[Interview] Slaven Mandic: Bereik was vroeger een garantie; nu moet je als merk een geloofwaardig en bovenal relevant verhaal hebben
20-06-2016 10:09:00 Door: | Hits: 6987 | Tags:

Wayne Parker Kent is in 5 jaar veranderd van een uitgever naar een creative technology company. Dit komt omdat mediawereld hevig verandert volgens Slaven Mandic, oprichter en CEO van WPK. Wij spreken hem over belangrijke ontwikkelingen in de mediabranche en hoe Wayne Parker Kent hierop inspeelt.

'Every brand should be a publisher’. Why?

Je product alleen is niet meer voldoende. Bereik was vroeger een garantie; nu moet je als merk een geloofwaardig en bovenal relevant verhaal hebben. Wij geloven sterk in de kracht van contentmarketing. Anders krijg je de aandacht niet. De consument heeft in die zin veel meer macht, en wij denken dat dit goed is. Om het uiterste uit je communicatie te halen moet je als merk zijnde denken als een uitgever; als een publisher van verhalen. En daar kunnen wij mooi mee helpen want in basis zijn wij een uitgever. 

Hoe is Wayne Parker Kent in de afgelopen 5 jaar veranderd?

Wayne Parker Kent is nu zo’n vijf jaar bezig als online uitgeverij. Maar eigenlijk past het woord uitgeverij ons niet meer. We hebben een eigen mediasales huis, een in contentmarketing gespecialiseerd reclamebureau en een publishing portfolio bestaande uit elf titels. Daarom noemen we ons liever een creative technology company. 

Was de omslag naar online uitgeven  - na jouw functie in business development bij bol.com - groot? 

Dat kan je wel stellen. En vooral omdat Wayne Parker Kent evolueerde van reclamebureau naar make-up distributeur, vervolgens naar viralsite Froot waaruit uiteindelijk de uitgeverij groeide. Ik loop iedere dag met een intens trots gevoel door ons kantoor. Al die mooie, talentvolle mensen die we in vijf jaar bij elkaar hebben verzameld - inmiddels hebben we zo’n 80 werknemers op kantoor. Alle dingen die we hebben geleerd. Die we maakten en maken. Dat had ik bij bol.com - hoe mooi dat merk ook is - nooit kunnen realiseren, vermoed ik.

Wat is het geheim achter de succesvolle ontwikkelingen bij WPK? 

Iedere vorm van creatie vindt binnenshuis plaats; dat is onze kracht. Hierdoor kunnen we snel consistente kwaliteit leveren. Ook het feit dat we uitgeven combineren met het ontwikkelen van advertising campagnes en mediaplannen maakt ons uniek. We gebruiken op onze titels vergaarde data en insights tijdens de ontwikkeling van reclameconcepten. Dat geeft ons creatieve bureau vaak een voorsprong op traditionelere partijen. 

Daarnaast bouwen we nieuwe initiatieven op de talenten van onze mensen en niet op hun LinkedIn-profielen. We hebben stagiaires die uitgroeien tot hoofdredacteuren met een eigen titel en verdwaalde journalisten die zich ontwikkelen tot creatieve reclamemakers. Iedere deur bij ons staat open zolang je zelf de klink weet te vinden. Dat maakt onze werkwijze spannend en soms onorthodox. En daar zit een groot deel van de charme van Wayne Parker Kent. 

Welke titels en adverteerders zijn er dit jaar bijgekomen? 

In februari lanceerden we onze nieuwe titel Bedrock.nl, een magazine over health, mindfulness en bewust leven. Verder startten we begin dit jaar ook met twee platformen voor retailformule Cook&Co en Intertoys van de Blokker Holding. Ook mochten we dit jaar ook voor Miele en NS International werken. Oh en wat ik persoonlijk een coole contentcampagne vind: TheFlavourMaker.nl. Dat platform maakten we dit jaar voor Teisseire.

Wow! Komen er nog meer bij?

We streven naar zo’n acht nieuwe titels dit jaar. Verder willen we onze bestaande merken als NSMBL, Manners en WANT versterken. Dat kan een hoop betekenen, van festivals tot productlanceringen.

Jullie zijn onlangs een nieuwe richting ingeslagen met programmatic advertising. Kun je hier iets meer over vertellen?

Met de opkomst van programmatic advertising - en voornamelijk de open veilingen - is display advertising verzonken tot de laagst mogelijke staat van creativiteit. Het afvoerputje van de reclame, zeg maar. Zolang er partijen in de markt zijn die de markt overspoelen met slechte, irritante banners zal de gebruiker alleen maar meer adblockers installeren. Dat is jammer. Als voorloper in de markt zien we het als onze missie om daar iets aan te doen. Daarom stoppen we met de open veiling en gaan alleen maar met een select aantal partners samenwerken die onze visie op display advertising delen. Die visie is simpel: display moet creatief zijn, goed werken, de gebruiker niet lastig vallen en moet 100 procent zichtbaar zijn. Ongeacht of deze display handmatig of programmatic is ingekocht. 

Welke rol speelt het bureau The Agency binnen WPK?

The Agency is ons creatieve bureau. Een in contentmarketing gespecialiseerd reclamebureau dat binnen Wayne Parker Kent fungeert als ideeënfabriek op titel onafhankelijke projecten. The Agency denkt op strategisch niveau mee met merken en maakt vervolgens gebruik van de resources van Wayne Parker Kent om de concepten te realiseren.

Enorme verschuivingen vinden plaats in medialand. Waarom volgens jou?

Aandacht is simpelweg niet langer te koop. De mediawereld moet die conclusie onder ogen komen. Helaas denk ik wel dat een groot gedeelte van de industrie zich dit niet op tijd gaat realiseren. Dat wordt - of is zelfs al - de oorzaak van het aankomende bloedbad in de mediawereld. Een aantal grote partijen staan op omvallen en de nieuwere partijen gaan het overnemen. Wat dat betekent voor de branche? Dat iedereen op zoek moet gaan naar vier dingen: een authentieke en relevante boodschap, een doelgroep die bereid is om te luisteren, media outlets om die boodschap op te verspreiden en naadloos werkende technologie. Dat zijn de vier ingrediënten waarmee je aandacht creëert.

www.wayneparkerkent.com

 

Lees ook: 

Wayne Parker Kent en Mindshare starten campagne Teisseire 

Wayne Parker Kent en FremantleMedia lanceren online health magazine BEDROCK 

Wayne Parker Kent lanceert reclamebureau WPK The Agency

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie