[Interview] Peter Langenkamp: Voor kwalitatieve recepten komen mensen al snel uit bij Foody.nl
13-06-2022 10:40:00 Door: Saskia van Weert | Hits: 3895 | Tags:

Nederlands MediaNetwerk publiceert een serie interviews over special interest websites. Vandaag spreken wij Peter Langenkamp, oprichter van Foody.nl – het platform met recepten van de leukste foodbloggers.

Dag Peter, kun jij Foody.nl introduceren? Waarom ben je deze site begonnen?

Foody.nl is in 2014 opgezet, destijds door de mensen achter Gaspedaal.nl en Adfactor. Het is in 2020 overgenomen door HappyPeople.com uit Deventer, een bedrijf dat is opgericht door drie van de oorspronkelijk betrokken initiatiefnemers, waarmee de continuïteit en het gedachtengoed dus gewaarborgd bleven. Op Foody.nl vind je de recepten van de beste foodbloggers van Nederland, verzameld op één online platform. Hiermee onderscheidt Foody.nl zich direct van andere receptenzoekers. Geen huis-tuin-en-keuken recepten, maar hoog kwalitatieve en inspirerende content. Door de handige zoekfilters filter je de recepten eenvoudig op onder meer ingrediënten, de menugang, je favoriete keuken, dieetwensen, bereidingstijd of gelegenheid. Je zoekt dus omgekeerd; wat heb je in huis en wat kun je daarmee bereiden. Je vindt bij ons altijd culinaire inspiratie.

Hoe ziet jullie doelgroep eruit?

Onze doelgroep is heel breed en bestaat eigenlijk uit iedereen die weleens in de keuken staat. Het zijn ook niet alleen hele moeilijke en uitgebreide recepten, je vindt bij ons ook recepten voor een simpele snack of een cocktail. Als we kijken naar de demografische verdeling , dan zie je toch wel dat de grote meerderheid van ons bezoek bestaat uit vrouwen in de leeftijd 25-55 jaar.

Wat wil de websitebezoeker van Foody.nl en hoe vindt hij of zij dat?

Bezoekers vinden Foody.nl, wanneer ze op zoek zijn naar het recept voor een gerecht dat ze willen maken. Daarmee zijn wij heel goed vindbaar in de zoekmachines. Eenmaal op de site zien we tevens dat veel bezoekers recepten opslaan (en dus een account aanmaken). Hierdoor komt een flink deel van de organische bezoekers rechtstreeks weer terug op Foody.nl. De zoekfilters, worden ook veelvuldig gecombineerd en gebruikt: iets wat Foody echt uniek maakt.

Hoe gaat de samenwerking met de bloggers in zijn werk?

We hebben al jarenlang samenwerkingen met bekende en minder bekende foodbloggers. De meeste bloggers vermelden op hun eigen site dat ze bij Foody.nl aangesloten zijn. Wij sturen bezoekers die een recept hebben gevonden op Foody.nl weer door naar de foodblogger, waar ze vervolgens de volledige uitleg en foto’s bij het recept kunnen lezen. Dit is voor de foodbloggers de belangrijkste reden om met ons samen te werken.

Hoe verhouden jullie je tot concurrenten waar grote uitgeverijen achter staan?

Veel van onze concullega’s zijn direct of indirect verbonden aan een grote supermarktketen, wat natuurlijk van invloed is op de content. Foody.nl is volledig onafhankelijk en niet direct verbonden aan merken of adverteerders. Dat maakt dat we geen onderscheid maken tussen de recepten op ons platform. Natuurlijk komt het voor dat recepten uitgelicht worden, maar dat is periodiek en over het algemeen rouleren de campagnes tussen al onze partners. Zo blijven we breed georiënteerd en onafhankelijk.

Wat maakt jullie platform aantrekkelijk voor adverteerders?

We hebben een groot bereik en een heel duidelijke doelgroep, die geactiveerd is en op zoek is naar culinaire content. Tevens zien we een duidelijk demografisch zwaartepunt bij vrouwen tussen de 25-55 jaar. Adverteerders die daarnaar op zoek zijn, kunnen we daarom op allerlei manieren helpen deze doelgroep te bereiken. We hebben een heel stabiel, groot bereik met flinke uitschieters tijdens de feestdagen (kerst en Pasen), wat bij uitstek goede momenten zijn om impact te maken met een online campagne op Foody.nl

Hoe kijk jij aan tegen het publiceren van branded content?

We leveren regelmatig op maat gemaakte content & branding campagnes, aansluitend op de doelstellingen van onze (B2B-)partners. Denk aan specifieke recepten rondom een merk of ingrediënt van de partner. Recentelijk zijn dat ook vaak cocktailrecepten van de bekendere gin- en rummerken. Daarbij is ook video content mogelijk. Deze content past eigenlijk altijd naadloos tussen de normale recepten en heeft nauwelijks een branded content-karakter, maar bereikt ondertussen wel het grootste deel van onze bezoekers.

Wat is het laatste nieuws?

Foody.nl gaat dit jaar flink vernieuwen. We zijn bezig met een complete facelift van de site. Daarnaast werken we aan nieuwe functionaliteit, waarmee we een nog breder assortiment aan foodbloggers willen aan sluiten. Er is in de afgelopen acht jaar veel veranderd op food gebied, we willen daarom ons platform verder open stellen en ruimte bieden aan een nieuwe generatie foody’s. Een mooi vooruitzicht. Wij krijgen er al trek van!

 

Foody.nl maakt deel uit van het portfolio van [M]media. Met meer dan 100 verschillende websites en apps bereikt [M]media ruim 10 miljoen mannen en vrouwen per maand in het hart van de doelgroep. Daarmee hebben ze het sterkste mannen- en vrouwennetwerk van Nederland. Afhankelijk van de campagnedoelstelling kijken ze naar de sterkste advertentieoplossing binnen het eigen netwerk. Een one-stop-shop om mannen en/of vrouwen digitaal te bereiken. Alles voor een krachtig resultaat.

www.foody.nl

Lees ook:

[Interview] Bart Hillen over Moviemeter en de overstap naar het buitenland

[Interview] Martin van den Bosch: WielerFlits wil elke dag waarde toevoegen voor onze bezoekers

[Interview] Julian Bijman: Het doel van Problemcar.nl is om een oplossing te vinden voor ieders auto-technische probleem

[Interview] Jeroen Esbeukman: TrucksNL zorgt ervoor dat iedereen meer, makkelijker en in minder tijd koopt en verkoopt

[Interview] Barbara van Erp (Snippet Media): Niemand komt ervoor uit dat ze eigenlijk gelezen worden door 50+

[Interview] Felix van der Kooi (Voetbalmedia BV): Voetbal.nl is de onmisbare app voor amateurvoetballers, hun ouders en fans

[Interview] Mark Termeer (IEX Group): Wij helpen consumenten meer rendement uit hun beleggingen te halen

[Interview] Chris Riemens: Als je de mannen in Nederland wilt bereiken, dan kun je eigenlijk niet om FHM heen

En verder:

[Interview] Bart Nijman (GeenStijl.nl): Wij scheiden zin van onzin, zonder braaf achter de overheid aan te lopen
[Interview] Sjoerd Valkering (Indeleiderstrui): Wij brengen al het nieuws, van akkefietjes tot mooie momenten op de fiets
[Interview] Dennis Schouten (Voetbalflitsen.nl): We bieden het laatste voetbalnieuws en lopen met onze tools voorop op social media
[Interview] Roy Keijsers en Arjan Kropman: Op Autowereld.com vindt de lezer vaak antwoord op belangrijke vragen

[Interview] Tim Biesbrouck: Motorsport.com biedt een schat aan kennis, contacten en exclusieve informatie

[Interview] Paul Bongers en Gwenn de Graaf (Datumprikker): We staan te springen om mensen weer bij elkaar te brengen

[Interview] Ruud Dimmers: RacingNews365 heeft de meeste exclusieve content over de Formule 1

[Interview] Michael Ras: Bezoekers waarderen de positief-kritische tone of voice van Autoblog.nl

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie