[MediaBelofte 2019] Genomineerd: Dirk Jan de Krom - accountmanager ACHTUNG!
28-09-2018 15:16:00 Door: Suzanne van der Meij | Hits: 3564 | Tags:

Dirk Jan de Krom is accountmanager bij Achtung! McGarryBowen en co-founder van ADNIGHT. Hij is een van de tien genomineerden voor de MediaBelofte 2019. Wij spreken hem.

Dag Dirk Jan, kun jij ACHTUNG! McGarryBowen Introduceren?

Achtung! McGarryBowen is gestart in 2005, opgericht door de heren Dick Buschman en Mervyn ten Dam. Van oorsprong een digitaal bureau wat de afgelopen jaren een groei heeft gemaakt van een digital agency naar agency for the digital age. Vanuit ons innovatief digitaal denken maken we zowel nationaal als internationaal werk voor grote merken, zoals: Volkswagen, Pearle, Wehkamp, Vodafone, Philips, Adobe, Adyen en Porsche.

Wat kan ACHTUNG! McGarryBowen dat andere bureaus niet kunnen?

Dat zijn simpel gezegd drie dingen:

1. We zijn een plek waar jong talent de boventoon voert. Er is sprake van een mooie mengelmoes waar junior en senior mensen elkaar blindelings vinden, zonder dat er enige sprake is van hiërarchie. Hierdoor ontstaat er een bijzondere werksfeer en wordt er werk gemaakt waar het plezier én energie vanaf straalt.

2. De manier van werken met Achtung! is met veel energie en no-nonsense. Maar wel op een manier die het beste past bij de opdrachtgever. Soms volgens de bewezen methodieken, maar liever een die we passend maken voor het type opdrachtgever.

3. Waar wij in opvallen is dat we geïntegreerde communicatie- en designoplossingen bedenken. Vanuit Achtung! ontwikkelen we communicatie, branding en grote campagnes. Terwijl we met ons label Kraftwerk het bewijsstuk invullen door middel van digitale producten en innovatieve experiences die het verschil maken voor merk en business. Het is vandaag de dag superbelangrijk dat wat je als merk roept je ook waar kunt maken in alles wat je doet. Iets waar wij onze klanten op uitdagen. 

Waaruit bestaat jouw werk bij ACHTUNG!?

Omdat er geen gelaagdheid is op onze accountvloer heb ik een redelijk vrije rol. Natuurlijk is mijn eerste verantwoordelijkheid de klantrelatie en het bewaken van de langetermijnstrategie voor mijn grootste accounts: Volkswagen en Volkswagen bedrijfswagens. Maar ook altijd zoeken naar een manier van samenwerken waarin alles soepel verloopt, waarin eerlijkheid en openheid voorop staan en dat alles binnen afgegeven timings en budgetten. Maar mijn grote kracht zit hem in het samenbrengen van verschillende disciplines, met als grote doel de campagnes zo goed en groot mogelijk maken. Daarom meng ik mij ook graag in de media of pr-discussies, ben ik redelijk leidend als het gaat om wie-we-waarvoor nodig hebben en weet ik vaak hele verschillende werelden bij elkaar te brengen. 

Zeker in een organisatie als Achtung!, waar we niet in hokjes willen werken heb ik constant meerdere petten op. Het leuke aan mijn werk is dat ik mij kan bemoeien met het hele proces, dat we als bureau doorlopen. Van het interpreteren van een klantbriefing tot en met het plaatsen van een logo. Een belangrijk, niet te vergeten, onderdeel van mijn werk is ook commercieel inzicht. De schoorsteen op de Prins Hendrikkade moet wel blijven roken!

Hoe zie jij advertising de komende jaren ontwikkelen?

Als ik dat nu precies wist begon ik direct mijn eigen bureau (ambitie!). Wat ik wel denk, is dat het vandaag de dag niet gaat om wat je zegt, maar om wat je doet. Of zoals wij zeggen op kantoor: action speaks louder than words. Hier zullen wij merken op moeten blijven uitdagen, wat betekent dat we steeds meer gaan afstappen van traditionele campagnes. Het ontwikkelen van digitale producten en innovatieve ervaringen zullen hierin een steeds grotere rol krijgen. Het maken van reclame, wat niet als reclame voelt. Je moet verder gaan dan alleen een simpele verkoopboodschap. Laat je maatschappelijke spierballen als merk ook zien! Het spannende hieraan is dat we al veel eerder aan tafel komen te zitten als bureau, omdat we mee mogen denken over nieuwe businessmodellen waarin onze digitale producten centraal komen te staan. 

Wat zijn jouw ambities?

Het hebben van mijn eigen bureau lijkt mij een mooie ambitie, of stuur ik een bestaand bureau wat zichzelf wilt blijven ontwikkelen. ADNIGHT op korte termijn verder professionaliseren en commercieel verder uitbouwen. Met als beloning dat ADNIGHT ook buiten de Nederlandse grenzen bekend wordt.

Wat is het laatste nieuws?

Dat we voor Volkswagen iets sprookjesachtig moois aan het maken zijn. Ik stel voor dat we daar eind dit jaar opnieuw contact over hebben.

En terwijl we dit artikel opstellen is de derde editie van ADNIGHT in aantocht. De open nacht voor de creatieve industrie, waarin creatieve bureaus door heel Amsterdam hun deuren openen voor een publiek van marketeers, talent en vakgenoten. Vorig jaar trok het evenement ruim 4500 bezoekers en dat hopen we dit jaar te overtreffen. Alle bureaus organiseren een eigen inhoudelijk programma en we sluiten af met een groot feest in de Paradiso samen met WeTransfer. Dus ik ben vooral erg benieuwd hoe dat gaat worden op 5 oktober. Ik zie jullie allen daar.

www.achtung.nl 

Een overzicht van alle tien genomineerden voor MediaBelofte van het Jaar 2019 staat hier.

 

 MediaBelofte en DeMedia100 worden gesponsord door