[Interview] Robert Witteman over zijn rol binnen NRC Media
08-06-2018 14:13:00 Door: Marianna Beets | Hits: 3019 | Tags:

Robert Witteman is recent gestart bij NRC Media als Senior Marketing Analist. Hiervoor heeft hij in diverse functies gewerkt binnen media, marketing en onderzoek. Een profiel van Robert Witteman.

Vertel, wie is Robert Witteman?

Ik ben opgegroeid in het meest kleurrijke stukje Nederland, achter de duinen tussen Haarlem en Leiden, tussen de bloemenvelden en vlakbij de kust. Een mooiere plek is er niet. Na mijn middelbare school heb ik in Eindhoven Heao Communicatie gedaan. Daarna koos ik voor Amsterdam waar ik aan de UvA Amerikanistiek heb gevolgd. Met een rustige woonplek midden in het drukke centrum voel ik mij er na al die tijd nog steeds op mijn plek. In de loop der jaren heb ik bij verschillende mediabedrijven gewerkt, in marketing en onderzoeksfuncties. De afgelopen jaren bij Sanoma als Senior Research Consultant.

Welke rol is er binnen media weggelegd voor onderzoek?

Media zijn overal en altijd aanwezig, we staan er letterlijk mee op en gaan er mee naar bed. De vraag welke invloed media uitoefenen op ons dagelijks bestaan en ons gedrag blijft altijd actueel. Media- en consumenten gedrag veranderen continu. Aan de onderzoeker de taak de veranderingen in kaart te brengen en te volgen. Alles met het doel om de marketeer houvast te bieden, wat zijn de trends, wat denkt en doet de consument en welke rol speelt communicatie hierin. De onderzoeker moet inzicht bieden en de marketeer vertellen waar de kansen liggen. Precies zo zie ik ook mijn rol binnen NRC. Zorgen voor de juiste inzichten en cijfers die laten zien hoe de kracht van het nieuwsmerk NRC en de verschillende platformen in het voordeel kan werken van de adverteerder.

Waarom heb je gekozen voor NRC media?

Een nieuwsorganisatie moet altijd op scherp staan, bij de tijd blijven en ontwikkelingen volgen. Dat zorgt voor dynamiek, elke dag is anders, dat spreekt me aan. Daarnaast is NRC als nieuwsmerk op de Nederlandse markt een voorloper en zeer succesvol wat betreft de transitie van print maar digitaal. Met een eigenzinnige koers zijn we de concurrentie hier een paar stappen voor. Dat schept vertrouwen richting de toekomst. Wat direct opvalt is dat hier enorm veel kennis in huis is, niks ontgaat ons en we zitten er bovenop, zeker ook op de advertentiemark. Daarbij werkt een organisatie van deze grootte ook nog eens zeer efficiënt en doelgericht. Dat heb ik ook wel eens anders gezien.

Waar ben je trots op?

Het werken in een omgeving met gedreven en deskundige collega’s. Nu bij NRC maar ook bij vorige werkgevers. En natuurlijk het resultaat daarvan. Soms leidt een goede samenwerking tot een AMMA nominatie of een publicatie, dat zijn hoogtepunten.

Wat is volgens jou de kracht van NRC?

Kwaliteitsjournalistiek op zich is actueler dan ooit. Adverteerders wisten het al, maar lijken zich door recente ontwikkelingen des te meer te realiseren wat de toegevoegde waarde is van een betrouwbare en onafhankelijke context waarbinnen hun boodschap de lezer bereikt. Dankzij die context wint hun verhaal aan kracht, ze profiteren van waarden als onafhankelijkheid en kwaliteit die onlosmakelijk met NRC zijn verbonden. Daarbij heeft NRC heeft een hele duidelijk en specifieke lezersgroep, een groep die lastig door ander media is te bereiken. Zo kijkt de NRC lezer bijvoorbeeld verhoudingsgewijs veel minder televisie dan de lezers van ander dagbladen. Er zijn dus meer dan genoeg redenen voor adverteerders om de samenwerking met NRC aan te gaan.

www.nrcmedia.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie



<