[Startup Competitie Winnaar] Steven Pieneman over Admanager
18-02-2020 10:11:00 Door: Saskia van Weert | Hits: 4041 | Tags:

Nederlands MediaNetwerk maakt een interviewserie met startups in het kader van onze Startup Competitie. We spreken met Steven Pieneman van Admanager. Als een van de vijf winnende startups zal Admanager spreken op het hoofdpodium van Cross Media Congres 2020. Daarnaast zullen zij zich gedurende het gehele congres presenteren in de netwerkruimten. Bovendien zullen zij zich presenteren in het Cross Media Jaarboek 2020, dat wordt gedrukt in een oplage van 4000 en wordt toegestuurd aan onder anderen alle deelnemers aan het Cross Media Congres 2020.

Lees hier alles over het Cross Media Congres en hoe kaarten te kopen

--

Wat is Admanager?

Admanager begeleidt organisaties bij het in-house brengen van digitale media-activiteiten of ondersteuning aan adverteerders die al stappen hebben gezet in de proces. De afgelopen tijd is een duidelijke trend zichtbaar, waarbij adverteerders meer controle en transparantie binnen de digitale activiteiten willen hebben. Dit zorgt voor een verschuiving van deze activiteiten van externe bureaus naar de interne marketingafdeling.

Wij richten ons op marketeers, die gebruik willen maken van hun marketingdata, het beste uit hun technologie willen halen en hun kennis willen verbreden. Niet alleen om de concurrentie aan te gaan, maar ook om te innoveren en voor uit te lopen. We houden de digitale strategie door middel van een audit tegen het licht en helpen met het maken van de juiste beslissingen als het aankomt op de integratie van bijvoorbeeld een programmatic advertising- of dataplatform. Vervolgens voorzien wij in directe personele capaciteit voor implementatie van dergelijke platformen, helpen wij campagnes te begeleiden, verzorgen wij de training van het huidige marketingpersoneel en indien gewenst de werving van het juiste digitale talent.

Natuurlijk kunnen wij voor adverteerders de campagnes verzorgen, maar het liefst stappen wij na een succesvolle implementatie weer uit de operatie. De adverteerder op eigen benen laten staan, is ons doel. Natuurlijk blijven wij op afroep beschikbaar voor de adverteerder als sparringpartner voor de strategie of inzet van tijdelijke capaciteit.

Van wie is je bedrijf?

Admanager is opgericht door Jeffrey Zanoni en mijzelf. Jeffrey in de rol van technisch eindverantwoordelijk en mijn rol richt zich op strategie en klantbegeleiding.

Waarom ben je Admanager begonnen?

Admanager komt voort uit een toenemende vraag vanuit adverteerderszijde om digitale media- en marketingactiviteiten zelf te gaan oppakken. De hedendaagse marketeer wil controle hebben en de mogelijkheid hebben om snel te schakelen. Daarnaast merken wij dat veel adverteerders zich steeds beter de kracht en waarde van data realiseren.

Op persoonlijk vlak vinden wij dat we gepokt en gemazeld zijn in de digitale media. We beschikken over ruime ervaring om alle gebruikelijke valkuilen te omzeilen. Laten we het anders zeggen: qua ervaring zitten we in onze beste jaren. Ruim voldoende ervaring en daarnaast goed inzicht in waar het wringt en uiteindelijk de verbetering ligt. Daarnaast merken we ook dat het heel erg leuk is om partijen te helpen en kennis te verbreden binnen deze organisaties. 

Hoe en waar is Admanager gevestigd?

Admanager is nu nog gevestigd in Bussum, maar we verwachten binnenkort een leuk kantoor in Haarlem of Amsterdam te betrekken.

Hoe is het bedrijf gefinancierd?

Admanager is volledig zelf gefinancierd en er zijn geen externe investeerders bij betrokken.

Wat kan Admanager dat andere bedrijven in de branche niet kunnen?

Laten we eerlijk zijn: wij denken dat heel veel bedrijven kunnen wat wij kunnen. Simpelweg is het de verplaatsing van werkzaamheden naar de adverteerder. Wij brengen een berg ervaring mee door ervaring in strategische advisering en technische ondersteuning op een breed scala van digitale klanten in de afgelopen jaren. In ruim vijftien jaar hebben wij aan bureauzijde adverteerders in alle branches geadviseerd over digitale strategie en media-marketing-invulling. Kortom: we weten waar Abraham de mosterd haalt.

Waar wij het onderscheid in maken, is dat wij zowel in de boardroom als binnen de marketingafdeling ons mannetje staan. De beslissing om de digitale media-activiteiten in-house te brengen is een beslissing die van enorme invloed is voor het marketingbeleid in de komende vijf jaar. Wij kunnen zowel op directie niveau strategisch adviseren, maar ook vervolgens middenin de marketingoperatie stappen en direct aan de slag gaan op operationeel niveau.

Wat willen klanten van Admanager?

Als klanten ons benaderen, horen wij eigenlijk altijd dezelfde redenen. Allereerst operationele controle, waardoor zij sneller en ad hoc kunnen schakelen en direct inzicht en sturing hebben op de resultaten. Die operationele controle vertaalt zich uiteindelijk in transparantie in media-inkoop en daarmee ook lagere mediakosten door de directe inkoop. Een ander zeer belangrijk item dat wij horen, is het borgen en opbouwen van data binnen de organisatie. Door de AVG/GDPR-wetgeving en de aankondiging van Google inzake de inperking van cookies zijn adverteerders zich meer bewust geworden van de rol van data binnen de marketingactiviteiten. Dit zorgt ervoor dat adverteerders de keuze maken om  de data intern te borgen, maar ook zoeken naar methoden voor meer data-driven campagnevoering.

Wat heeft Admanager nodig om te kunnen groeien?

Wij merken dat de markt ontzettend in beweging is en de trend onze kant op groeit. Veel adverteerders zijn geïnteresseerd in onze propositie en op dit moment raken we de grenzen van onze mogelijkheden aan. De digitale transitie die wij met een klant inzetten, is intensief en kost tijd. Wij zien op dit moment meer heil in het kwalitatief begeleiden van klanten dan direct na te denken over groei. Succesverhalen zullen altijd leiden tot nieuwe klanten.

Wat zijn de (internationale) ambities van Admanager?

Op dit moment hebben wij nog geen internationale ambities. Nederland is een prima groeimarkt. De grote internationale adverteerders hebben al flinke stappen gezet qua in-housing. De digitale transitie die deze partijen doormaken, is ingegeven vanuit een internationale wens, waardoor er vaak ook een wereldwijd opererende adviespartij bij betrokken is. Neemt niet weg dat wij deze partijen graag ondersteunen met een paar extra handjes.

Onze focus ligt voornamelijk buiten de top 100-adverteerders van Nederland. Bedrijven met een substantieel marketingbudget en de wil om de in-housing uitdaging aan te gaan. Wij zien dit vooral terugkomen bij eigenwijze adverteerders en DGA’s. Wij zijn ingesteld om snel en wendbaar te zijn, dat zoeken wij ook bij onze klanten.

Wat gaat Admanager in 2020 neerzetten?

We zijn 2020 uitstekend begonnen met onze kick-off en onze verwachting is dat we eind van dit jaar ongeveer vijf tot

zeven adverteerders verder hebben geholpen in hun digitale transitie. En dat zal zich automatisch vertalen in groei. Groeien met Admanager is de ambitie, maar tè hard groeien niet. Ons belangrijkste doel is de groei van kennis binnen de marketingafdelingen bij onze klanten.

www.admanager.nl
www.crossmediaawards.nl

 

Lees ook:

 

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie