[Startups] Jack Simons over Voor een Ander
18-01-2018 15:12:00 Door: Katja Brokke | Hits: 12303 | Tags:

Nederlands MediaNetwerk maakt een interviewserie met startups in het kader van onze Startup Competitie. De beste startups krijgen een uitnodiging om te komen spreken op het Cross Media Congres 2018 op 25 april in Amsterdam. We spreken met Jack Simons, initiator van Voor een Ander.

Wat is Voor een Ander?

Voor een Ander is een online actieplatform met als missie om de maatschappelijke betrokkenheid van mensen en organisaties om te zetten in maatschappelijk kapitaal. Of met andere woorden: in geld voor goed doelen. Dat doen we door sporters en (sport)organisaties te faciliteren die hun prestaties willen gebruiken in een crowdfunding actie. Roeiers kunnen terecht op www.RoeienVooreenAnder.nl, fietsers op FietsenVooreenAnder.nl, etcetera. Voor elke sport, elk evenement en elk bedrijf kunnen wij een exclusief platform realiseren. 

Waarom ben je Voor een Ander begonnen?

Tijdens een project over MVO in het MKB werden we geconfronteerd met Henry die met heel veel enthousiasme en goede bedoelingen een persoonlijke actie was gestart. Een vriendin van Henri runde een weeshuis in Tanzania en hij wilde helpen om een extra klaslokaal te financieren. Omdat zijn hobby hardlopen was had Henri het plan opgevat een dubbele marathon te gaan lopen en zich te laten sponsoren door familie, vrienden en bekenden. Omdat hij tijdens de training ernstig geblesseerd raakte kon hij zijn prestatie helaas niet leveren. Toen hij de inmiddels ontvangen sponsoring wilde terugbetalen bleek het probleem dat hij in zijn enthousiasme vergeten was een goede administratie te voeren.  

Gegrepen door dit verhaal dacht ik dat dat beter moest kunnen. Onze oplossing is een platform dat Henri en al die mensen wiens goedbedoelde actie dreigt te verzanden in goede bedoelingen, helpt om een crowdfundingactie op te zetten. Een actie zonder administratief gedoe en voor elk gewenst doel. Dat maakt maatschappelijk actievoeren niet alleen makkelijk en laagdrempelig, maar vooral ook leuk en zinvol om te doen.

Hoe en waar zijn jullie gevestigd?

Voor een Ander is nu nog gevestigd in Diemen, maar binnenkort gaan we verhuizen naar een mooie locatie in het centrum van Amsterdam.

Van wie is Voor een Ander?

Voor een Ander is een initiatief van mij en een netwerk van zelfstandige professionals. Om verdere ontwikkeling te faciliteren, zijn we bezig een bedrijf op te zetten genaamd Connecting People Holland BV.

Hoe is Voor een Ander gefinancierd?

De ontwikkeling van Voor een Ander is gefinancierd door een pilotproject op te zetten in samenwerking met de Nijmeegse Vierdaagse. In enkele jaren tijd hebben ruim 3500 wandelaars samen ruim 2.500.000 euro opgehaald voor circa 750 verschillende doelen. Daarmee is de levensvatbaarheid van het concept bewezen. In deze pilot hebben we het businessmodel gefinetuned en de verdiensten gebruikt om te investeren in de ontwikkeling van het multifunctionele platform Voor een Ander.

Wie is jullie doelgroep?

Primair zijn dat de 9.000.000 Nederlanders die regelmatig aan sport doen. We bereiken onze klanten via de organisaties en sportbonden waar ze bij aangesloten zijn en de evenementen waaraan ze deelnemen. Ook organisaties en bedrijven die de vitaliteit en de maatschappelijke betrokkenheid van hun deelnemers en medewerkers belangrijk vinden zijn dus onze klanten.  

Wat kan Voor een Ander Voor dat andere bedrijven in de branche niet kunnen?

Voor een Ander ontzorgt de deelnemers én de partnerorganisaties van alle administratieve gedoe dat bij een actie hoort. Hierdoor maken we het realiseren van maatschappelijke impact weer leuk. Bovendien maakt Voor een Ander de sponsoropbrengst volledig transparant. Via de onafhankelijke stichting Presteren Voor een Ander garanderen wij dat elke opgehaalde sponsoreuro zonder inhouding van kosten terecht komt bij het door de deelnemer gekozen doel.

Wat hebben jullie nodig om te kunnen groeien?

Op dit moment hebben we een extra financiering nodig van 150.000 euro om snel de juiste organisatie te realiseren om de groei te kunnen ondersteunen. Bovendien nodigen we bedrijven en organisaties uit om zich bij ons aan te sluiten wanneer ze de maatschappelijke betrokkenheid van personeel en deelnemers belangrijk vinden.

Wat zijn de (internationale) ambities?

De komende 2 jaar willen we gebruiken om in Nederland de standaard te worden voor iedereen die een crowdfundingactie wil starten voor een maatschappelijk doel. Daarna willen we zo snel mogelijk verder uitbreiden in Europa, eerst in de Duitstalige landen en Scandinavië en daarna richting Zuid-Europa.

Wat gaat Voor een Ander in 2018 neerzetten?

In Nederland gaan we met tenminste 5000 actievoerders samen ruim 2.500.000 euro ophalen voor tenminste 1000 verschillende projecten en ngo’s.

www.vooreenander.nl

Heb jij een startup en wil je ook een interview in deze serie, meld je dan aan!
Word lid van de LinkedIn-groep Dutch Startup Network.

Lees ook:

[Startups] Martin Meulenkamp over 2daysmood  
[Startups] Jeroen Eerden over Endrse
[Startups] Jack Simons over Voor een Ander  
[Startups] Constantijn van Nispen over Sprynter  
[Startups] Ruben Niet over digitalAudience

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie