
[Startup Competitie] Piet Hein van Dam over Clear
Nederlands MediaNetwerk maakt een interviewserie met startups in het kader van onze Startup Competitie. De beste startups krijgen een uitnodiging om te komen spreken op het Cross Media Congres 2020 op 15 april in Amsterdam. We spreken met Piet Hein van Dam van Clear.
Wat is Clear?
Je bent wat je eet, toch? Hoe weet je dan dat wat je eet goed is? Bij Clear zoeken we dat uit voor je. We meten continu de respons die jij hebt op jouw voeding. Dat heet de post-meal glycemische response, zeg maar je bloedsuikerspiegel nadat je hebt gegeten. Daaruit kan je opmaken of het een goede maaltijd was als er een vlakke bloedsuikerspiegel is, of eigenlijk niet als er een enorme piek is. In ons programma loggen mensen gedurende twee weken alles wat ze eten en drinken, en meten we via een biosensor hun bloedsuikerspiegel, net zoals diabetici dat doen.
Na twee weken krijg je jouw gepersonaliseerde dieet, dat je meer energie en focus geeft gedurende de dag, beter gewichtsmanagement en minder risico of chronische ziekten. De wetenschap heeft aangetoond dat er geen goed dieet voor iedereen bestaat, maar wel voor ieder individu. Bij Clear zoeken we dat voor jou uit.
Van wie is Clear?
Ik ben CEO, oprichter en grootste aandeelhouder.
Waarom ben je Clear begonnen?
Wij zijn een offspring van startupgenerator Antler. We zijn gefascineerd door de moeite die mensen hebben met het nastreven van een gezonde leefstijl. Het is het belangrijkste wat er is, en toch kost het ons veel tijd om uit te zoeken welk dieet of welk fitnessprogramma het beste bij ons past, dan moeten we ons deze nieuwe gewoonte aanleren en als we dat zes tot acht weken hebben volgehouden, dan voelen we ons misschien wel iets beter, maar dan weten nog niet of het echt goed was voor ons.
Hoe en waar is Clear gevestigd?
Clear werkt vanuit Epicenter Amsterdam, daar is het ook ontstaan via een digital innovation hub. Daar starten ook wekelijks onze groepen op maandagavond.
Hoe is Clear gefinancierd?
Clear heeft net een ronde van 780.000 euro opgehaald. Healthy Capital is de leidende VC, Antler doet mee en een groep prominente angels.
Wat kan Clear dat andere bedrijven in de branche niet kunnen?
Mensen nemen vijftig tot honderd dieetbeslissingen per week. Wij helpen ze om die beslissingen slimmer – en beter geïnformeerd – te nemen. Precision nutrition op basis van realtime metingen – dat is wat niemand in de branche doet. En binnenkort supercharged met onze eigen AI.
Wat willen klanten van Clear?
Onze klanten willen inzichten in hoe hun eigen biologie eigenlijk werkt, zodat ze daarmee bijvoorbeeld meer energie hebben tijdens hun werk, kunnen afvallen, beter kunnen sporten, meer presteren, minder last hebben van lichamelijke klachten en zich over het algemeen dus fitter en scherper voelen.
Wat heeft Clear nodig om te kunnen groeien?
Vooral investering en deelnemers. Met investeringen kunnen we onze app en onze AI bouwen, met de deelnemers kunnen we onze AI trainen om zo tot meer en betere aanbevelingen te komen.
Wat zijn de (internationale) ambities van Clear?
Binnen een paar jaar willen we actief zijn in minstens vijf landen en daar tot de top tien fitness- en wellness-apps behoren.
Wat gaat Clear in 2020 neerzetten?
In 2020 komen wij op de markt met onze eigen app, waarin onze eigen AI-based recommendations zijn verwerkt. Zodra mensen meedoen, nemen wij ze in de app bij de hand om zo binnen twee weken hun gepersonaliseerde dieet vast te stellen. Daarna helpen we ze om dat voedingsplan vast te houden, bijvoorbeeld door maaltijdschema’s, recepten, tips wat ze op een bepaald moment moeten eten om zich superfit te voelen, en integratie met leveranciers (voor gepersonaliseerde boodschappen).
www.theclearhealthprogram.com
www.crossmediaawards.nl
Lees ook:
- [Startup Competitie] Thomas Thiadens over Windowsketch
- [Startup Competitie] Jan Willem Borsboom over PodcastAds
- [Startup Competitie] Sander Nagtegaal over Unless
- [Startup Competitie] Rens Plandsoen over We All Ride
- [Startup Competitie] Ronald van Proosdij over Studenten Film Crew
- Startup Competitie] Joachim Klein Molekamp over Reqruut
- [Startup Competitie] Steven Pieneman over Admanager
- [Startup Competitie] Rik Heijmen over Monsley
- [Startup Competitie] Richard Otto en Sebastian Plasschaert over XS2RADIO
- [Startup Competition] Penny Whitelaw talks about Scircula
- [Startup Competitie] Esther Leloux over We Are Eves
- [Startup Competitie] Maikel Snijders over Ad Up
- [Startup Competitie] David Hoogendam over The Pool
Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter
Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook
Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn
Vacatures in media- en marketingcommunicatie