[Interview] Ronald Ockhuysen over Het Parool
02-03-2016 13:58:00 Door: Marianna Beets | Hits: 5324 | Tags:

April 2015 werd Ronald Ockhuysen aangesteld als hoofdredacteur van Het Parool. Nu is er een ingrijpende restyling. Wij spreken hem.

Dag Ronald, hoe is het met je? Lekker druk?
Het maken van kranten is per definitie een drukke baan. Maar vooral ook: een leuke baan. Ik gedij het best als het hectisch is. Een echt deadline-mannetje.

Jij werkt voor wat nu De Persgroep is, sinds 1994. Je begon toen als redacteur voor de mediabijlage Stroom van de Volkskrant. Hoe heb jij de dagbladuitgever in de afgelopen 22 jaar zien veranderen?
Ik was daarvoor, sinds mijn 23e, ook al freelancer. Dus ik loop al enige tijd mee, zou je kunnen zeggen... Er is ongelooflijk veel veranderd, in positieve zin. De sector is veel meer geprofessionaliseerd. Vroeger gingen de redacties compleet hun eigen gang, en werd iedere bemoeienis als beledigend ervaren. Nu vinden er intern veel meer discussies plaats en worden de krant en de site ook vanuit andere perspectieven geanalyseerd. Een krant maken is zoveel meer dan nieuws scoren en de mooie verhalen uitzetten. Dat besef heeft nu ook de redacties bereikt.

Kun je Het Parool introduceren? Wat voor dagblad is dat?
Het Parool is een serieuze en tegelijk opgewekte krant die vanuit Amsterdam naar de wereld kijkt. Dit betekent dat wij Amsterdams nieuws, binnenlands nieuws en buitenlands nieuws als vanzelfsprekend naast elkaar kunnen zetten. Onze blik op de wereld is in die zin uniek.

De restyling, wat hebben jullie allemaal gedaan?
De krant had niet de uitstraling die bij Het Parool past. Om die reden is eigenlijk alles overhoop gehaald en opnieuw opgebouwd. Noem het een grote schoonmaak. Het logo is veranderd, de broodletter is nieuws evenals de kopletter. De nieuwe stijl is robuust én elegant. Dat geldt ook voor de site en de app. Duidelijke navigatie, en niet te veel tierelantijnen.

Wat zijn de ambities van Het Parool?
Wij willen een ideale mix brengen van nieuws, achtergrondverhalen, inzichten en onderhoudende stukken. De krant is en blijft in alles Amsterdams, maar dan wel in ruime zin. De stad barst uit zijn voegen en de creatieve industrie groeit maar door. Dat kosmopolitische karakter van de stad moet in alle uitingen van Het Parool voelbaar zijn. Het moet knetteren van de energie.

Wat maakt Het Parool aantrekkelijk voor adverteerders?
Onze lezers zijn goed geïnformeerde mensen met de bereidheid om geld uit te geven aan kwaliteit en aan kunst en cultuur. En vergeet niet: Het Parool wordt ook buiten Amsterdam goed gelezen. Als je bij ons in de krant staat, is dat doorgaans het begin van aandacht op allerlei plekken. Omdat Het Parool als toonaangevend wordt gezien.

Hoe kijk jij naar de toekomst van dagbladen?
Ik ben oprecht opgewekt. Natuurlijk dalen de oplages wereldwijd al jaren, maar dat betekent niet dat de dagbladen hun invloed helemaal kwijt raken. Los van goed bezochte sites wordt ook het papier nog altijd intensief gelezen. En juist in deze digitale tijden, met een permanent aanbod van gratis en dus oppervlakkig nieuws, groeit de behoefte aan kwaliteit en diepgang. Ik vergelijk dagbladen graag met bioscopen. Ook daarvan werd gezegd dat ze zouden verdwijnen. Maar ondanks het illegaal downloaden van films zijn er meer mensen dan ooit naar de film gegaan. Omdat de beleving nu eenmaal beter is. Zo werkt het ook, denk ik, met dagbladen. De kwaliteit zal het pleit in ons voordeel beslechten.

Wat is het laatste nieuws?
Mag ik even ijdel zijn? Het laatste nieuws is dat de oplage van Het Parool licht is gestegen. Voor het eerst in jaren. Dat heb ik tamelijk gulzig gevierd met een fles heerlijke wijn.

Ronald Ockuysen (1966)
www.parool.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie