[Interview] Margreet van Staalduijnen, Coca-Cola: Onze kerstcampagne wil inspireren een ander blij te maken
14-12-2016 13:12:00 Door: | Hits: 7120 | Tags:

Coca-Cola zet alledaagse kersthelden centraal in haar campagne. Tijdens de kerstcampagne Bedank jouw kerstheld roept Coca-Cola iedereen op om zijn of haar kerstheld te bedanken. We spreken brand manager Margreet van Staalduijnen.

Margreet, waarom is de kerstperiode zo speciaal voor Coca-Cola?

Omdat we samen een rijke geschiedenis hebben. Coca-Cola en Kerstmis zijn namelijk al sinds 1931 nauw met elkaar verbonden. In dat jaar introduceerde Coca-Cola het beeld van de Kerstman zoals we die vandaag de dag nog altijd kennen: een warme, vriendelijke man, met een witte baard en gekleed in een rood-wit pak. Tekenaar Haddon Sundblom maakte deze beeltenis van de Kerstman in opdracht van Coca-Cola. Voor die tijd werd de Kerstman wisselend afgebeeld, van een strenge oude man tot aan een soort sprookjesfiguur in een groen pak. Vanaf het moment dat Coca-Cola haar eigen Kerstman ging gebruiken in advertenties, is het uitgegroeid tot de wereldwijde standaard. Dat is best speciaal, toch?

coca-cola  bedankjouwkerstheld

Jullie zijn de kerstcampagne Bedank jouw kerstheld gestart. Vertel!

Dat klopt! Met onze kerstcampagne willen we eigenlijk altijd mensen inspireren om een ander blij te maken. Dit jaar is het thema Bedank jouw kerstheld. En dan specifiek de alledaagse kersthelden - van de moeder die de boodschappen doet voor het kerstdiner tot aan de vrijwilliger die de straat versiert - alle mensen die inzet tonen voor een ander tijdens de decembermaand. Via cocacola.nl kun je deze kersthelden een persoonlijk bedankje sturen. Een klein maar sympathiek gebaar. Bovendien maak je hiermee kans op een unieke experience in de Coca-Cola kersttruck, compleet met overnachting. Voor 2 personen, dus je kerstheld mag mee!

Welke mediakanalen worden ingezet?

De campagne wordt ondersteund via traditionele media, digital, social en winkelvloer-communicatie om het kerstgevoel optimaal te verspreiden en zoveel mogelijk mensen te bereiken met onze campagne.

De trend is duurzaam en gezond. Hoe zien jullie dat terug in jullie portfolio en de verkopen?

Wij zien die trend ook, en dat juichen we enorm toe. Qua duurzaamheid geldt: Coca-Cola wil duurzaam ondernemen en daar horen heldere doelstellingen bij. Het gaat te ver om die nu allemaal te noemen, maar een belangrijk deel gaat natuurlijk over onze productie. Wist je dat bijna alle drankjes die we in Nederland verkopen, uit onze fabriek in Dongen komen? We werken daar met duurzame Nederlandse ingrediënten en 100 procent recyclebare verpakkingen.

Ook op het gebied van gezondheid zijn de ambities hoog. Coca-Cola wil in 2020 gemiddeld 10 procent minder calorieën in de markt zetten ten opzichte van 2012. Dat lijkt misschien weinig, maar bij een bedrijf als Coca-Cola – echt een bedrijf van de grote getallen – betekent dat heel veel calorieën minder. We bereiken dit doel door onder andere ons caloriearme en calorievrije assortiment uit te breiden en onze producten in verschillende verpakkingsformaten aan te bieden. En daardoor krijg jij als consument dus steeds meer keuze. Die keuze benadrukken we ook in onze marketingcampagnes. Zo zie je in de kerstcampagne zowel de klassieke Coca-Cola als Coca-Cola zero sugar terugkomen.

Coca-Cola Life ®

 

coca-cola life 330ml

Welke media- en reclamebureaus zijn bij deze campagne betrokken?

In Nederland is UM studios verantwoordelijk voor het digitale connectie-idee, Universal Media voor het mediaplan, Social Embassy is verantwoordelijk voor social media, Chase voor Experiental Marketing en de Truck Tour en CooPR voor PR.

Wat zullen de belangrijkste trends in marketing zijn in 2017?

Belangrijke trends in 2017: 1) personalisatie en gepersonaliseerde marketing wordt de standaard 2) datagedreven marketing is en blijft hot 3) groei van slimmere content, videocontent en contextual messaging.

Wat is het laatste nieuws?

Er zullen in 2017 veel nieuwe producten en zelfs geheel nieuwe merken worden gelanceerd vanuit Coca-Cola Nederland. Ook gaan we met een hele toffe zomercampagne komen op onze Coca-Cola varianten. So stay tuned…

www.cocacola.nl
www.cocacolanederland.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie