[Startups] Arjan van Woensel en Hakan Coskunsoy over Stash
12-02-2018 11:15:00 Door: Suzanne van der Meij | Hits: 8588 | Tags:

Nederlands MediaNetwerk maakt een interviewserie met startups in het kader van onze Startup Competitie. De beste startups krijgen een uitnodiging om te komen spreken op het Cross Media Congres 2018 op 25 april in Amsterdam. We spreken met Arjan van Woensel en Hakan Coskunsoy, oprichters van Stash.

Wat is Stash?

Stash is de eerste direct booking app waarmee top creatief talent van Nederland - dus zonder tussenpersoon - kunt boeken. Met Stash weten opdrachtgevers direct dat de freelancer van keuze beschikbaar is, van bewezen kwaliteit is en binnen het budget valt. Met de technologische oplossing gaat het boeken sneller en efficiënter.

Stash is een powerhouse met art directors, copywriters, visual designers, UX-designers, motion graphic designers, strategy planners, producers en vele andere creatieve freelancers.

In de app houdt Stash een archief bij van alle boekingen. Op die manier weet de opdrachtgever precies wie, wanneer, voor welke periode geboekt was. 

Waarom zijn jullie Stash begonnen?

We denken dat iedereen wel een beetje aan kon voelen dat er zoiets als een Uber of Airbnb voor de creatieve industrie aan zat te komen. Daar heb je niet echt onderzoek of cijfers voor nodig. Hoe de markt nu werkt is suboptimaal. En in zo'n markt is een technologische oplossing als een platform altijd een uitkomst. We hebben ons vooral laten leiden door onze gut-feeling en heel veel contact met freelancers en onze eigen ervaringen als voormalig bureaudirecteuren.

De druk op creatieve bureaus wordt steeds groter door krappere budgetten, tekort aan talent, de vraag naar meer diverse vaardigheden en een toenemende trend voor flexibele werkomgevingen. Maar het huidige model om de juiste freelancer te vinden werkt niet. Het is gefragmenteerd en versnipperd, kost teveel tijd en geld, en het is onbetrouwbaar. 

Hoe & waar is Stash gevestigd?

Ons plan was in eerste instantie een freelance agentschap op te zetten zoals ze altijd al hadden bestaan. Maar dan een 2.0-versie, zeiden we. We vroegen ons af wat dan een 2.0 versie van een kantoortje met een telefoon zou moeten zijn. We zeiden tegen elkaar dat ons uiteindelijke doel een app als Uber of Airbnb zou moeten zijn. We zijn toen maar aan de slag gegaan met de app. Dat kantoor is er nooit gekomen. Nou ja, een tijd lang was de bar van The Dylan en The Hoxton ons semipermanente kantoor. Nu gebeurt alles in Slack en kunnen we ons heel hip een 100 procent distributed company noemen.

Van wie is Stash?

Van Arjan van Woensel en Hakan Coskunsoy.

Hoe is Stash gefinancierd?

Helemaal uit eigen middelen. We gebruiken onze spaarcentjes zo efficient mogelijk. Het zou best kunnen dat we kapitaal aan moeten trekken in de toekomst, maar dat heeft meer met het realiseren van onze groeiplannen te maken dan met een behoefte aan liquiditeit.

Wie zijn de klanten van Stash?

Met een platform heb je altijd met twee soorten klanten te maken: de aanbieders en de afnemers. Aan de ene kant bedient Stash de freelancers in de creatieve sector, aan de andere kant de opdrachtgevers in de creatieve sector. Maar het zou zo maar kunnen dat we ook direct adverteerders en/of brand owners als klant zullen verwelkomen, want eigenlijk kun je via Stash complete teams samenstellen die een heel project van concept tot executie voor je kunnen opleveren. Je hebt eigenlijk geen reclamebureau meer nodig op die manier. We zullen zien hoe de markt zich gaat bewegen.

Wat kan Stash dat andere bedrijven in de branche niet kunnen?

Stash als app en boekingsplatform is uniek. We zijn nog geen soortgelijk mobile-first idee tegen gekomen. Websites met een marktplaats aan creatieven zijn er wel te vinden, alleen is vaak niet duidelijk of de freelancer wel beschikbaar is en daarnaast moet je alsnog buiten de site om contact met de freelancer maken. Dat is natuurlijk omslachtig en niet meer van deze tijd. 

De meeste enigszins vergelijkbare platforms in het buitenland werken met een soort biedingsysteem waarbij opdrachtgevers een job plaatsen en freelancers pitchen op een opdracht. Dat systeem zien wij helemaal niet zitten omdat het alleen maar over de laagste prijs gaat: niet goed voor de freelancer dus. Maar ook voor de opdrachtgever werkt het niet: het levert geen goede resultaten op als freelancers alles alleen maar voor de laagste prijs moeten doen. Zo'n markt maakt zichzelf kapot en daar willen we helemaal niet aan meedoen. Creativeit is een asset die enorm veel waarde kan toevoegen. En de bidding-platforms maken van creativiteit een commodity. Niet goed. 

Ook deze platforms zijn overigens vaak alleen maar web-based. Terwijl het gebruik van mobiel internet wereldwijd groter is en deze trend zal zich voortzetten. De meeste opdrachtgevers zijn al gewend met de mobiele telefoon freelancers te boeken. Da kun je het net zo goed met een paar klikjes in een app doen.  

Wat heeft Stash nodig om te kunnen groeien?

Op de korte termijn: opdrachtgevers die freelancers gaan boeken via Stash.

Op de langere termijn: Meer functionaliteit binnen de Stash-app om het vind- en boekproces nog efficiënter en makkelijker te maken, plus meer services voor de freelancers om hun praktijk professioneel te kunnen draaien. We hebben daar ideeën over die we voorlopig nog niet helemaal publiek willen maken.

Wat zijn de (internationale) ambities van Stash?

Eén van onze ambities is om internationaal uit te rollen over de diverse creative hubs in de wereld. London, New York, Singapore, Berlijn, Sydney en LA staan op onze verlanglijst. Dan is voor een Nederlandse opdrachtgever ook talent uit bijvoorbeeld Londen te boeken en vice versa. Op die manier ontsluiten we veel meer talent. Maar ook veel meer interessante opdrachten voor de freelancers. 

Wat gaat Stash in 2018 neerzetten?

We zitten boordevol ideeën en zouden het liefst alles dit jaar al uitvoeren, maar dit jaar zal in het teken staan van de juiste bureaus aansluiten en monitoren of we de juiste freelancers hebben en naar welk ander soort talent ook een vraag bestaat. We zullen dus kijken en actie ondernemen waar er meer vraag is in de breedte en of er meer vraag is in de diepte.

Ook zullen we goed blijven luisteren naar de bureaus en wat die vinden dat Stash zou moeten kunnen doen voor ze. Dit jaar is ons feedbackjaar zou je kunnen zeggen.

www.stash.today

 

Heb jij een startup en wil je meedoen met onze startupcompetitie? Meld je dan aan!

Word lid van de LinkedIn-groep Dutch Startup Network.

 

Lees ook:

 

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie