[Interview] Thijs Jaski: Impact maak je door verhalen te vertellen die alleen bij jouw merk passen
16-05-2019 12:48:54 Door: Saskia van Weert | Hits: 5073 | Tags:

Thijs Jaski verruilde begin 2019 ING voor creatief bureau Yune. Hij werd er Chief Brand Publishing. We spreken hem over zijn visie op merken en content.

Dag Thijs, je eerste kwartaal bij Yune zit erop. Waar heb je je mee beziggehouden in de afgelopen drie maanden?

Intern heb ik deze periode gebruikt om een goed inzicht te krijgen waar het bureau Yune staat, waar de kansen liggen en helder te formuleren hoe ik vanuit mijn achtergrond waarde kan toevoegen voor zowel Yune, haar medewerkers én de overkoepelende IPG Mediabrands-groep. Dat betekent vooral veel koffiedrinken en goed luisteren. Vanuit mijn rol als Chief Brand Publishing heb ik extern diverse inspiratiesessies en workshops gehouden voor onze klanten zoals Randstad, Zilveren Kruis en Jumbo. Op basis van deze sessies hoop ik klanten te bewegen en vervolgens te assisteren in de transformatie van merk naar uitgever. Denken en werken als een publisher vereist van merken dat zij verder moeten kijken dan enkel een purpose. Purpose driven communicatie is een mooie trend, maar een lege huls als je deze purpose niet onderbouwt met goede verhalen. Impact maak je door verhalen te vertellen die niet alleen opvallen in de overvolle tijdlijnen, maar ook alleen bij jouw merk passen. Dat vereist een bijna journalistieke manier van denken, waarbij je als merk je content een centrale rol geeft binnen je organisatie.

Je bent toegetreden tot het MT met mede-oprichters van Yune Pablo en Robert, welke rol heb jij en hoe ervaar je dit gezien hun lange staat van dienst bij het bureau?

Mijn rol is een mix van strategie, consultancy en creatie. Over alle assen word ik uitstekend aangevuld door de overige MT-leden. We zijn complementair. Zowel Pablo, Robert als Jeroen Dontje heeft een flinke rugzak met kwaliteiten en kennis. Vanuit mijn achtergrond als adverteerder krijg ik de ruimte om in het MT inzichten te geven in hoe grote organisaties denken en waar wij als Yune meerwaarde dienen te leveren. Ook intern heb ik de opdracht om waarde toe te voegen door te kijken naar onze eigen processen en workflows. Uiteindelijk valt en staat het succes van Yune ook met de tevredenheid, niveau en ontwikkeling van onze eigen werknemers.

Met welke missie of opdracht kwam jij van ING naar Yune en hoe geef je daar invulling aan?

Er zijn veel overeenkomsten tussen de uitdagingen bij ING en de klanten van Yune. Denk aan vraagstukken als hoe je een organisatie of communicatieafdeling agile laat werken tot aan hoe je een brand publisher wordt. De hele scope probeer ik te behandelen. Onder druk van stakeholders vergeten merken vaak wie ze zijn. Het is mijn missie om hen een spiegel voor te houden en merken te bewegen om anders te kijken naar de rol van content binnen een organisatie. Is deze interne redactionele checklist helder, dan kunnen wij als Yune nog meer waarde toevoegen in de productiefase. Een win-winsituatie.

Jullie hebben net een campagne met de ANWB ontwikkeld over hun woonverzekering met beveiligingspakket. Wat maakt dit een onderscheidende campagne?

Het onderscheidende zit vooral in ons partnership met de ANWB. Nog te vaak zie je dat klanten voor elk touchpoint een ander bureau gebruiken. Dat terwijl de scheidslijn tussen het maken van social- of videocontent en het maken van een TVC tegenwoordig weg is. Het moet allemaal van topkwaliteit zijn. Het zit in ons bloed om snel, effectief en creatief samen met de klant aan de slag te gaan. En met de ANWB troffen we een uitstekende fit om als social bureau ook een mooie TVC af te leveren.

 

Vorig jaar zei je in een interview veel te zien in langere content om de aandacht van de consument vast te houden. Denk je daar nog steeds zo over, en op welke manier zet je dat uitgangspunt in bij Yune?

Aandacht is alles. Maar meer is niet beter. Beter is beter. Merken en socialmediabureaus roepen in koor dat consumenten geen tijd hebben en dat alles kort moet, vooral op social. Ik geloof anders: mensen hebben namelijk niet minder tijd dan vroeger. Nog steeds bestaat een dag uit 24 uur, nog steeds duurt een week 7 dagen en nog steeds hebben mensen de tijd om een heel weekend lang een serie te bingen op Netflix. Waarom is die schaarse tijd er dan wel? Omdat de verhalen die verteld worden goed zijn. Merken kunnen dit ook. Echte impact maak je met goede, langere verhalen. Maar daag jezelf uit. En zwicht niet voor elke keer die pre-roll, 10 seconden ad of linkpost.

Influencers worden steeds belangrijker op de socials om vooral millennials te bereiken. Je ziet vaak dezelfde namen voorbijkomen in campagnes voor merken zonder dat de influencer zelf een duidelijke relatie heeft met het merk of de merkwaarden. Hoe sta je hier tegenover?

De vraag is: wat doen influencers wat merken niet kunnen? Zijn de verhalen die zij maken écht beter dan de verhalen die jij als merk kunt maken? Zo ja: waarom blijf je dan als merk kiezen voor one-offs? Zonde. Weggegooid geld. Kies voor een langere, duurzame en/of formatgebaseerde samenwerking op basis van exclusiviteit. Zo nee: waarom maak je deze verhalen dan niet zelf op basis van je redactionele focus?

Jullie staan bekend om de creatieve social content. Welke trend of ontwikkeling zie jij groot worden de komende tijd?

We moeten onszelf uit blijven dagen om als Yune onze klanten meer te bieden dan alleen een inhaker of Instagram Story. Onze positie binnen IPG Mediabrands biedt veel meerwaarde naar klanten, maar ook inhoudelijk dienen we vanuit onze creatieve inzichten klanten vooruit te helpen. Goede content is niet platformgebonden. Goede content kan ook een simpele advertentie in een krant zijn, een digitale OOH-uiting of een ingame-activatie. Als het verhaal goed is, is er altijd publiek.

Wat is het laatste nieuws?

Yune bestaat 1 juni 12,5 jaar. Een mooie mijlpaal voor een bureau met in mijn ogen enorme potentie. De komende jaren gaan we ons hopelijk nog meer onderscheiden. Door merken te helpen met hun verhaal en in de tussentijd ons eigen verhaal nog steviger te verkondigen.

www.yune.nl
www.ipgmediabrands.com

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie