[Nederlands Medianetwerk TV] Remco Klöters over Van Kaam Advocaten
31-10-2018 11:26:00 Door: Max Vlugt | Hits: 1762 | Tags:

Van Kaam is een advocatenkantoor dat zich specialiseert in media- en informatierecht. In eerste instantie stond Van Kaam voornamelijk de traditionele media bij. De laatste tijd verschuift deze aandacht steeds meer naar jonge media, zoals social influencers en vloggers. Remco Klöters houdt zich als partner bij Van Kaam IP Media Privacy voornamelijk bezig met mediarecht en intellectuele eigendom.

Er is een duale ontwikkeling bezig op het gebied van mediarecht. Enerzijds zijn mensen druk bezig met linken en delen, dit wordt in de huidige samenleving steeds meer als vanzelfsprekend gezien. Anderzijds zijn er partijen die hier tegenin gaan en vinden dat hier vergoedingen voor betaald moeten worden. "Je krijgt nu heel duidelijk te zien dat het internet en die auteursrechten elkaar een beetje bijten", aldus Remco Klöters. 

Deze trend uit zich in de werkzaamheden bij Van Kaam. Privacy lijkt vaak de drive te zijn achter bepaalde zaken, geld is in de meeste gevallen secundair. Mensen die een zaak beginnen zijn het bijvoorbeeld niet eens met de manier waarop zij in beeld worden gebracht, willen niet dat hun kinderen worden vastgelegd of willen zelf inspraak krijgen in het verhaal dat over hen wordt gepresenteerd. 

Het zijn niet alleen maar grote partijen als Google die een bijdrage leveren aan deze discussie. Burgers stellen door de privacywetgeving meer vraagtekens bij de waarborging van hun eigen privacy en komen hier vaker tegen in opstand. Er zit ook een maatschappelijke component aan het verhaal: de drang naar views zal de grenzen van privacy en mediarecht onder druk zetten. 

Kijk het hele interview met Remco Klöters hier: 

www.van-kaam.nl

Bekijk nog veel meer interviews op Nederlands MediaNetwerk TV

www.nederlandsmedianetwerk.tv

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie