[Interview] Martijn Verhoef (Rijtesten.nl): Bezoekers nemen de tijd om een autotest te lezen, wat interessant is voor adverteerders
27-07-2022 09:46:00 Door: Lieselot Berentzen | Hits: 1236 | Tags:

Nederlands MediaNetwerk publiceert een serie interviews over special interest websites. Vandaag spreken wij Martijn Verhoef van Rijtesten.nl, de site die de rijervaring van nieuwe modellen auto’s deelt met bezoekers.

Dag Martijn, kun jij Rijtesten.nl introduceren?

Met Rijtesten.nl bieden we sinds 2005 een online database van autotests. Als één van de eerste online automotive media scheppen we al jarenlang een helder beeld van wat er te koop is in de Nederlandse showrooms. Onze bezoekers hebben gratis toegang tot bijna 1.400 testverslagen en daar komt wekelijks een nieuwe auto bij. Niet alleen krijg je onze onafhankelijke en uitgebreide beoordeling te zien, we maken daarnaast een complete fotorapportage en je ziet de technische en financiële gegevens van het voertuig. Informatief en zonder poespas, precies wat onze lezer van ons verwacht.

Hoe ziet de doelgroep eruit?

Onze bezoekers zijn zich aan het oriënteren op een nieuwe (lease)auto, of blijven graag op de hoogte van wat er te krijgen is op de automarkt. Het grootste gedeelte van de bezoekers valt in de leeftijdscategorie 20 tot en met 49 jaar en is overwegend mannelijk. Toch is het in veel gevallen niet de typische autoliefhebber, maar juist iemand die gericht op zoek is naar informatieve rijtesten, om zo een weloverwogen keuze te kunnen maken. De liefhebber gaat zelf een dagje langs de autoboulevards, maar er zijn genoeg mensen die daar tegenop zien of online een auto uitkiezen. Voor dat publiek zijn we graag een compleet voorportaal.

Wat wil de websitebezoeker van Rijtesten.nl?

Juist omdat de gemiddelde lezer geen autodeskundige is, blijven we ver weg van ingewikkelde technische details, die zo’n bezoeker niets zullen zeggen. De informatie moet toegankelijk en praktisch zijn, terwijl alles aspecten van het voertuig aan bod komen. Bovendien wil je weten waarover wordt gepraat en daarom plaatsen we altijd linkjes naar andere auto’s die aan bod komen in het verhaal. Zo kun je eenvoudig een vergelijking maken en zie je direct wat er te krijgen is in hetzelfde segment. Beelden zeggen veel meer dan woorden, dus om die reden plaatsen we ook tientallen foto’s van de auto. Je hoeft niet door te scrollen in een video tot het onderwerp dat jou interesseert aan bod komt, maar klikt direct op de foto die jouw vraag beantwoord. Om die reden hebben we de test ook opgedeeld in verschillende onderdelen, die volgens een vast patroon verlopen. Ben je vooral benieuwd hoe het gebruiksgemak van het interieur is, of hoe het praktijkverbruik uitpakt? Dan selecteer je eenvoudig de alinea waar dit besproken wordt.

Wat is er het afgelopen jaar gebeurd met jullie bereik?

We zijn heel blij met onze vaste aantallen bezoekers, die ons via zoekmachines, sociale media en naamsbekendheid weten te vinden. Het afgelopen jaar laat dan ook een heel stabiel bereik zien, waarbij zo’n 550.000 pagina’s per maand worden bezocht.

Wat maakt jullie platform aantrekkelijk voor adverteerders?

Onze bezoekers nemen uitgebreid de tijd om een autotest te lezen en zijn om die reden een interessant publiek. Zonder dat de bezoeker het als storend ervaart, bieden we duidelijke advertentieruimtes voor banners of video’s. Zoals genoemd hebben we een heel goed te definiëren doelgroep, waarvoor advertenties zijn te plaatsen die daarop prima aansluiten.   

Hoe kijk jij aan tegen het publiceren van branded content?

Branded content behoort zeker tot de mogelijkheden op Rijtesten.nl, zolang dit aansluit bij de doelgroep en van een goed niveau is. Als dit het geval is, wordt dit door de bezoeker juist gewaardeerd, omdat je iets voorbij ziet komen dat aansluit bij jouw interesses of patronen.

Wat is het laatste nieuws?

Naast de testverslagen van nieuwe personenauto’s, bieden we ook rijtesten voor lichte bedrijfsauto’s aan. We merken namelijk dat er voor die markt weinig toegankelijke online informatie is te krijgen, terwijl er veel gaande is. Waar moet je bijvoorbeeld op letten als je gaat voor een elektrische bedrijfsbus? En hoe zit het eigenlijk met de aftersales van verschillende merken. Fijn dus dat we die doelgroep op dezelfde manier van informatie kunnen voorzien.

 

Rijtesten.nl maakt deel uit van het portfolio van [M]media. Met meer dan 100 verschillende websites en apps bereikt [M]media ruim 10 miljoen mannen en vrouwen per maand in het hart van de doelgroep. Daarmee hebben ze het sterkste mannen- en vrouwennetwerk van Nederland. Afhankelijk van de campagnedoelstelling kijken ze naar de sterkste advertentieoplossing binnen het eigen netwerk. Een one-stop-shop om mannen en/of vrouwen digitaal te bereiken. Alles voor een krachtig resultaat.

www.rijtesten.nl

www.mmedia.nl

Lees ook:

[Interview] Skoften: Terugkerende bezoekers tonen loyaliteit, wat interessant is voor adverteerders

[Interview] Yillmaz Schoen (Tradecast): Alle sites zijn aan het veranderen in interactieve videoplatforms

[Interview] Peter Langenkamp: Voor kwalitatieve recepten komen mensen al snel uit bij Foody.nl

[Interview] Bart Hillen over Moviemeter en de overstap naar het buitenland

[Interview] Martin van den Bosch: WielerFlits wil elke dag waarde toevoegen voor onze bezoekers

En verder:

[Interview] Jeroen Esbeukman: TrucksNL zorgt ervoor dat iedereen meer, makkelijker en in minder tijd koopt en verkoopt
[Interview] Barbara van Erp (Snippet Media): Niemand komt ervoor uit dat ze eigenlijk gelezen worden door 50+
[Interview] Felix van der Kooi (Voetbalmedia BV): Voetbal.nl is de onmisbare app voor amateurvoetballers, hun ouders en fans
[Interview] Mark Termeer (IEX Group): Wij helpen consumenten meer rendement uit hun beleggingen te halen
[Interview] Bart Nijman (GeenStijl.nl): Wij scheiden zin van onzin, zonder braaf achter de overheid aan te lopen
[Interview] Sjoerd Valkering (Indeleiderstrui): Wij brengen al het nieuws, van akkefietjes tot mooie momenten op de fiets
[Interview] Dennis Schouten (Voetbalflitsen.nl): We bieden het laatste voetbalnieuws en lopen met onze tools voorop op social media
[Interview] Roy Keijsers en Arjan Kropman: Op Autowereld.com vindt de lezer vaak antwoord op belangrijke vragen

[Interview] Tim Biesbrouck: Motorsport.com biedt een schat aan kennis, contacten en exclusieve informatie

[Interview] Paul Bongers en Gwenn de Graaf (Datumprikker): We staan te springen om mensen weer bij elkaar te brengen

[Interview] Ruud Dimmers: RacingNews365 heeft de meeste exclusieve content over de Formule 1

[Interview] Michael Ras: Bezoekers waarderen de positief-kritische tone of voice van Autoblog.nl

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie