[Interview] Uitgever René Westening over Infoplaza
14-02-2017 10:45:00 Door: | Hits: 8452 | Tags:

Infoplaza is een uitgeverij van actuele informatie op het gebied van weer, verkeer en openbaar vervoer. Met hun weerafdeling leveren ze informatie aan media als de NOS, NU.nl en het Algemeen Dagblad. We spreken met uitgever en eigenaar René Westening.

Hallo René. Wat is Infoplaza precies voor bedrijf?

Wij zijn een creatieve club die gespecialiseerd is in actuele, kort houdbare informatie op het gebied van weer, verkeer en openbaar vervoer. Wij verzamelen en verwerken 24/7 informatie vanuit onder andere weersatellieten, computermodellen, regenradars, weglussen voor file-informatie en busposities. Vele gigabytes per dag aan data slaan wij op, specialisten valideren deze data en vervolgens verpakken wij deze data razendsnel tot bruikbare informatie voor elk device en medium. Niet veel mensen weten dit, maar dagelijks bereikt onze informatie via eigen kanalen en die van klanten rond de 10 miljoen mensen in Nederland.

Welke markten bedienen jullie?

Wij zijn actief in zowel de zakelijke als de consumentenmarkt met ons merk Weerplaza. Op de zakelijke markt bedienen wij klanten als ProRail, waar we de weersgevoelige treinenloop ondersteunen met zeer specifieke informatie zodat ProRail en NS op tijd de juiste maatregelen kunnen nemen en de weerimpact kunnen minimaliseren. Maar ook energiebedrijven met windparken willen weten hoeveel energie ze de komende dagen gaan produceren en honderden klimaatcomputers in kassen of grote kantoren worden gevoed met onze informatie. Daarnaast zijn we trots op het feit dat we bijna alle nieuwspartijen in Nederland voorzien van onze weersinformatie.

Waaruit bestaat Weerplaza?

Met Weerplaza bedienen wij de consumentenmarkt via onze website en app’s. Onze redactie is verantwoordelijk voor de kwaliteit van de weersinformatie en speelt in op het gesprek van de dag. Wanneer kunnen we schaatsen, begint de lente al, kan de BBQ weer aan? We zijn altijd op zoek naar een creatieve inslag waarop onze adverteerders kunnen inhaken en in het juiste umfeld staan, bijvoorbeeld zonvakantie of wintersport. Als er een weerwaarschuwing of zelfs een weeralarm is, dan zetten wij alle zeilen bij om iedereen te bedienen. Tijdens zulke situaties kan in slechts enkele minuten onze traffic stijgen van een paar duizend gebruikers naar 25.000 tegelijkertijd. Aan het einde van zo’n dag bereiken we zelf rechtstreeks een miljoenenpubliek.

Voor welke kranten leveren jullie de weerpagina?

We leveren aan alle kranten van de Persgroep, Telegraaf, HMC, Metro, NDC, Nederlands Dagblad en Media Groep Limburg, maar ook diverse titels in België. Dat betekent dat we dagelijks zo’n dertigtal weerpagina’s maken en bijna al deze partijen voorzien we ook online van de juiste informatie. Het dagelijks krantenbereik ligt boven de 7 miljoen.

Hoe komt zo’n pagina tot stand?

De weerpagina valt onder de verantwoordelijkheid van de redactie van de krant. Samen bepalen we welke informatie wenselijk is. Is het een landelijke krant of kunnen we regionaal inspelen met specifieke weersinformatie voor de regio’s aangevuld met bijvoorbeeld het strandweer, vakantieweerbericht of waterstanden van rivieren. Uit de diverse mogelijkheden worden voor elke krant diverse templates gecreëerd in het juiste design en lettertype van de krant. Onze meteorologen zorgen voor de weerberichten in tekstvorm en een eigen ontwikkeld systeem creëert vervolgens automatisch de weerpagina die helemaal kant-en-klaar wordt verzonden naar de krant.

Zijn er advertentiemogelijkheden?

Jazeker, die hebben we een aantal jaren geleden geïntroduceerd. Onze klanten wilden een oplossing waarbij de kosten naar beneden zouden gaan, maar omdat de weerpagina onder de redactionele content valt, waren er diverse goede gesprekken nodig met eindredacteuren om een advertentie in de weerpagina te mogen plaatsen. Uiteindelijk hebben we met deze advertentie een gezamenlijk verdienmodel toegevoegd en de kosten verlaagd. In bijna alle weerpagina’s staat deze advertentie, die we zelf ook verkopen. Wij bieden aan adverteerders een landelijk dekkende campagne met een bereik van 7 miljoen op een weerpagina die enorm goed wordt gelezen en vaak ook de enige advertentie is op de pagina. Diverse pretparken en reisorganisaties hebben al geadverteerd en nu loopt er in de winter een campagne van Tonzon met haar isolatie-oplossingen.

En verder op commercieel gebied?

Naast de weerpagina bieden we online met Weerplaza en diverse andere sites en app’s ook een breed online bereik. In de zomermaanden bereiken we meer dan 4 miljoen unieke bezoekers op ons eigen netwerk. We bieden een breed aanbod van content en native-advertisingmogelijkheden als de high impact en IAB-formaten.

Kan een adverteerder inhaken op het actuele weerbericht?

Ja, een adverteerder kan zeker inspelen op het actuele weerbericht, zowel online als in krant.  De weerpagina wordt zo laat mogelijk gecreëerd en naar de drukkerij gestuurd om zo de beste weersverwachting mee te kunnen nemen. Vanwege de late sluitingstijden kunnen we daarom ook op het laatst de juiste advertentie plaatsen die inspeelt op het weerbericht. Is het zonnig of regent het? Dat kan een groot verschil in de boodschap betekenen voor de adverteerder. Ook online bieden we weertargettingmogelijkheden naast de geo- en profielinformatie.

Wat is het laatste nieuws?

Dat is de overname van de bijna 1000 zakelijke Weeronlineklanten. Hiermee hebben we een nog groter marktaandeel gecreëerd in de diverse markten en een concurrent uitgeschakeld. Het allerlaatste en belangrijkste nieuws is dat ik zojuist op Weerplaza lees dat er de komende week lenteachtige temperaturen aankomen!

www.infoplaza.nl
www.weerplaza.nl

 

Geïnteresseerd in een samenwerking met Weerplaza? Neem dan contact op met Value Zipper.

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie