[Interview] Louaie El Rowidi over datatech scale-up Cabture
02-03-2018 14:21:00 Door: Suzanne van der Meij | Hits: 10304 | Tags:

Datatechbedrijf Cabture groeide in twee jaar tijd uit van start-up naar scale-up. Cabture biedt onboard informatiesystemen in onder andere taxi’s en onderzoekt momenteel ook de implementatiemogelijkheden in de luchtvaart. Daarnaast ligt de focus op internationale expansie. Wij spreken met oprichter en CEO Louaie El Rowidi.

Hallo Louaie. Hoe ben je op het idee gekomen van Cabture?

Ik houd van reizen. Net als de meeste mensen kan ik me heel goed herinneren waar ik ben geweest, de reis ernaartoe blijft ons vaak minder goed bij. Dit komt omdat de reis; de transitie tussen A en B, meestal saai is en geen indruk maakt of stressvol is omdat we gehaast zijn. Dit vond ik merkwaardig, wij Nederlanders zijn toch gemiddeld anderhalf uur per dag onderweg, dat zijn wel vier levensjaren! Wat gebeurt er met al deze tijd? Nou, helemaal niets. Sterker nog: reistijd wordt vaak beschouwd als verloren tijd. Dit fenomeen heb ik tijdens mijn studie Commerciële Economie onderzocht door naar diverse vormen van transport te kijken op regionaal, nationaal en internationaal niveau. Aan het einde van mijn studieloopbaan had ik een onderzoeksplan over travel experience & passenger journey geschreven. Via mijn docenten ben ik toen voorgesteld aan toonaangevende luchtvaartmaatschappijen die mij het advies gaven om op een toegankelijkere en laagdrempeligere markt een proof of concept te houden.

Wat is jouw achtergrond?

Na mijn VWO heb ik mij aangemeld voor de (particuliere) opleiding tot piloot. Deze heb ik vanwege het uitbreken van de financiële crisis niet afgemaakt. De kans dat het te lang zou duren om mijn studieschuld voor deze opleiding terug te betalen was groot. Nadat ik met deze opleiding ben gestopt heb ik de studie Commerciële Economie gevolgd en heb ik het onderwerp reizen en reistijd gebruikt voor zo’n beetje alle projecten en onderzoeken tijdens mijn studieloopbaan. Tijdens mijn studie verdiende ik wat bij met web- en softwareontwikkeling en dit kwam voort uit mijn passie en interesse voor data- en communicatiewetenschappen.

Hoe werkt Cabture?

Wij houden ons bezig met het plaatsen van WiFi en schermtechnologie (CabTab) in het personenvervoer zoals bussen, trams en taxi’s. Wij zorgen ervoor dat venues, kantoren, horeca en instellingen in contact komen én blijven met hun gasten die onderweg zijn. Wij leveren deze locaties gratis mobiliteitsoplossingen om te kunnen profiteren van bestelgemak, het verkrijgen van inzicht in de beoordelingen en interesses van bezoekers, maar ook om de bezoekersbelevenis kunnen aanvangen, respectievelijk voort kunnen zetten.

Welke mogelijkheden zijn er voor adverteerders die iets willen met Cabture?

Voor onze adverteerders maken wij gebruik van datagestuurde communicatie. We maken het mogelijk om met een hoge nauwkeurigheid te targetten op gesegmenteerde passagiersgroepen. Verder zorgen wij ervoor dat de beoogde doelgroepen worden geselecteerd, gestimuleerd en geconverteerd op basis van tijd, taal, locatie en bestemming. Ook baseren wij ons gebruikersprofiel op basis van de gebruikersactiviteit op het WiFi-netwerk aan boord.

Onze grootste en oudste adverteerders vinden het bijzonder prettig dat ze zelf aan de knoppen kunnen draaien en het bereik in real-time kunnen bijhouden in het management dashboard wat voor ze is ingericht. Cabture houdt alle campagnes nauwlettend in de gaten en rapporteert periodiek terug aan de adverteerder.

We worden graag uitgedaagd door onze klanten en geven daarom bereikgaranties af. Van tevoren brengen we altijd de doelgroep en het potentiële bereik in kaart, vervolgens geven wij een garantie af aan de adverteerder. Halen we het bereik niet, dan kost het de adverteerder ook niets. Zo blijven we altijd scherp op de campagne zitten, zelfs wanneer de klant er zelf niet naar kijkt.

Met welke ontwikkelingen zijn jullie nu bezig?

We zijn heel erg verwikkeld in de verdere verrijking van ons platform, dus het aanbod van functies en content richting passagiers. Hiervoor gaan we strategische partnerships aan met andere booking- en contentplatformen. Dit is echter een hele klus omdat deze vaak kolossale partijen verschrikkelijk veel data en complexe systemen gebruiken en dit niet eenvoudig kunnen aanpassen op ons als respectievelijk kleine speler, dus moeten wij onze tech naadloos laten aansluiten op dat van hun.

Op het moment zijn wij hard bezig om onze diensten naar het buitenland uit te breiden. Hierbij gaat het om Oostenrijk en de Verenigde Arabische Emiraten. Dit is echter niet onze enige missie. Naast internationale expansie breiden wij eveneens ons vervoerdersportfolio uit. Hiermee bedoel ik het personenvervoer buiten taxi’s om; bijvoorbeeld trams en metro’s. Tevens zijn wij een haalbaarheidsstudie aan het voltrekken aangaande het toepassen van onze technologie in de luchtvaart, wat er bijzonder positief uit begint te zien. We ontvangen redelijk wat support op dit gebied, zo worden we vanuit de overheid bijgestaan met een bijdrage in de vorm van een subsidie vanuit de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.

We zijn het afgelopen jaar echt naar binnen gekeerd om onze propositie, ons businessmodel en het raamwerk voor expansie op scherp te stellen. Nu staan we aan de vooravond om groots naar buiten te treden met échte en volledige verhaal. Dit zul je straks terug zien in onze communicatie, een vernieuwde website en marketingactiviteiten. So stay tuned zou ik zeggen.

Wat zijn de ambities van Cabture?

Cabture staat voor een grensoverschrijdend communicatienetwerk in het personenvervoer. Wij vinden dat een elke passagier een naadloze reisbelevenis moet hebben, ongeacht het type personenvervoer. Met de juiste tech kun je veel ongemakken, stressfactoren en inefficiëntie terugdringen en soms ook geheel elimineren. We zien overduidelijk dat vervoerders heer en meester zijn in de operationele en logistieke aspecten van hun business, echter zijn deze activiteiten zo omvangrijk dat het zo’n beetje al hun aandacht en middelen opslokt. Het blijft dan ook essentieel dat service, kwaliteit en technologische ontwikkelingen niet in het geding raken. Daarom profileert Cabture zich als dé datatech partner van deze vervoerders. Wij helpen zo’n vervoerder sterker in het zadel door ze te ontlasten en de service meetbaar te verhogen om zo de voorsprong op concurrenten te vergroten en te behouden.

Wat is het ultieme doel?

Ons ultieme doel is om wereldwijd de gevestigde naam te zijn op het gebied van informatie- en communicatietechniek in het complete spectrum van personenvervoer. Daarom sorteren wij nu al voor op de evolutie van autonoom vervoer.
De zelfrijdende auto is een feit, het is slechts een kwestie van tijd voordat het openbaarvervoer en de luchtvaart aan de beurt zijn. Het vervoer van de toekomst is autonoom en dan meer dan ooit zullen passagiers de behoefte hebben naar informatie, controle en hulp of afstand.

Wat is het laatste nieuws?

De laatste tijd zijn wij hard bezig met de voorbereiding voor Series A: Een stadium waar een scale-up naartoe werkt om vervolgens grote kapitalen aan investeringen binnen te halen. Ons doel is het binnenhalen van tenminste 1,5 miljoen euro voor de expansie. Via een eerdere investeringsronde op het internationale platform Eureeca is ons nu een grote aanbesteding gegund en we zijn daarom bezig met het opschalen van ons CabTab netwerk in onder andere Nederland, Oostenrijk en de Verenigde Arabische Emiraten en dit betekent grote investeringen in hardware, het uitbreiden van het team en openen van lokale kantoren in de nieuwe gebieden.

We zoeken eigenlijk meer dan alleen naar een grote zak centen; we zoeken smart-money. Dus het liefst een investering vanuit een strategische partij die bijvoorbeeld ook kennis, netwerk of coaching kan bieden. Zo hebben we al financiële steun ontvangen vanuit Mercedes Benz Daimler die tevens verschrikkelijk waardvolle kennis heeft van de automotive industrie. Samsung is de strategische partner die ons bijstaat in de hardware-ontwikkeling. Maar ook IBM, Google en Amazon helpen ons met server-, security- en Machine learning-technologie. Waar we eigenlijk nog naar zoeken zijn gewichtige investeerders uit de media- en marketingindustrie die Cabture onderdeel kunnen maken van de vaste marketingmix van adverteerders en mediabureaus.

 

www.cabture.nl


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie