[Interview] Marieke ’t Hart, Hoofdredacteur van het Jaar 2017
02-01-2018 11:06:00 Door: Katja Brokke | Hits: 4897 | Tags:

Tijdens de afgelopen Mercur-uitreikingen in Amsterdam werd Marieke ’t Hart verkozen tot Hoofdredacteur van het Jaar. We spreken met het boegbeeld van VROUW over de verkiezing.

Hallo Marieke. Allereerst gefeliciteerd! Hoe heb je de avond ervaren?

Dank je wel! De avond was één grote droom. Ik wist natuurlijk wel dat ik door mijn superlieve redactie was opgegeven én uiteindelijk genomineerd, maar ik had echt niet verwacht dat ik zou winnen. De concurrentie was groot en het was dan ook een heel fijne verrassing dat ik uiteindelijk deze felbegeerde prijs won.

Wat betekenen de Mercurs voor de tijdschriftenbranche?

De Mercurs zijn de Oscars van de tijdschriftenbranche. Overigens gaat dit wel wat verder dan tijdschriften: ook online magazines en zelfs alternatieve productvarianten komen in aanmerking voor een prijs. Na 20 jaar is het echt een serieuze aangelegenheid geworden; je ziet dat iedereen die in de magazinemarkt iets betekent aanwezig is tijdens het Mercurgala.

Waarom ben jij verkozen tot Hoofdredacteur van het Jaar?

Ik citeer het juryrapport: "In deze categorie dit jaar louter ijzersterke kandidaten; de jury zou hier best vijf Mercurs weg willen geven. Toch is maar één de winnaar: een vakvrouw die haar platform op alle fronten wist uit te bouwen tot een sterk, eigen merk. Met de juiste balans tussen content en commercie en een duidelijk onderscheidend geluid in de volle markt van vrouwenmedia. Een buitengewoon knappe prestatie van: Marieke ’t Hart."

Wat onderscheidt jou van je concullega’s?

Wat VROUW onderscheidt van andere vrouwenmedia, is dat wij in al onze verschijningsvormen (pagina VROUW in de krant, VROUW Magazine, VROUW Glossy en vrouw.nl) ons richten op de gewone Nederlandse vrouw. We mikken op de grote massa en we bieden haar inspiratie en herkenning. Ik denk dat ik zelf een echte VROUW-vrouw ben, die ook gewoon haar boodschappen doet bij de Jumbo en de Hema. En ik schroom niet om mijn persoonlijke leven te delen met mijn lezeressen. Dat maakt zowel VROUW als mij toegankelijker dan sommige van mijn concullega’s. Dat past ook bij het merk. Bij bijvoorbeeld Vogue moet je dat echt niet willen.

Hoe heb je van VROUW een succes gemaakt?

Volgens de redactie omdat ik van de weekendbijlage een zeer gewaardeerd tijdschrift heb gemaakt, waarvan het bereik en de waardering ondanks een krimpende printmarkt onveranderd hoog blijven. Onze VROUW Glossy is dit jaar doorgedrongen tot de NOM-top 3 en vrouw.nl had het afgelopen jaar maandelijks meer dan 2 miljoen bezoekers. Ook hiervoor geldt: we mikken op de grote massa en niet alleen op de grachtengordel in Amsterdam. Júist niet.  

In hoeverre krijg je de ruimte van TMG?

Zolang ik binnen de begroting blijf: heel veel. Dat betekent wel dat alle redactieleden in staat moeten zijn om zoveel mogelijk crossmediaal te werken. En het betekent ook dat ze heel, heel hard moeten werken want we hebben maar een klein team.

Hoe zorg je ervoor dat je titel financieel gezond blijft?

Door zoveel mogelijk met gesloten beurzen te werken. We organiseren op dit moment een afvalchallenge in samenwerking met Sonja Bakker. Daar doen honderden lezeressen aan mee. Ook andere events, zoals de Dam tot Damloop wandelen en schuitjevaren roseetje drinken, kosten ons niets. Het betekent helaas ook dat ik met minder freelancers kan werken dan ik zou willen en dat ik hen ook minder kan betalen dan ik zou willen. Mijn budget is krap.

Wat valt er voor adverteerders te halen wat bij anderen niet kan?

Ten eerste de diverse verschijningsvormen van VROUW: je kunt bij ons tegelijkertijd adverteren in een magazine, een glossy en online, maar ook in een krant. We hebben ook heel veel combinatiepakketten: adverteerders kiezen vaak voor de combinatie VROUW/Telegraaf, of VROUW/Privé of VROUW/Metro. Je kunt bij ons alle kanten op!

Wat is het laatste nieuws?

VROUW TV komt er! Maar daar kan ik helaas nog niet al te veel over zeggen.

www.vrouw.nl
www.tmg.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie