule om aan beide behoeften te voldoen.

Je hebt een grote interesse in filosofie in combinatie met media. Wat trekt je zo aan in media?

Wij zijn media. Dat wil zeggen: we zijn niet langer op media (geabonneerd op, of op sociale media als Twitter of Facebook), maar in media. We zijn een knooppunt in een medianetwerk, waarin we zowel ontvangen als delen en zenden. En dat – via onze mobiel – de hele dag door. Succesvolle media weten op een goede manier gebruik te maken van deze dagelijkse engagement.

 Hoe denk je op commercieel vlak mee met het tijdschrift?

Totaal. Een modern hoofdredacteur is steeds meer een ondernemer. Momenteel hou ik me vooral bezig met B2B – de ontwikkeling van Filosofie Zakelijk, een nieuw label dat organisaties helpt om na te denken over wat hun belangrijkste waarden zijn. We zien immers juist in het bedrijfsleven een verschuiving; bedrijven oriënteren zich steeds nadrukkelijker op hun verantwoordelijkheid voor de samenleving en de waarden waarvoor ze staan. Ondernemen gaat hand in hand met verantwoordelijkheid en zelfreflectie. Filosofen kunnen als geen ander helpen om die helder te krijgen.

Wat doen jullie aan branded content?

Momenteel bieden we een pakket aan om aandacht te geven aan personen of producten. Zichtbaarheid op onze website filosofie.nl, door een plek en artikel, meegaan met sociale media en nieuwsbrief, etcetera. We zijn bezig dit uit te breiden, alhoewel we wel denken dat dit maatwerk is. We willen graag in gesprek met organisaties die willen zenden op waarden (bijvoorbeeld duurzaamheid) en specialisten zoeken die deze waarden helder krijgen (filosofen). Daarnaast willen we goede storytellers zijn – wat we met Filosofie Magazine al 25 jaar bewijzen. Een voorbeeld: op dit moment zijn we met uitvaartmaatschappij Yarden in gesprek om een reeks videoportretten te maken van mensen die op de grens van leven en dood zijn. Dat vraagt bijzondere competenties, want heel delicaat. Yarden wil uitstralen: wij zijn meer dan een uitvaartmaatschappij. Wij zijn betrokken bij moeilijke discussies over sterven en staan dicht bij de mensen die door dood of sterven zijn getroffen.

Kun je een branded content-uiting noemen die je is bijgebleven?

Als we branded content heel breed nemen, dus ook B2B, dan is het boek De Zwerm me bijgebleven, dat we maakten in opdracht van informatiemanagementbedrijf Doxis. Hierin vertellen filosofen over cruciale veranderingen door digitalisering. Doxis gebruikt dit boek in hun pitches bij mogelijke klanten. Ook hier weer hetzelfde: Doxis beseft dat het in deze tijd om meer draait dan alleen een goed product. Het gaat om waarde: wij helpen u om mee na te denken over disruptieve veranderingen.

Hoe reageren je lezers op de betaalde redactionele uitingen?

Niet, want we werken altijd vanuit de inhoud. Ook betaalde uitingen zijn altijd inhoudelijk. Zolang lezers niet het idee hebben dat ze naar een product toe worden geleid, kunnen ze veel hebben. Dat ook organisaties een inhoudelijk en interessant verhaal hebben – en daarnaast producten of diensten aanbieden – is prima te verkopen. Sterker nog, organisaties doen zichzelf tekort als ze er anders over denken.

Hoe ontwikkelt de filosofie zich? Zijn er recente stromingen die in het oog springen?

Oei. Hoeveel ruimte heb ik? Wat je de laatste tijd ziet, is dat filosofie een goede verbinding maakt tussen levenskunst (met vragen als: hoe word ik gelukkig, wat is de waarde van een carrière, etcetera) en maatschappelijke betrokkenheid. We leven in een zeer onrustige tijd, met vragen over (nationale) identiteit, technologische disruptie, nieuwe economie, politieke representatie… Je ziet dat mensen zich grote zorgen maken. Tegelijkertijd leiden we wel ons leven, met alle verantwoordelijkheden die daar bij horen, voor onze geliefden, eigen welzijn. Hoe combineer je die twee? Ik kan mensen boeken aanraden als De Weg van Michael Puett, of Rusteloosheid van Ignaas Devisch, of kijk voor mooie artikelen op filosofie.nl.

Tot slot: wat is het laatste nieuws?

In die zoektocht naar de verbinding tussen het persoonlijke leven en maatschappelijke betrokkenheid wordt Oosterse en Afrikaanse filosofie steeds populairder. Filosofie Magazine organiseert mede daarom Thinking Planet, een event waarop we de beste gedachten van over de hele wereld naar Utrecht halen.

www.filosofie.nl
www.veenmedia.nl

 

Geïnteresseerd in een samenwerking met Filosofie Magazine? Neem dan contact op met Value Zipper.

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie