[Startups] Harrit Kingma over Catch-UP
11-03-2019 10:27:00 Door: Saskia van Weert | Hits: 2330 | Tags:

Nederlands MediaNetwerk maakt een interviewserie met startups in het kader van onze Startup Competitie. De beste startups krijgen een uitnodiging om te komen spreken op het Cross Media Congres 2019 op 24 april in Amsterdam. We spreken met Harrit Kingma, oprichter van Catch-UP.

Wat is Catch-UP?

Catch-UP is een hele leuke, unieke én gratis consumer-app met een overzicht van Expert boek- en muziekrecensies uit media als NRC, Volkskrant en Trouw, maar ook de New York Times, FT en the Guardian enzovoort. Wekelijks komen er honderden boeken én cd’s uit waarvan, voor de geoefende lezer of luisteraar, slechts een klein deel relevant is. Expertrecensenten uit genoemde media selecteren deze boeken en cd’s en geven hun mening. Catch-UP presenteert, als een startpagina, deze gecureerde producten en koppelt daar een winkel en dus businessmodel aan vast. Daarnaast kun je nu al een wish list maken, een boek sharen met vrienden of een link naar de recensie volgen. We zijn nu nog in de MVP-fase, een Minimum Viable Product, maar dat gaat snel veranderen.

Van wie is Catch-UP?

Ik heb Catch-UP opgericht samen met Thijs Dalm (UI-expert) en later is daar Remi Caron als CTO bijgekomen.

Waarom ben je Catch-UP begonnen?

Catch-UP, van ‘catching up with my interests’ heb ik opgericht omdat ik veel te weinig boeken kocht!  Ja echt, het irriteerde mij enorm wanneer ik een mooie boekrecensie in de krant had gelezen en dit boek en/of de recensie later met geen mogelijkheid meer terug kon vinden. Zeker niet wanneer je in de winkel staat of thuis lekker op de bank zit en denkt: welk boek zal ik nu eens kopen? Kranten lijken niet te begrijpen hoe hun lezers met deze content om (willen) gaan. Dat ze graag naar zo’n boekrecensie zoeken alvorens het boek aan te schaffen. Medialezers hechten juist enorm veel waarde aan deze fantastische recensies. Zelf heb ik dan ook helemaal niets met social media ‘likes’ of Facebookrecensies als ‘heerlijk zomerboek’, ja echt! Dan denk ik, doe mij het oude Winterboek dan maar weer. Overigens geldt ook dat heel veel niet-lezers van kranten en magazines, wél graag de boekrecensies lezen. Een unieke kans voor media ...

Hoe en waar is Catch-UP gevestigd?

Ja, overal eigenlijk. Ons kantoor zit in Heerenveen, maar we ontwikkelen deels in het buitenland. De verwachting is wel dat we op redelijk korte termijn een office in Amsterdam gaan hebben. Daar zitten voor een media-app alle relevante partijen.

Hoe is Catch-UP gefinancierd?

Als oprichters hebben we alles gezamenlijk gefinancierd met behulp van enkele informals en regionaal ontwikkelingsfonds, de NOM. Behalve een app zit er namelijk nogal wat technologie achter.

Wat kan Catch-UP dat andere bedrijven in de branche niet kunnen?

Vreemd genoeg was er wereldwijd nog geen app die de recensies uit diverse media voor een breed scala aan producten en diensten bij elkaar brengt, terwijl we uit eigen onderzoek én mediafeedback weten dat zo’n 40 procent van hun lezers graag veel meer met deze recensies wil doen. We zijn al bij een paar grote internationale kranten geweest en die vallen bijkans van hun stoel zodra wij de app laten zien. Catch-UP biedt ook voor media fantastische mogelijkheden om content nogmaals te monetisen, naast het feit dat dat de servicegraad richting de lezers natuurlijk enorm verbetert als deze dagelijks met jouw recensies omgaan. Ons businessmodel is affiliation, maar omdat we een captive-audience hebben dat bijvoorbeeld sec door literaire boeken, jazzmuziek of straks pinotwijn scrolt, is advertising ook heel goed voorstelbaar.

Wat willen klanten van Catch-UP?

Catch-UP-gebruikers willen graag snelle en handige toegang tot de nieuwste ‘betere’ boeken en muziek, zoals die door hun favoriete kranten en magazines professioneel gecureerd én gerecenseerd worden. Dit geldt voor boeken en muziek, maar zeker ook voor theater, film, televisie, restaurant enzovoort. Binnenkort komen wij ook met recensies over wijnen en recepten. Lekker! Ik heb er nu al zin in. Daarbij willen gebruikers zo’n boek of cd onmiddellijk kunnen kopen, opslaan in een wish list of delen met vrienden. Dat kan allemaal met Catch-UP.

Wat heeft Catch-UP nodig om te kunnen groeien?

We willen opschalen en versnellen en zijn daarom op zoek naar eenn echte TOP growth hack(s)ter. Daarbij zoeken we bij voorkeur nog een investeerder met vooral kennis van en netwerk in de mediawereld.

Wat zijn de (internationale) ambities van Catch-UP?

Drie weken nadat we met een Nederlandstalige MVP live kwamen en aan het testen waren, hebben we al vier Engelstalige kranten opgenomen, omdat we op basis van recensies van Engelse boeken al heel snel feedback vanuit het VK en VS kregen. Een groot voordeel is dat wij per taalgebied opschalen en niet per land. Engels heeft voor ons nu logischerwijze prioriteit naast het Nederlands. Daarna Spaans en dan Duits, denk ik.

Wat gaat Catch-UP in 2019 neerzetten?

We hebben op basis van ons MVP-product enorm veel feedback opgehaald en weten goed wat, de user precies wenst. Vooral op het gebied van de User Interface gaan we daarom veel korte, snelle stappen maken. Onze eerste doel is om een dominante positie in de markt voor boekrecensies te verkrijgen. Een logische link wellicht, maar een dikke 40 procent van de lezers van online media is nu eenmaal gek op boekrecensies. Dit is wereldwijd voor ons een relatief snel te benaderen gigantische markt. Daarbij gaan we ook meer productcategorieën (wijn/theater/tv/restaurants) toevoegen. Er komt dus heel veel aan!

www.getCatch-UP.com

Heb jij een startup en wil je meedoen met onze startupcompetitie? Meld je dan aan!

Word lid van de LinkedIn-groep Dutch Startup Network.

Lees ook:

[Startups] Carla Verwijmeren en Karin Wekema over Smartvoices
[Startups] Amran Hardan over Dyseno Studio
[Startups] Phoebe Ohayon over Voice Branding

[Startups] Ruben Balfoort over Commercialreview
[Startups] Chris van Vleuten over Show Me Holland
[Startups] Mathijs Visser, Willem Verheijen en Rienk Miedema over Offspring Media
[Startups] Jelmer Wind, Tom Schoufs, Ronen Wolf en Peter Minkjan over 5PM

 

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie