[Interview] Mark Haring over branded content in films
19-10-2016 10:26:00 Door: Katja Brokke | Hits: 6551 | Tags:

Branded content-specialist Value Zipper breidt door de samenwerking met Rick Engelkes Producties het dienstenaanbod uit met branded content in Nederlandse films en theaterproducties. Ik spreek met accountmanager Brand Solutions Mark Haring over de commerciële kansen.  

Hallo Mark, hoe gaat het met je?

Met Value Zipper gaat het goed! We timmeren flink aan de weg en sinds 1 oktober zijn we al met 8 medewerkers. Dat is leuk en gezellig, maar het werd wel erg druk op kantoor, vandaar dat we onlangs verhuist zijn naar een grotere ruimte. Daarnaast zijn we erg blij met onze nieuwe filmpropositie. Door ons specialisme op het gebied van branded content, is dit een logische stap en geeft het ons nog meer mogelijkheden om adverteerders te helpen met het vertellen van hun merkverhaal.

Hetgeen jullie adverteerders bieden, gaat verder dan product placement. Leg eens uit?

Een groot deel van ons huidige portfolio bestaat uit magazines waarbij we proberen het merkverhaal zo goed mogelijk te laten passen in de redactionele formule van de titel. Wat we doen met films is niet veel anders. Op basis van het script bekijken we welke mogelijkheden er zijn voor het merk. Samen met de producent maken we dan een longlist met interessante partijen. Het uitgangspunt is dat we het merk of product op de meeste natuurlijke manier in het script kunnen verwerken. En de samenwerking gaat nog verder, want we ontwikkelen gezamenlijke pr-mogelijkheden, extra content tijdens de draaiperiode, logovermeldingen en verschillende premièremogelijkheden. Een volledige 360-samenwerking zoals we dit ook doen met onze magazines.

Hoe is de samenwerking met Rick Engelkes Producties tot stand gekomen?

In mijn functie als marketingmanager bij Just Media Group kwam ik erachter dat producenten op zoek zijn naar sponsors voor hun producties en dat ze voor adverteerders een interessant aanbod hebben. Value Zipper heeft een goed netwerk binnen de top 500 adverteerders en is steeds op zoek naar nieuwe mogelijkheden om hen aan te bieden. Direct na mijn komst bij Value Zipper heb ik contact gezocht met een aantal producenten en het idee voorgelegd om de sponsorwerving op ons te nemen. Rick Engelkes van REP was direct enthousiast over onze visie en werkwijze, met name onze expertise op het gebied van branded content.

Neigt dit niet naar sluikreclame? Wat zijn de regels?

Er zijn verschillende regels voor sponsoring en product placement. Belangrijk is dat het op een natuurlijke manier in de verhaallijn wordt verweven, anders bestaat de kans dat product placement uitmondt in sluikreclame. Wij worden vroeg betrokken in het productieproces, waardoor wij op scriptniveau aanpassingen kunnen doen en de neiging naar sluikreclame kunnen uitsluiten.

En hoe hou je die grens in de gaten? Is het aan jullie om de grens op te zoeken?

De grens bepaal je samen met de adverteerder, producent en regisseur. Het moet voor alle partijen werkzaam zijn en blijven. Uitgangspunt nummer 1 is dat het op een natuurlijke manier gebeurt en dat het niet botst met de creatieve vrijheid van de filmmakers. Het is niet aan ons om de grens op te zoeken, maar om het verhaal van de adverteerder geloofwaardig en zo relevant en passend mogelijk binnen het script te krijgen. Wederom op dezelfde manier zoals we nu al doen met branded content in onze magazines.

Wat zijn de mogelijkheden?

Samen met producent en distributeur van de film wordt er een tailormade voorstel gemaakt. Naast product placement kunnen speciale voorpremières, set visits en zelfs figuratierollen onderdeel zijn van de samenwerking. Ook kunnen we extra content schieten tijdens de draaiperiode, die de adverteerder weer kan gebruiken. Bijvoorbeeld voor eigen kanalen of zelfs commercials. Denk verder aan logovermelding op POS-materiaal van de film en flyers in goodiebags tijdens Ladies Night-voorstellingen. Een breed scala aan mogelijkheden waarmee er een echt partnership wordt gecreëerd. Het mooie is dat de levenscyclus van een film minimaal 2 jaar is, omdat na bioscoop nog de VOD momenten, DVD, pay-tv en free-tv komen.

Lopen jullie hierin voorop?

Zowel in film als telvisie is branded content en sponsoring al jaren belangrijk. Steven Spielberg had in 1982 al 29 deals gesloten die in E.T. zaten en bijna iedereen kent de combinatie Heineken en James Bond. Ook in Nederland gebeurt dit, misschien alleen niet in de combinatie en breedte zoals we dit met Value Zipper aanbieden. Een mooi actueel voorbeeld in Nederland is de samenwerking van WE Fashion en GTST, waarbij er in de serie een modelijn wordt ontworpen en deze vervolgens ook echt te koop is in de winkel.

Wat is het laatste nieuws?

We zijn nu concreet bezig met twee films voor najaar 2017. De romantische comedy Huisvrouwen Bestaan Niet, gebaseerd op de columns van Sylvia Witteman, en Kruimeltje 2. Binnenkort komen daar nog een aantal mooie titels bij!

www.valuezipper.nl

 

Lees ook:

Mark Haring accountmanager brand solutions bij Value Zipper
Value Zipper lanceert nieuwe propositie: branded content in Nederlandse bioscoopfilms en theaterproducties

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie