
[Interview] Patrick van Hooy en Marc Nelisse over Value Zipper Sponsoring
Value Zipper is nu ook begonnen met sponsoring. We spreken Patrick van Hooy, oprichter van het bedrijf, en Marc Nelisse, die benoemd is tot Business Development Manager, over deze nieuwe tak.
Hoi Patrick, wat heb ik gehoord. Gaat Value Zipper nu ook in sponsoring?
Ja dat klopt! We zijn bij Value Zipper altijd bezig om te kijken of we meer kunnen doen, inspelend op de behoeften die we horen in de markt. Ik droom al een tijd van andere Value Zipper-takken, waarbij we onze werkwijze vertalen naar andere product-marktcombinaties. Eén daarvan is Sponsoring. Na een aantal maanden voorwerk zijn we daar nu inderdaad echt mee begonnen.
Op dit moment werken we al voor verschillende partijen, zoals Plastic Soup Foundation, Humanitas en IVN Natuureducatie. Dit is dus ook het moment om echt naar buiten te treden met deze tak.
Hoe zijn jullie op dit idee gekomen?
Er vielen eigenlijk meerdere puzzelstukjes samen. Al jaren worden we regelmatig benaderd door organisaties die vragen of wij sponsors kunnen vinden voor hun initiatieven of die de sponsorwerving in z'n geheel willen uitbesteden. Maar omdat het werven van sponsors specifieke expertise behoeft, en we dit niet in huis hadden, hebben we van deze marktvraag geen werk gemaakt.
Maar het zetten ons wel aan het denken, want wij hebben contact met veel marketeers, en sponsoring is voor velen van hen een onderdeel van de marketingmix. Onze gesprekken gaan vaak over branded content-partnerships en zeker wanneer deze langdurig en diepgaand zijn, lijkt dit erg op sponsoring.
Wij hebben bijvoorbeeld natuurfilms (documentaires) in ons portfolio. Bij dit genre lijkt het opzetten van een partnership erg op een sponsorsamenwerking. Voor films zoals Onder het Maaiveld en De Wilde Noordzee lukte het ons om mooie, goed passende partners te vinden.
We denken nu dat er natuurlijk heel specifieke expertise nodig is, maar dat er juist ook veel overeenkomsten zijn tussen sponsorwerving en wat wij nu doen.
Wat bedoel je daarmee?
Met Value Zipper werken we nu voor een groot aantal publishers. We verbinden merken aan de mogelijkheden die zij bieden; magazine, digitale kanalen, podcasts, films. Dit doen we vanuit één loket met een focus op langetermijn-klantrelaties; klantcontact is daarbij meer gericht op verwerven van een top-of-mind-positie dan op een kortetermijn-transactie. Hierbij proberen we voor het gehele portfolio (portfolio-sales) waarde toe te voegen en te adviseren over de optimale partnerships. Dit is ook de manier hoe we dat willen doen bij sponsoring.
We hebben de afgelopen 8,5 jaar meer dan 800 bedrijven verbonden aan onze mediamiddelen, en zijn voor hen bekend en vertrouwd. Vaak weten wij al waar zij ongeveer mee bezig zijn, en daarop kunnen we met ons aanbod inspelen.
Inhoudelijk is het wel echt een andere tak van sport. Sponsorpartnerships duren vaak langer en hebben meer impact op organisaties. Dit vergt een andere denkwijze. Omdat we deze kennis niet in huis hadden, hebben we Marc Nelisse aangetrokken. Hij kent de sponsorwereld. Hij heeft een breed netwerk en is conceptueel sterk. Daarnaast heeft hij ook ervaring van de andere kant van de tafel; de marketeer. Los daarvan is het een hele leuke vent die perfect past bij het Value Zipper DNA.
Hi Marc, wat leuk dat je aan de slag gaat met sponsoring. Kun je uitleggen wat jullie precies gaan doen?
Value Zipper Sponsoring gaat de sales oftewel de sponsorfinding doen namens meerdere sponsorzoekende organisaties. We stellen een portfolio samen met uiteenlopende mogelijkheden, van organisaties uit de culturele en charitatieve sector, sport en entertainment en events. Naast de eerdergenoemde organisaties werken we ook namens Singer Laren (Kees van Dongen expositie) en Vier het Leven. De aankomende periode worden daar nog enkele partijen aan toegevoegd.
Met Value Zipper Sponsoring zullen we ook, net zoals bij de magazines, één loket zijn voor de markt. We gaan in gesprek met marketeers en vertellen over de mogelijkheden van de bij ons aangesloten organisaties. Dit begint met het vinden van matches en heeft als uiteindelijk doel om samen te komen tot langdurige, impactvolle partnerships. Dit kunnen bestaande initiatieven zijn, en er is voldoende ruimte om samen tot iets nieuws te komen.
Kun je nog iets meer uitleggen wat de mogelijkheden zijn en waarom dit dan interessant is voor adverteerders?
We zijn samenwerkingen aangegaan met organisaties die niet alleen de mogelijkheid bieden tot mooie partnerships, maar ook daadwerkelijk iets terugdoen voor bijvoorbeeld de maatschappij of natuur. Onderwerpen waar bedrijven ook steeds meer mee bezig zijn. IVN Natuureducatie is een mooi voorbeeld van wat er allemaal zou kunnen, en waar een merk op in kan spelen. Zij hebben bijvoorbeeld Voedselbosjes en Modderdag.
Merken kunnen het planten van Voedselbosjes bij scholen mogelijk maken. Hiermee leren kinderen over voedselproductie en gezond eten, en dit leidt tot een gezonder eetpatroon. Een initiatief als Modderdag (op kinderopvanglocaties) speelt in op het belang van vrij spelen in de natuur.
Dit zijn stuk voor stuk initiatieven op het gebied van duurzaamheid en natuur, en met een sympathiek karakter. Volgens ons erg interessant voor merken om zich hieraan te verbinden.
Hoe werkt dit dan in de praktijk?
Wij zoeken merken en nemen contact met hen op. We gaan dan samen onderzoeken of, en met welke organisaties er een match is of kan zijn. Vervolgens willen we zo snel mogelijk met elkaar om de tafel. Ten slotte hebben de organisaties waar we voor werken de meeste kennis over de mogelijkheden en de onmogelijkheden.
Op basis van de behoeften en wensen komen we dan tot een concept en voorstel. Wij bemiddelen dan van beide kanten. Voor het merk vanuit onze marketingexpertise zodat er een impactvol en optimaal partnership tot stand komt. En vanuit de organisatie met het concept en het voorstel.
Mocht het tot een samenwerking komen dan wordt de daadwerkelijke uitvoering opgepakt door de desbetreffende organisatie. Wij blijven ondertussen altijd onderdeel van de voortgang, en waken ervoor dat alle partijen tevreden zijn over het partnership.
Tot slot: wat zijn jullie ambities?
Patrick: Value Zipper werkt nu inmiddels voor zestien opdrachtgevers met een grote verscheidenheid aan mogelijkheden. Met Value Zipper Sponsoring willen we een uitgebreid netwerk sponsor- en partnermogelijkheden opbouwen.
Waar we naar toe willen is één loket voor cultuur, sport, charitatieve en maatschappelijke organisaties waarbij we altijd meedenken over de toegevoegde waarde. Stapsgewijs gaan we bouwen en groeien met meer opdrachtgevers, meer aanbieders en meer cases. Alles vanuit de gedachte om te werken aan structurele, impactvolle en mutually beneficial partnerships.
Met dit brede aanbod, gecombineerd met onze manier van werken willen we voor alle landelijk opererende markteers en sponsormanagers een hele interessante gesprekspartner zijn.
Benieuwd naar Value Zipper Sponsoring? Neem contact op met Marc Nelisse (marc.nelisse@valuezipper.nl | 06 - 1261 53 22)
Met meer dan 50 titels in het portfolio is Value Zipper de grootste onafhankelijke aanbieder van mediaruimte. Eén loket met print, digitale en social media, buitenreclame en zelfs bioscoopfilms. Crossmediale maatwerkoplossingen voor adverteerders en mediabureaus.
Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter
Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook
Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn
Vacatures in media- en marketingcommunicatie