[Interview] Skoften: Terugkerende bezoekers tonen loyaliteit, wat interessant is voor adverteerders
11-07-2022 14:01:00 Door: Saskia van Weert | Hits: 1453 | Tags:

Nederlands MediaNetwerk publiceert een serie interviews over special interest websites. Vandaag spreken wij Arjan Brinkman, één van de oprichters van Skoften.

Wat is Skoften voor website?

Een nieuws- en entertainmentsite waarop dagelijks de meest opvallende nieuwsberichten, viral video’s en verzamelingen van hilarische foto’s en gifjes te zien zijn.

Hoe is jullie site ontstaan en door de jaren heen veranderd?

Rond het jaar 2000 begon de analoge camera langzaam plaats te maken voor digitale video- en fotocamera’s en werd er in onze vriendengroep (met destijds een gemiddelde leeftijd 20 jaar) volop met die dingen geëxperimenteerd. Ieder weekend waren er wel één of meerdere mensen met camera’s aanwezig en werden alle feesten en iets te gezellige avonden vastgelegd. Omdat één van ons een technische achtergrond had, ontstond het idee om een website te bouwen en een selectie van de gemaakte content online te zetten, zodat iedereen lekker mee kon genieten.

De website werd steeds vaker bezocht en iedereen in Zutphen (onze home town) wist inmiddels van het bestaan af. Dat deed ons na ongeveer twee jaar echter ook beseffen dat het misschien niet heel slim was om al die persoonlijke content voor de hele wereld zichtbaar te maken. Dat zou zomaar eens vervelend kunnen worden bij het solliciteren later. Toen is besloten om alle persoonlijke content te vervangen door random content die we dagelijks op het internet vonden: gekke en grappige foto’s werden verzameld en gepubliceerd als picdump, die we vandaag de dag nog steeds maken. Maar ook ranzige video’s van dronken mensen die uitgleden over hun eigen kots, of hun kaken braken na een domme sprong van een klif werden ongegeneerd online gezet en afgewisseld met een gezonde dosis babes. We waren tenslotte zelf de doelgroep …

In de jaren die hierop volgden groeide de website flink door, ontvingen we duizenden bezoekers per dag en bleven we ‘m dagelijks updaten met nieuwe content; social media bestond niet, dus mensen konden bij ons terecht voor hun dagelijkse dosis opvallende video’s en foto’s. Ook werden we benaderd door adverteerders, waardoor het besef kwam dat er ook iets mee te verdienen viel. Dat kwam overigens prima uit, aangezien we midden in onze studieperiode zaten en wel wat extra geld konden gebruiken boven op onze studiefinanciering. Omdat we zelf geen ervaring hadden met online advertentieverkoop, hebben we ons aangesloten bij Adfactor. Zij zijn de advertentieruimte middels bannering en gesponsorde berichten gaan verkopen. Dat verliep zo goed dat we kort daarna besloten te stoppen met onze studies en fulltime verder te gaan in kantoor in Amersfoort.

Jullie bestaan 20 jaar, wordt dit nog gevierd op een bepaalde manier?

Klopt, we hebben hier in een uitgebreid artikel aandacht aan besteed, maar hebben geen party gegeven, zijn we echt véél te oud voor inmiddels (met een knipoog).

Wie verzorgt de content op de site?

We hebben een vierkoppige redactie die dagelijks aan de website en alle socialmediakanalen werkt. Zij monitoren allerlei bronnen op zoek naar leuke content voor onze doelgroep en publiceren dagelijks 15-20 artikelen. Daarnaast werken we met enkele freelancers samen en produceren we regelmatig eigen videocontent bij leuke events zoals festivals, FHM-verkiezingen of sportevenementen zoals EK’s of WK’s.

Hoe ziet de doelgroep eruit?

Mannen tussen de 18 en 44 jaar met een hbo-opleiding. Wijzelf dus eigenlijk! Maar, in de loop der jaren (en door de komst van social media) is deze doelgroep wat verbreed. Omdat er veel traffic via diverse Facebookpagina’s wordt gegenereerd, zien we steeds vaker dat we mensen in alle leeftijdscategorieën bereiken, oftewel 18 tot 65 jaar. Lekker inclusief dus, want we gaan gewoon mee met de tijd natuurlijk. Het grootste gedeelte is overigens nog wel steeds man (75 procent), maar dat zal ook te maken hebben met het feit dat het onze redactie nog steeds niet gelukt is om sexy-mannen-content te posten. Misschien toch maar eens een vrouwelijke webredacteur inhuren?

Wat wil of verwacht de websitebezoeker van Skoften?

Bezoekers van het eerste uur willen zoveel mogelijk naakt en bizarre content. Helaas moeten we die tegenwoordig teleurstellen, want om te blijven bestaan moeten simpelweg brand safe zijn. Verder zien we dat juice tegenwoordig goed scoort, maar ook opvallende tv-fragmenten van veelbesproken programma’s, en actuele onderwerpen die in de samenleving een grote rol spelen. Denk hierbij aan de coronademonstraties, boerenprotesten of relletjes in de politiek of mediawereld (TVOH-schandaal).

Wat maakt jullie platform aantrekkelijk voor adverteerders?

De trouwe groep bezoekers die er al vanaf het eerste uur bij is, maakt wat ons betreft een groot verschil met veel andere websites. Deze groep is actief betrokken en plaatst dagelijks reacties onder de artikelen, in tegenstelling tot sommige andere websites waar er niet eens een mogelijkheid is om te reageren. Terugkerende bezoekers tonen loyaliteit wat interessant is voor adverteerders.

Daarnaast is het bereik na al die jaren nog steeds aanzienlijk: de website wordt maandelijks door gemiddeld 1,5 miljoen mensen bezocht. Ook op social media is het bereik hoog: volgens de laatste statistieken van Facebook hebben we afgelopen 28 dagen maar liefst 2,6 miljoen personen bereikt met onze content.

Hoe kijk jij aan tegen het publiceren van branded content?

Positief, mits de content relevant en boeiend is voor de doelgroep. Soms wordt er content gemaakt omdat er een merk of product gepusht moet worden, maar je kunt het beter omdraaien en goede  content produceren, om daar dan vervolgens een merk of product op aan te laten haken.

Wat is het laatste nieuws?

We zitten op dit moment in een fase waarin we in gesprek zijn met meerdere partijen die interesse hebben getoond om Skoften over te nemen. En om eerlijk te zijn: we zijn na 20 jaar misschien ook wel toe aan een nieuwe uitdaging. Het idee dat we na al die jaren binnenkort misschien iets anders moeten gaan doen voelt uiteraard nog wat vreemd. Tot die tijd knallen we lekker door en zorgen we dat er iedere dag weer leuke picdumps, gifdumps en mooie virals klaarstaan.

 

Skoften maakt deel uit van het portfolio van [M]media. Met meer dan 100 verschillende websites en apps bereikt [M]media ruim 10 miljoen mannen en vrouwen per maand in het hart van de doelgroep. Daarmee hebben ze het sterkste mannen- en vrouwennetwerk van Nederland. Afhankelijk van de campagnedoelstelling kijken ze naar de sterkste advertentieoplossing binnen het eigen netwerk. Een one-stop-shop om mannen en/of vrouwen digitaal te bereiken. Alles voor een krachtig resultaat.

www.skoften.net

www.mmedia.nl

Lees ook:

[Interview] Yillmaz Schoen (Tradecast): Alle sites zijn aan het veranderen in interactieve videoplatforms

[Interview] Peter Langenkamp: Voor kwalitatieve recepten komen mensen al snel uit bij Foody.nl

[Interview] Bart Hillen over Moviemeter en de overstap naar het buitenland

[Interview] Martin van den Bosch: WielerFlits wil elke dag waarde toevoegen voor onze bezoekers

[Interview] Julian Bijman: Het doel van Problemcar.nl is om een oplossing te vinden voor ieders auto-technische probleem

En verder:

[Interview] Jeroen Esbeukman: TrucksNL zorgt ervoor dat iedereen meer, makkelijker en in minder tijd koopt en verkoopt
[Interview] Barbara van Erp (Snippet Media): Niemand komt ervoor uit dat ze eigenlijk gelezen worden door 50+
[Interview] Felix van der Kooi (Voetbalmedia BV): Voetbal.nl is de onmisbare app voor amateurvoetballers, hun ouders en fans
[Interview] Mark Termeer (IEX Group): Wij helpen consumenten meer rendement uit hun beleggingen te halen
[Interview] Bart Nijman (GeenStijl.nl): Wij scheiden zin van onzin, zonder braaf achter de overheid aan te lopen
[Interview] Sjoerd Valkering (Indeleiderstrui): Wij brengen al het nieuws, van akkefietjes tot mooie momenten op de fiets
[Interview] Dennis Schouten (Voetbalflitsen.nl): We bieden het laatste voetbalnieuws en lopen met onze tools voorop op social media
[Interview] Roy Keijsers en Arjan Kropman: Op Autowereld.com vindt de lezer vaak antwoord op belangrijke vragen

[Interview] Tim Biesbrouck: Motorsport.com biedt een schat aan kennis, contacten en exclusieve informatie

[Interview] Paul Bongers en Gwenn de Graaf (Datumprikker): We staan te springen om mensen weer bij elkaar te brengen

[Interview] Ruud Dimmers: RacingNews365 heeft de meeste exclusieve content over de Formule 1

[Interview] Michael Ras: Bezoekers waarderen de positief-kritische tone of voice van Autoblog.nl

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie