[Interview] Wouter Glaser over Glasnost & Google Nederland
15-03-2018 13:52:35 Door: Suzanne van der Meij | Hits: 3269 | Tags:

Glasnost gaat aan de slag voor Google Nederland. Na het winnen van een intensieve bureaupitch is Glasnost nu het pr-bureau voor Google Nederland. Wij spreken met Wouter Glaser, directeur en oprichter van Glasnost.

Hallo Wouter. Hoe is Glasnost in contact gekomen met Google Nederland?

Wij zijn gevraagd om deel te nemen aan een pitch.

Hoe hebben jullie Google Nederland overtuigd?

Allereerst door onszelf als team te presenteren. Wij hebben iedereen een gelijkwaardige rol gegeven in de pitch, zodat Google duidelijk kon zien dat wij allemaal vanuit een eigen expertise ons steentje bijdragen. Daarnaast hebben we uitgepakt door goed onderzoek te doen, insights te gebruiken en op basis daarvan creatieve ideeën neer te zetten.

De grenzen van pr vervagen. Wat is jouw visie en hoe definieer jij een succesvol pr-bureau anno nu?

Een succesvol pr-bureau anno 2018 denkt na over effectiviteit. Geen luchtfietserij omdat het leuk is, maar omdat het leidt tot resultaat.
Daarvan heb ik twee concrete voorbeelden. Vodafone kwam onlangs met een nieuwe slogan: The Future is Exciting. Ready?. Zonder daar lading aan te geven is dat nieuws alleen interessant voor vakmedia. Dus hebben wij daar een creatieve pr-campagne om heen bedacht. Uit Amerika hebben we de eerste waterdichte VR-bril naar Nederland gehaald en hiermee Nederlandse klanten, journalisten en Vodafonemedewerkers virtueel met witte haaien in het Marnixbad laten zwemmen. Dat was letterlijk The Future is Exciting.

Een ander goed voorbeeld is het FMCG-merk Magnum, dat een innovatie van hun ijsje introduceerde en daar in heel Nederland aandacht voor wilde. Wij hebben de positionering van het Magnummerk terug laten komen door een Mastercard-ervaring te organiseren in het Conservatorium Hotel. Omdat je het nieuwe ijsje, in een pint, met je vrienden op bank in pyjama eet in plaats van buiten met lekker weer, hebben wij de most indulgent pyjama party ooit georganiseerd waarbij influencers, bloggers en journalisten de merkboodschappen meekregen in een onbetaalbaar moment. 

Het is dus vooral eerlijk zijn tegenover opdrachtgevers en (media)relaties over wanneer iets op zichzelf nieuws is, bijvoorbeeld een nieuwe startup met een nieuwe innovatie, of wanneer je een creatieve insteek moet toepassen om het pr-waardig te laten zijn.

Glasnost hanteert de 3M-methodiek: Message, Moments en Means. Wat houdt deze methodiek precies in en wat brengt het jullie klanten?

Deze methodiek haakt in op onze visie om eerlijk te zijn over de effectiviteit. Door van tevoren goed na te denken over hoe journalisten en influencers gaan reageren op een campagne, merk of dienst, kunnen wij inschatten welk percentage van het budget in een van de 3M’s zit.
Bij de Message draait het vooral om het optimaliseren van de boodschap en dat deze niet is doorspekt van marketing maar juist door het pantser van de journalist heen komt.
Bij Moments staat centraal dat je journalisten en influencers meeneemt in een moment (in het geval van de bovengenoemde voorbeelden van Magnum en Vodafone enorm belangrijk), waarin het merk onlosmakelijk is verbonden met een onbetaalbare ervaring.
Tot slot is Means de manier om tegen betaling redactionele aandacht te krijgen. Deze nieuwe mogelijkheid, ook wel native advertising genoemd, geeft de mogelijkheid om journalisten en influencers op een relevante manier over je merk te laten praten.

Wat is het laatste nieuws?

We hebben net vier nieuwe talenten aangenomen en gaan binnenkort voor Talpa en een groot Nederlands biermerk aan de slag. Dit jaar zijn we ook met een nieuwsbrief gestart waarin we insights met onze volgers delen. Inschrijven kan hier.

www.glasnost.amsterdam
www.google.com/nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie