[Interview] Lisette van Eijk (hoofdredacteur VICE Benelux): De scheidslijn tussen branded en redactionele content is altijd duidelijk
18-02-2019 11:52:28 Door: Katja Brokke | Hits: 3750 | Tags:

Ze begon er als stagiair op de redactie, was er contentmanager, Managing Editor en interim hoofdredacteur. Sinds december 2018 is Lisette van Eijk aangesteld als hoofdredacteur van VICE Benelux. We spreken met haar over haar eerste maanden als beleidsmaker.

[Foto: Rebecca Camphens]

Hallo Lisette. Allereerst gefeliciteerd met je aanstelling! Je was al interim hoofdredacteur, in hoeverre veranderde er iets voor jou?

Mijn taken zijn grotendeels nog hetzelfde: ik geef leiding aan onze redacties in Amsterdam en Brussel en ben inhoudelijk verantwoordelijk voor onze negen titels. Het maakt natuurlijk wel een verschil dat ik nu weet dat ik deze functie voor langere tijd ga vervullen. Als interim Editor in Chief was ik vooral bezig om de redactie draaiende te houden, nu kan ik nieuwe plannen maken met de redactie en daarmee aan de slag. Daar heb ik ook erg veel zin in.

VICE Media zou binnenkort wereldwijd zo’n 250 medewerkers ontslaan. Is dit waar en zo ja, wat merk je daar in de Benelux van?

VICE is een internationaal bedrijf met kantoren in meer dan veertig landen en zo’n vijfentwintighonderd medewerkers wereldwijd. Op het moment wordt op globaal niveau het bedrijf gereorganiseerd en geherstructureerd om ervoor te zorgen dat we klaar zijn voor de uitdagingen van nu én van de toekomst. Wat dit precies gaat betekenen voor de verschillende kantoren, inclusief Benelux, zal in de komende weken duidelijker worden.

Je hebt de leiding over VICE.com, Broadly, Noisey, Munchies, i-D, VICE Sports, MOTHERBOARD, Tonic en VICE Money. Een heel breed spectrum. Geldt voor alle titels in de kern eenzelfde aanpak?

Ja, in essentie wel. Op al onze verticals vertellen we verhalen die je niet zo snel ergens anders vindt, of brengen we een nieuwe kijk op een bekend verhaal. We richten ons op jonge mensen en brengen die verhalen dan ook op een manier die hen aanspreekt, met onze eigen kenmerkende toon en aanpak. Die VICE-signatuur vind je in al onze verhalen, of het nou een artikel, video, tv-programma of fotoserie is, en of het nou over gezondheid, eten of sport gaat. 
Wel lopen de onderwerpen die door de verschillende verticals gecoverd worden erg uiteen en daar zit ook weleens iets bij waar ik zelf minder goed in thuis ben. Gelukkig kan ik daarbij vertrouwen op onze redacteuren die hun eigen specialismen hebben en precies weten wat de laatste ontwikkelingen zijn in geo-engineering, of welke cultvoetballer een interessant verhaal heeft. Ik kan dan natuurlijk wel beoordelen hoe het verhaal in elkaar moet zitten, of hoe we dat het beste bij ons publiek krijgen. Een goed verhaal is een goed verhaal, ongeacht waar het over gaat.

In hoeverre ben je ook betrokken bij commerciële samenwerkingen en projecten van VICE Benelux?

Voor branded content die op onze eigen kanalen wordt gepubliceerd, denk ik regelmatig mee over manieren waarop we dit kunnen insteken zodat het bij VICE past en ook een toegevoegde waarde heeft voor ons publiek. Daarbij zorgen we er altijd voor dat de scheidslijn tussen branded en redactionele content duidelijk blijft. Dat wordt op onze platformen ook duidelijk aangegeven: als iets een advertorial is, staat dat er expliciet boven.

Welke plek neemt onafhankelijke journalistiek in bij jullie als modern online mediabedrijf, waar steeds wordt gezocht naar nieuwe vormen om de kachel te laten branden?

Onafhankelijke journalistiek is nog steeds de kern van VICE. Dat is uiteindelijk ook waarvoor jonge mensen naar ons toe komen: voor originele en oprechte verhalen die amuseren, agenderen en informeren. Maar net als andere uitgevers zoeken we natuurlijk altijd naar manieren om geld te verdienen om die verhalen te kunnen blijven maken. Zo hebben we VICE Studios, dat docuseries ontwikkelt, produceert en distribueert voor tv-zenders en video-on-demand-diensten. Internationaal heeft VICE Studios bijvoorbeeld pas nog de documentaire over Fyre Festival voor Netflix geproduceerd. VICE+ bedenkt en maakt branded content en activaties voor merken gericht op onze platformen en publiek. En we hebben ook nog ons onafhankelijke reclamebureau VIRTUE, dat campagnes ontwikkelt voor lokale en internationale merken.


Die activiteiten zorgen er ook voor dat we onafhankelijke journalistiek kunnen blijven bedrijven – het geld dat daar verdiend wordt, vloeit terug naar de redactie. En zo kunnen we ook al onze content gratis blijven aanbieden aan ons publiek. We hebben geen abonnees of paywalls: alle dingen die we maken, kun je gratis kijken, lezen en luisteren.

Wat zijn je plannen?

VICE blijft natuurlijk verhalen maken over de onderwerpen die onze doelgroep bezighouden en waar we al langer over berichten, zoals festivals, drugs en het studentenleven. Daarnaast wil ik dit jaar nog meer aandacht besteden aan actuele issues als geestelijke gezondheid en het klimaat. Dat houdt jonge mensen ook bezig – kijk maar naar de duizenden scholieren die spijbelden voor de klimaatmars in Den Haag. Ook ga ik me ervoor inzetten dat we op nog meer verschillende plekken en manieren onze verhalen brengen. We willen als VICE altijd dáár zijn waar ons publiek zit. Dat betekent ook dat we online niet alleen op onze eigen kanalen publiceren, maar nog actiever zullen worden op bijvoorbeeld Instagram en YouTube. De manier waarop we onze verhalen brengen, passen we ook aan op de plek waar we ze publiceren en de verwachtingen van ons publiek. We bieden sinds kort bijvoorbeeld ook audioartikelen aan en lanceren dit voorjaar nieuwe podcasts.

Wat is het laatste nieuws?

We zijn op het moment druk bezig met de opnames voor twee nieuwe podcasts. In de podcast Nieuw Geld, gebaseerd op de gelijknamige videoserie, komen jonge mensen aan het woord die geld verdienen op manieren die een paar jaar terug nog niet mogelijk waren. En in onze nieuwe podcast van VICE Sports berichten we over de Nederlandse sportcultuur en vertellen we bijvoorbeeld de verhalen van sportavonturiers in het buitenland, vergeten voetballers en Nederlandse vechtsporters. Daarnaast zijn we ook alweer bezig met de VICE Guide to Work, die we in april lanceren. Dat is een survivalgids voor jonge mensen die hun eerste stappen zetten op de werkvloer, over alles van hoe je moet dealen met vervelende collega’s tot hoe je moet onderhandelen over je salaris.

www.vice.com/nl

Lees ook: Lisette van Eijk hoofdredacteur VICE Benelux

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie