[Interview] Thijs Boon: De digitale media zitten in een existentiële crisis
08-01-2019 14:19:00 Door: Katja Brokke | Hits: 5711 | Tags:

Thijs Boon is oprichter van VICE Benelux. Twaalf jaar lang was hij CEO, in maart 2018 werd hij President Digital van VICE Media EMEA. We spreken hem over zijn nieuwe werkzaamheden, over geld verdienen en dalende kijkcijfers.

Thijs, wat doe je als President Digital van VICE Media EMEA?

Ik ben verantwoordelijk voor de digitale line of business van VICE in EMEA en overzie strategie en operations in de regio. In de praktijk ben ik bezig met onze digitale propositie, het productaanbod, het managen van de EMEA operations hub in Amsterdam en de financiële planning en analyse hiervan.

Bij EMEA denk ik meteen aan Londen, Dubai en Johannesburg, maar je werkt in Amsterdam?

Dat klopt, Amsterdam speelt voor VICE al jaren een belangrijke rol in de EMEA-organisatie. We hebben onze digitale operatie voor die regio in Amsterdam gecentraliseerd en leveren inmiddels digitale diensten aan negentien markten. Daarnaast heeft Nederland een solide basis gebouwd doordat veel talentvolle werknemers meegegroeid zijn in de organisatie en vanuit Nederland in onze verschillende businesslines inmiddels op lokaal maar ook internationaal niveau werken en grote klanten bedienen.

Hoe ziet het businessmodel van VICE eruit?

VICE staat midden in cultuur en daarmee dicht bij haar doelgroep. Ons publiek staat centraal bij alles wat we doen en het is aan ons om elke dag weer waarde toe te voegen aan de hand van spraakmakende content. Verhalen die informeren en entertainen, maar die ook de blik van jonge mensen verbreden. Wanneer er sprake is van content die wordt gefinancierd vanuit samenwerkingen met commerciële partners, is het dan ook altijd duidelijk wie de afzender is. De continue veranderingen in de digitale wereld hebben ervoor gezorgd dat we naast bestaande commerciële modellen ook continu op zoek zijn naar nieuwe revenue stream en waardeproposities. Als een merk of bedrijf bij ons aanklopt en op zoek is naar ons publiek, dan werk je samen met VICE+, onze brandsolutionsafdeling. VICE+ helpt adverteerders aan de hand van verschillende media-oplossingen via onze eigen mediakanalen in contact te komen met onze doelgroep.

VIRTUE, het creatieve bureau van VICE, helpt zowel internationale als lokale merken onderdeel te worden van cultuur om daarmee uiteindelijk commerciële impact te realiseren. VIRTUE, inmiddels gevestigd in zeventien landen, helpt merken om een eigen stem te ontwikkelen. Het merk staat centraal en is het startpunt, niet per se het VICE-publiek zoals bij VICE+. VIRTUE’s werk varieert van positioneringstrajecten, tot 30-seconden social video’s, verhalen in tekst, social content en volledige 360-gradencampagnes. VIRTUE Amsterdam doet dit voor bedrijven en merken als Albert Heijn, Foot Locker, Unilever, Gucci en Nationale Nederlanden.

Daarnaast hebben we ook tv-zender VICELAND en onze onafhankelijke productietak VICE Studios. VICE Studios zet de wereldwijde ervaring van VICE, in het produceren van spraakmakende en prijswinnende documentaires, programma’s en films, in om producties voor externe partijen te ontwikkelen. Dit gaat goed en we produceren inmiddels voor een aantal grote partijen. Begin volgend jaar kan ik daar meer over loslaten. We hebben inmiddels een aardig gediversifieerd businessmodel en verdienen naast advertising onder andere ook geld met de ontwikkeling van IP, licensing, productie, creatie, consultancy en media-oplossingen.

Jij hebt goed zicht op wat jongeren in de wereld beweegt. Waar op de wereld ontstaan de nieuwe trends en welke plek neemt Nederland in?

Vanuit cultureel oogpunt zie je dat nieuwe trends in principe overal ter wereld kunnen ontstaan, maar doorgaans toch vaak uit grotere landen komen. Als wereldwijd mediabedrijf staan we in meer dan 40 landen midden in cultuur en de leefwereld van jonge mensen. Daarom zijn we bedrijfbreed snel op de hoogte van nieuwe trends en opkomend talent. We zien veel trends vanuit andere landen overwaaien naar Nederland en andersom zien we onze content soms maanden later ook weer terug in andere landen.

VICE Media heeft met VICELAND een televisiezender gelanceerd terwijl mobiel de trend is. Hoe vergaat het de televisiezender?

Vanuit strategisch oogpunt geloven wij in een kanaalagnostische aanpak ofwel verspreiding van onze content en verhalen via alle kanalen waar onze doelgroep media tot zich neemt. Tv hoort hier ook bij. VICE is uniek wat dit betreft: Er zijn weinig andere mediabedrijven die millennials en generatie Z via elk kanaal succesvol kunnen bereiken. Realiteit is wel dat televisie qua kijkgedrag heel hard daalt; zeven procent in de afgelopen twaalf maanden (ouch!) en het is een uitdaging om in een neergaande markt ons aandeel snel te vergroten. Vanaf aankomend jaar gaan we nog meer focussen op (live) sportevenementen en een aantal nieuwe thema’s waar we ons verder mee gaan onderscheiden. Tevens start onze strategische samenwerking met Talpa, waarvan we verwachten dat het ons marktaandeel zal doen groeien. Los daarvan hebben we sinds de lancering, anderhalf jaar geleden, inmiddels bijna volledige distributie in zowel België als Nederland. VICELAND is te bekijken in meer dan acht miljoen huishoudens. Daar zijn we best trots op.

Wat gaat verdergaande digitalisering de komende jaren voor VICE Media betekenen?

De digitale media zitten in een existentiële crisis. Technologische ontwikkelingen, volwassenheid van de markt, het resultaat van onze Facebookverslaving en de duopolie bieden op de korte termijn een weinig hoopvol scenario. Natuurlijk voelen wij deze ontwikkelingen ook. Gelukkig heeft VICE, in tegenstelling tot veel andere mediabedrijven, de afgelopen jaren hard doorgeïnvesteerd in nieuwe proposities en revenue streams, wat zich inmiddels begint uit te betalen. Denk hierbij aan VICE Studios, digitale productinnovaties, onze multiplatformmonetisatiestrategie van video, maar ook ons creatieve bureau VIRTUE. VIRTUE is succesvol, mede door de kennis van cultuur in combinatie met de realtime toegang tot onderzoek, data en insights van het wereldwijde VIRTUE en VICE-netwerk die worden ingezet voor effectieve merkoplossingen.

www.vice.com/nl

Dit interview verscheen eerder in het DeMedia100 Magazine.

 

DeMedia100 en MediaBelofte worden gesponsord door

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie