[Interview] Niels Kleinlooh over Harley-Davidson
22-03-2017 12:17:00 Door: | Hits: 4262 | Tags:

Over naamsbekendheid hoeven ze zich bij Harley-Davidson geen zorgen te maken, maar ook voor het bekende motormerk is er altijd werk aan de winkel. We spreken met marketingmanager Niels Kleinlooh over de verkoopcijfers, nieuwe modellen en de inzet van verschillende mediatitels.

Hallo Niels. Hoe is 2016 voor jou verlopen?

Erg goed. Ik ben op 1 september 2016 begonnen bij Harley-Davidson Benelux als marketingmanager en viel gelijk met mijn neus in de boter om een week later onze nieuwe Milwaukee-Eight Touring-modellen te ontdekken in Amerika. Met een groep van 5 journalisten uit de Benelux introduceerden we dit nieuwe model in de omgeving van Seattle, met prachtige ritten door onder andere nationale parken.

Hoe gaat het in de motorbranche?

De totale markt in zowel Nederland als België is weer een stuk aangetrokken sinds 2014. Hierbij profiteren wij als premium merk uiteraard ook, al waren wij iets minder gevoelig voor de verkoopdaling in deze voorgaande jaren dan onze concurrenten. Voor Nederland hebben we 2016 afgesloten met 8 procent meer verkopen dan voorgaand jaar, wat neerkomt op 1024 stuks. In België hebben we bijna 12 procent meer verkopen gerealiseerd, namelijk 1476 stuks. Dit is uiteraard erg positief nieuws voor ons en we verwachten deze stijgende lijn door te zetten met de introductie van verschillende nieuwe bikes als de Milwaukee-Eight Touring-modellen en sinds kort ook de volledig nieuwe Street Rod.

Wat zijn de marketingplannen en -doelstellingen voor 2017?

Eigenlijk in de breedste zin zoveel mogelijk mensen kennis te laten maken met Harley-Davidson. Iedereen zou het unieke gevoel van een Harley-Davidson bike eens moeten ervaren met een testrit bij één van onze dealers. Deze toegankelijkheid van het merk en onze dealers zou ik graag extra onder de aandacht willen brengen in al onze marketingacties.

Koester je de ruige biker als doelgroep en hoe benader je die?

We koesteren al onze H-D-rijders. Wat dat betreft zijn onze merkliefhebbers een doorsnee uit de algemene samenleving, waarin elke motorrijder een ander soort ervaring zoekt. Zo zijn er rijders die aangesloten zijn bij onze Harley Owners Groups en die graag samenkomen voor ride-outs of grote events die over de hele wereld worden georganiseerd. Maar er zijn ook motorrijders die graag individueel van hun Harley-Davidsonpassie genieten terwijl ze touren langs mooie routes. Voor elke doelgroep blijft een bezoek aan de officiële Harley-Davidsondealer een unieke ervaring, waarin ze in de showroom de ins en outs en lifestyle van onze brand ontdekken.

Welke media worden ingezet voor welke acties?

We zetten in de Benelux niet alleen traditionele motormedia in voor onze marketingacties, maar gebruiken ook veel lifestyle- en automedia om ons merk beter zichtbaar te maken. We geloven dat de meeste motorrijders wel bekend zijn met ons merk, maar het is ook belangrijk om mensen enthousiast te maken voor Harley-Davidson die wellicht geen motormedia raadplegen of nog geen motorrijbewijs hebben. Wat dat betreft zien wij met onze nieuwe Street Rod ook veel kansen om meer jongeren aan te trekken.

Met welke bureaus werken jullie samen?

In de Benelux werken we samen met het Belgische bureau Head Office op het gebied van creatie van marketingmaterialen en websites, terwijl we net in Nederland een nieuwe samenwerking zijn aangegaan met het bureau Ride. Zij gaan onze socialmediaplatforms uitbouwen in de Benelux met een toffe en creatieve aanpak waar we erg veel van verwachten!

Wat is het laatste nieuws?

We hebben vorige week de volledig nieuwe Street Rod geïntroduceerd, een toegankelijke en wendbare motor met een rauw randje en stoere looks. Het nieuwe High Output Revolution X 750 motorblok levert meer koppel in het middengebied, terwijl voor het vermogen bij hoge toeren de rode lijn eveneens omhoog verlegd is. Passend bij de krachtigere motor is de framegeometrie scherper geworden en is de rijder in een agressievere rijhouding geplaatst. Ook de vering, remmen en wielen zijn verbeterd.

www.harley-davidson.com

 

Lees ook: Harley-Davidson Benelux kiest voor RIDE

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie