[Interview] Nathan Vos over storytelling bij Zin
17-10-2016 09:28:00 Door: Katja Brokke | Hits: 7872 | Tags:

Storytelling en branded content zijn al lang geen vieze woorden meer. We spreken met Nathan Vos, hoofdredacteur van Zin, over hoe hij geloofwaardig blijft, de mogelijkheden die Zin biedt en het speelveld in het algemeen.

Hallo Nathan, hoe gaat het met je?

Alleen sukkels zeggen drukdrukdruk, dacht ik altijd, maar het was even drukdrukdruk. September is voor Zin, omdat wij het nogal moeten hebben van cultuur, een enorm hectische maand met de Uitmarkt, Manuscripta en in mijn geval ook enkele optredens onder vakgenoten en relaties. Daarnaast schrijf ik zelf ook veel en ging ik tussendoor naar Israël voor een reportage.

Waar staat Zin voor?

Voor het beste maken van de tweede helft van je leven, de leukste helft. Wanneer die ook begint. Met enig verstand en enige verantwoordelijkheid helemaal losgaan in je mogelijkheden, ambities en dromen. Da’s niet alleen reizen, genieten en cultuur, maar ook werken aan je relatie, zorgen voor elkaar, zorgen voor je eigen oude dag. Maar wel in de vorm van een lekker tijdschrift dat je het liefst in één keer uit leest. Online en tijdens onze events geven we dat gevoel ook: hoe word je lachend 100?

Kun je je nog herinneren dat iemand naar je toe kwam met een voorstel van branded content?

Hiervoor werkte ik bij een krant en op een gegeven dag kwam op figuurlijke kousenvoeten iemand van de salesafdeling - met wie ik nog nooit te maken had gehad - met een benepen stem een vraag stellen. Een tuincentrum was heel boos om een stukje dat in de krant was verschenen en of wij ergens de komende week een áárdig stukje over dat tuincentrum konden schrijven. Hij maakte onverrichter zake, op diezelfde kousenvoeten, rechtsomkeert. Bij een krant is dat echt no go, al was het de burgemeester zelf die het vroeg.

Is dat bij een tijdschrift hetzelfde?

Bij een publiekstijdschrift liggen de verhoudingen ietsje anders. Daar is een groot deel van de content, bij Zin tenminste, nice to know. Verstrooiende informatie die vooral ter inspiratie dient. Daar valt best over te praten, zolang wij van Zin er inhoudelijk ook 100 procent achter staan.

Inmiddels heeft de advertorial plaatsgemaakt voor storytelling, een veelgebruikt begrip. Maar wat is het precies?

Ik gebruik het woord nooit, want ik vertel al mijn hele journalistieke leven verhalen. Wat hier bedoeld wordt is dat als je wil dat je merk beklijft, je een verhaal moet verzinnen waarin jij de hoofdrol hebt en een conflict meemaakt, of een vijand tegemoet treedt. En dat conflict of die vijand is het probleem dat jouw product of dienst kan oplossen. De reden van je bestaan, feitelijk. Bij Zin is het conflict: help, ik word (nu echt) ouder en hoe doe ik dat zo goed mogelijk? En uiteraard overwin je die vijand of los je dat conflict op en draag je zo bij aan een betere wereld. Waar ze nog lang en gelukkig leven.

Vaak is het niet duidelijk dat de content gekocht of gesponsord is. Hoe zorg je dat jij en je redactie geloofwaardig blijven?

Ik weet niet of dat vaak onduidelijk is. Ik vraag me wel af of het bijvoorbeeld de jonge generatie, die vooral online hun ding doen en tegenwoordig vooral vlogs vreten, veel uitmaakt. Geloofwaardigheid is daar niet per se een belangrijk argument. Kijk je naar Zin, dan is dat wél belangrijk. Het makkelijkst is het als er gewoon advertentie of, als wij de opmaak doen, advertorial boven een pagina staat. Gaan we een echte samenwerking aan, omdat we een toffe partner hebben, dan zetten we er Zin &… voor. Het kan ook gebeuren dat een partner graag een onderwerp agendeert, om daar aan te kunnen haken. Als wij dat onderwerp ook top vinden, maken we met alle liefde het best mogelijke verhaal. Daar hoeft zo’n partner niet per se altijd zelf aan bod te komen, maar omgekeerd zou het raar zijn om concurrenten dan wél te beschrijven. Soms heeft de partner zo’n goed verhaal, bijvoorbeeld bij clubs in de zorg, cultuur of goede doelen, dat we ze zélf journalistiek de moeite waard vinden. Dan kun je best wat ophalen in de samenwerking, overigens niet per se in euro’s.  

Wat zijn de mogelijkheden voor adverteerders?

Wij vinden het erg leuk om op het hoogste niveau met ze te sparren. Waarom zijn zij op aarde? En waarom Zin? Waar kunnen we vervolgens samen optrekken? Wij hebben de creatieve kracht, de mediakracht en die economisch meest interessante, maar tegelijkertijd hyperkritische doelgroep. We hebben het vermogen om verhalen elegant, journalistiek en zeer effectief te vertellen.





Heb je een mooi voorbeeld van storytelling bij Zin?

Omwille van onze langetermijnrelatie met de lezer hebben we Zin enorm strakker, gevoelvoller en rijker gemaakt. Dáár ligt immers de toekomst van print, voor gewone of goedkoop ogende general interest-titels is steeds minder plek in het schap. Die restyling resulteerde in een paar loeistrakke, maar best eenvoudige rubrieken. Zoals 9 x, waarin we een complexe vraag in negen stappen uitleggen. Dat hebben we ook gedaan met Het Oranje Fonds. Een ander voorbeeld is het Concertgebouw, een geweldige partner, aan wie ik voorstelde om een achter de schermen-reportage te maken om zo hun uitingen te ondersteunen. Daarnaast hebben we nu drie keer een Vlaanderen themanummer uitgebracht. Zij gaven aan wat ze graag terug wilden zien, maar lieten ons geheel vrij in de keuze wat wij wilden vertellen. Dat overlapte vooraf deels, maar was in resultaat naar beider volle tevredenheid. Vertrouwen in wat wij doen, werkt het allerbest.

Wat is het laatste nieuws?

Het laatste nieuws is dat wij vanaf nu een maandelijkse boekensalon organiseren, iedere derde zondag van de maand in Brouwerij De Prael op de Amsterdamse Wallen, met de beste schrijvers van Nederland. Met wat te drinken erbij natuurlijk. Ik spreek dan mijn column Man leest Vrouw uit. De ambitie is om er een wekelijks radioprogramma van te maken, maar dan moeten we nog heel veel leren. En verder ben ik mijn huis aan het uitbouwen en dat raad ik iedereen aan die het overweegt. Het is het verstandigste dat je met de huidige rentestand en de huidige huizentrend kunt doen. 

www.zin.nl

 

Benieuwd naar de branded content-mogelijkheden bij Zin? Neem dan contact op met Value Zipper

Lees ook:

[De Hoofdredacteur] Nathan Vos over de 100ste editie van Zin
[Interview] Nathan Vos over de restyling van Zin

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie