[Interview] Map van Arem (XXS): We overschatten socialkanalen
12-03-2018 11:16:00 Door: Katja Brokke | Hits: 3951 | Tags:

De Managing Director van XXS Amsterdam, Map van Arem, is een van de juryleden van de Cross Media Awards 2018, dat 25 april wordt gehouden in Amsterdam. Een mooie gelegenheid om Van Arem te vragen naar de laatste ontwikkelingen in crossmedia en natuurlijk haar bedrijf.

Hallo Map. Leuk dat je je als jurylid hebt verbonden aan de Cross Media Awards. Wat verwacht je van de wedstrijd?

Als creatief bureau zijn de ontwikkelingen op het gebied van media en technologie essentieel voor ons bedrijf. Ik verwacht verrast en geïnspireerd te worden door best of class cases.

Crossmedia is inmiddels gemeengoed. Op welke manier(en) kun je je nog onderscheiden?

"A brand is as strong as its weakest touchpoint." Die abri, Instagrampost of commercial kan nog zo relevant zijn voor het beoogde doel, als je niet goed geholpen wordt door bijvoorbeeld de klantenservice, is die commercial al snel vergeten. Executie van merkconcepten vraagt vandaag de dag om een gedetailleerde coördinatie van alle touchpoints. Dat gaat dus van het gesprek met de klantenservice en het antwoordapparaat tot en met de ontwikkeling van je (service)propositie. Als bureau zijn we steeds meer betrokken bij het hele merkvraagstuk. We hebben een eigen Brand Propellor Methodiek dat begint met "doing the right things". Met andere woorden: onderzoek en strategie. Wat moet je als merk doen om echt het verschil te maken in het leven van klanten. Dat is de basis voor de ontwikkeling van een creatief merkconcept (doing the thing). Met als laatste stap doing the things right. Hoe zorg je ervoor dat je de hele customer journey plant, produceert en continu optimaliseert? Als een van de drie onderdelen van de propellor rammelt, zal een merk simpelweg niet vliegen,

De crossmediale aanpak verandert gestaag mee met de maatschappelijke ontwikkelingen. Zijn er bepaalde kanalen overschat de laatste jaren?

Ik denk dat we socialkanalen op een bepaalde manier overschatten. Ik doel dan met name op de interactie met merken. Twintig likes op een post wat je favoriete rijstsoort of ontbijt is, is niet bepaald strategisch. Zelfs 100 likes niet. Byron Sharp heeft ons geleerd dat voor het merendeel van de merken mental and physical availability businesskritisch is. Data en personalisatie zijn essentieel. Bereik en zichtbaarheid ook nog steeds.

Welk kanaal hou je met veel interesse in de gaten?

Door het groeiend aantal communicatiekanalen zijn we in ons vak nogal gefocust op slechts een van de vier P’s, die van promotie. Ik ben ervan overtuigd dat het succes van merken steeds afhankelijker wordt van de orchestratie van een sterk merkconcept over alle P’s uit de traditionele marketingmix. Dus ook over productontwikkeling, innovatie, distributie, pricing en service. En hoe gek dat ook klinkt, is de cultuur van een merk daarin vaak het vertrekpunt. Deze cultuur wordt door de transparantie van de wereld steeds zichtbaarder en dus belangrijker. Als het niet klopt, hoor je het niet.

Wat is voor jou het ideale crossmediaplaatje?

Als een merk van binnen hetzelfde is als het zich naar buiten toe gedraagt.

Zet je met XXS nog wel eens een singlemediumcampagne uit?

Toevallig hebben we onlangs voor onze nieuwe klant IENS twee stand alone tv-commercials ontwikkeld ter promotie van het IENS Festival. In dit specifieke geval heiligt het middel het doel.

Wat kan bij XXS wel wat bij concurrenten niet kan?

We worden nog wel eens gevraagd waarom het bureau XXS heet, terwijl we intussen een van de grootste onafhankelijke, creatieve bureaus van Nederland zijn. Het bureau begon 20 jaar geleden met als drijfveer eenheid en openheid: een bureau zonder politiek, gedoe en ego’s, met een cultuur van transparantie en samenwerking. En die drijfveer geldt nog steeds. We zijn er van overtuigd dat het beste werk in kleine teams wordt gemaakt, en dat klanten daar zelf onderdeel van zijn. Vandaar de naam XXS.

Het onderscheidende vermogen van XXS is dat we alles aan boord hebben. Al sinds de oprichting hebben we een eigen geluidsstudio in het pand. Hierdoor kunnen we snel schakelen. Daarnaast produceren we al jaren de folders en instorepakketten van verschillende retailers, waaronder HEMA, in onze eigen design- en DTP-studio. En met onze digital studio’s zijn we perfect in staat om hoogwaardige content te produceren voor bijvoorbeeld Hollands Nieuwe en KIA.

Wat is het laatste nieuws?

XXS is vanuit Schiphol steeds actiever op markten buiten Nederland. Zo werkt het bureau voor Schweppes naast de Nederlandse markt ook voor Nordic countries en maken we voor HEMA werk in 7 talen.

www.xxs.amsterdam

 

Lees hier alles over de Cross Media Awards 2018. 

 

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie