[MediaBelofte 2020] Genomineerd: Linda Mertens, oprichter en hoofdredacteur van Normaal Gesproken
03-10-2019 10:34:00 Door: Saskia van Weert | Hits: 2279 | Tags:

Linda Mertens is oprichter en hoofdredacteur van Normaal Gesproken. Zij is een van de tien genomineerden voor de MediaBelofte 2020. Wij spreken haar.

Dag Linda, kun jij Normaal Gesproken introduceren?

Normaal Gesproken bestaat om gesprekken over psychisch welzijn te normaliseren en het stigma daar omheen op te heffen. Het is een online en offline community voor oprechte openheid, herkenning en steun. Net als vele anderen vond ik het vroeger lastig om over m’n depressie en therapie te praten. De schaamte legde mij het zwijgen op – iets wat niet zomaar gebeurt. Met het delen van persoonlijke verhalen wil ik laten zien dat angsten, onzekerheden en negatieve gedachtes veel universeler zijn dan we op dit moment denken. Dat het oké is om met je vrienden en familie over dit soort onderwerpen te praten, en het niet altijd goed, lekker druk met ons hoeft te gaan. 

Wat kan Normaal Gesproken dat andere spelers niet kunnen?

Haha, niet kunnen vind ik een vrij absolute term, maar ik ben dit wel begonnen omdat ik een bepaald soort content miste in de publieke dialoog over psychisch welzijn. Zo vind ik het jammer dat het regelmatig op één hoop wordt gegooid met spiritualiteit. Ja, het helpt om te mediteren. Niet alleen wanneer je in een diep dal zit, het is voor iedereen een gezonde gewoonte. Het leert je om de identificatie met je gedachtes los te laten, maar het is slechts één onderdeel van de behandeling. Ik let er ook op niet te schrijven vanuit een slachtofferrol. Kracht uitstralen met kwetsbaarheid vind ik belangrijk om mensen te inspireren hun masker af te doen.

Wat Normaal Gesproken uniek maakt, is diepgang in de interviews. Dat we zulke gevoelige, persoonlijke onderwerpen mogen delen, vind ik bijzonder en daar ben ik de mensen ook ontzettend dankbaar voor. De dag van publicatie is altijd spannend voor ze. Vaak zijn het openbaringen waar ze het nog nooit met familie, vrienden of collega’s over hebben gehad. Dat is een eervolle en gevoelige verantwoordelijkheid die we hebben.

Waaruit bestaat jouw werk bij Normaal Gesproken?

Sinds een half jaar zijn Emmy-Koos Meijer voor illustratie & design en Marco Visscher voor social media bij Normaal Gesproken betrokken. Dat is fantastisch, want nu kan ik me richten op de professionalisering, interviews, onderzoek, events en mogelijke partnerships. Momenteel ben ik met zakelijke adviseurs een structuur en doelstellingen aan het formuleren, zodat we een stichting kunnen oprichten. Dan kunnen we subsidies aanvragen en sponsors aantrekken, waarmee het een financieel gezond initiatief moet worden.

Wat moeten merken doen om toekomstbestendig te zijn?

Och ja, de toekomst. Is het niet interessant dat men zo gefascineerd is door iets wat nog niet bestaat? Volgens mij is het vooral belangrijk om jezelf te blijven. Dat betekent niet dat je altijd hetzelfde moet blijven. Zowel merken als mensen veranderen door te leven. Met gedrag en acties die bij het merk passen, vindt ontwikkeling in lijn met de kernwaardes plaats. De markt en de maatschappij werpen je uitdagingen en kansen toe, maar het heeft weinig zin om je daar nu al druk om te maken. Zorg voor de condities dat het merk en de mensen op kritische momenten passend en creatief weten te handelen, omdat ze daar de head space voor hebben.

Anderzijds, het gaat helemaal niet goed met de wereld en in alle eerlijkheid: het belangrijkste wat organisaties kunnen doen is zich bewust worden van hun rol in consumentisme en ethische verantwoordelijkheid nemen in de productie, supply chain en marketing. Dat maakt merken misschien niet heel toekomstbestendig in de klassieke benadering, maar wat heeft automerk X aan een hoge brand awareness als we door een ecologische crisis niet meer van A naar B kunnen rijden?

Wat zijn jouw ambities?

De eerste stap om nieuwe ambities vorm te geven, was de launch van de website. We zijn nog geen maand live en leren elk artikel, elke post weer iets bij. Voorlopig wil ik inspirerende mensen blijven interviewen en lezers inspireren zichzelf en elkaar bepaalde vragen te stellen. Uiteindelijk wordt Normaal Gesproken een gevestigde naam in het medialandschap, een bron voor informatie en (eerdere) herkenning van psychische problemen. Een groeiende community die we zowel online als offline bij elkaar brengen tijdens evenementen. De deur staat open voor samenwerkingen voor content series over bijvoorbeeld de bespreekbaarheid van psychisch welzijn op de werkvloer, binnen de LGBTQ-community of voor een specifieke subculuur.

Wat is het laatste nieuws?

Tijdens Adnight bij VICE/Virtue spreek ik over de rupsje-nooit-genoegcultuur en op woensdag 16 oktober organiseren we in het thema van ADE bij Nachtlab een evenement omtrent psychisch welzijn in de muziekindustrie.

www.normaalgesproken.com

Een overzicht van alle tien genomineerden voor MediaBelofte van het Jaar 2020 staat hier.

 

DeMedia100 en MediaBelofte worden gesponsord door