[Interview] Slaven Mandic, CEO Wayne Parker Kent: Iedere vorm van creatie zit bij ons inhouse
05-02-2017 22:08:00 Door: Bas Vlugt | Hits: 7352 | Tags:

Slaven Mandic is CEO van Wayne Parker Kent. Hij staat op nummer 13 in DeMedia100. Wij spreken hem.

Dag Slaven, kun jij Wayne Parker Kent introduceren?

Wayne Parker Kent is een creatief technologie en media bedrijf. Dat klinkt wat abstract en dat komt omdat we zoveel verschillende dingen doen. We hebben een uitgeverij, een media saleshuis, een reclamebureau. We ontwikkelen branded content , brand utilities en ad tech solutions. Noem het maar op. Hierdoor zijn we niet te vangen zijn in een sluitende definitie.

Wat kan Wayne Parker Kent wat andere uitgevers niet kunnen?

Waar we vooral goed in zijn is het beheersen van die volledige content keten. Van strategie tot publicatie. Van distributie tot moderatie. We snappen hoe die volledige keten werkt en hoe je deze kan optimaliseren voor merken. Dat is onze kracht. Daarnaast zit iedere vorm van creatie bij ons inhouse. Dat is een groot goed. Onze creativiteit is onze kern. De bindende factor tussen al die verschillende dingen die we doen.

Wie zijn jullie adverteerders?

Ons uitgeefportfolio is qua doelgroepen dusdanig breed dat vrijwel iedere adverteerder qua media sales wel te zien is op een van onze titels.

Wat willen jullie klanten van jullie?

Dat is door de jaren heen nogal veranderd. Waar merken eerst aanklopten voor bereik zien we dat die vraag steeds meer verschuift richting strategische behoeftes. We zitten steeds vaker vroeger aan tafel met klanten. Soms zij aan zij met hun themabureau maar steeds vaker ook zelfstandig. We merken vanuit de markt dat klanten erg veel behoefte hebben aan specifiek contentadvies op strategisch niveau. Dat is natuurlijk ons spelletje.

Eerder dit jaar lanceerden jullie content marketing bureau The Agency. Hoe gaat het daarmee?

Dusdanig goed dat je struikelt over de wallen van de jongens die op die afdeling zitten. Vanuit de markt is er in 2016 enorm goed gereageerd op de komst van The Agency. We draaien nu mooie projecten voor onder andere Google, Samsung en Booking.com. Geen gekke namen voor een beginnend bureautje, natuurlijk. Ook zijn ze onlangs begonnen met een podcast genaamd The Brief. De twee guys die het bureau runnen, zijn fervent podcastfans en praten over niks anders. Zelf geloofde ik er nooit zo in maar na een aantal afleveringen ben ik daar op terug moeten komen. Met pijn in het hart, natuurlijk.

Wordt het al wat met mobile advertising?

Het is moeilijk om merken te bouwen in een banner van honderd bij driehonderd pixels op een scherm van een paar centimeter breed. We zijn bij Wayne Parker Kent niet zo overtuigd van display advertising op mobiel. Content geeft de adverteerder meer ruimte om echt het verhaal te vertellen dat verteld moet worden, om echt een merk te bouwen. Het voordeel van goede content is dat het overal goed te consumeren is, dus ook op mobiel.

Daarnaast, waar het bereik zit, zit de advertising. Simpel. En als je nu kijkt naar hoe de verdeling qua traffic verschuift, is het een kwestie van tijd voordat een term als ‘mobile advertising’ niet meer bestaat. Gaan we gewoon weer over ‘advertising’ praten. Lekker overzichtelijk.

Hoe staat het met de internationale ambities van Wayne Parker Kent?

Aan ambities is er nooit tekort hier. De buitenlandse avonturen pakken we later dit jaar weer op. We richten is nu op het versterken van onze positie in de binnenlandse markt. Dat doen we onder andere met de overnames van andere titels als FHM en samenwerkingen zoals met HP/De Tijd maar ook met het lanceren van nieuwe merken.

Wat is jouw visie op de ontwikkeling van de advertentiemarkt in 2017?

Programmatic advertising zal blijven groeien, simpelweg omdat het zo lekker op schaal uit te rollen is door adverteerders. Het pricing model van influencer advertising is totaal op hol geslagen. Daarom denk ik dat de influencerbubbel dit jaar uiteen spat. Adverteerders betalen veel te veel en krijgen er weinig impact voor terug. Veel te vaak zie ik influencercampagnes met slechte content en totaal geen brand-fit met het product dat wordt aangeprezen.

Op het gebied van content zal je zien dat steeds meer merken drukken op de ROI van de dingen die ze laten maken. Ik denk dat 2016 the top of the content wave was. En dat er nu een efficiëntieslag gemaakt gaat worden. Die efficiëntieslag betekent dat data belangrijker wordt. En dan met name de soort data. Merken zullen in de toekomst steeds meer gaan sturen op kwalitatief bereik. Bereik dat iets doet met je merkperceptie. Het zou me niks verbazen als we over een jaar of anderhalf content standaard doormeten op branding niveau.

www.wayneparkerkent.com


Lees ook:

Femmetje de Wind naar Wayne Parker Kent

Thomas Rosenkamp winnaar MediaBelofte 2017


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie