[Startups] John Titaheluw over Tiny Tale's Bookshop
21-03-2017 07:17:00 Door: Bas Vlugt | Hits: 7804 | Tags:

Nederlands MediaNetwerk maakt een interviewserie met startups in het kader van onze Startup Competitie. De beste startups krijgen een uitnodiging om te komen spreken op het Cross Media Congres 2017 op 19 april in het Compagnietheater in Amsterdam. Vandaag spreken we John Titaheluw, oprichter van Tiny Tale's Bookshop.

Wat is Tiny Tale's Bookshop?

Tiny Tale’s Bookshop is een online bookshop waar gepersonaliseerde kinderboeken worden verkocht.

Een groot aantal auteurs en illustratoren heeft zich gecommitteerd aan Tiny Tale’s Bookshop. De auteurs en illustratoren werken samen aan te personaliseren boeken voor kinderen in de leeftijd van 3 tot en met 12 jaar. Iedere auteur schrijft zo zijn eigen boek. Een tweekoppige redactie zorgt ervoor dat de kwaliteit van de boeken gewaarborgd blijft.

De gepersonaliseerde kinderboeken van Tiny Tale’s Bookshop onderscheiden zich van het huidige aanbod door de verdergaande personalisatie. De klant bepaalt tijdens de bestelling het verloop van het verhaal op basis van diverse door de auteur gegeven keuzes. Een aantal van deze keuzes heeft invloed op de verhaallijn. De illustraties veranderen mee met de gekozen verhaallijn. Het eindresultaat is een boek dat meer is afgestemd op het kind voor wie het bestemd is. Zelf noemen we het gepersonaliseerde kinderboeken 2.0.

Waarom zijn jullie Tiny Tale’s Bookshop begonnen?

Bij het bestellen van een gepersonaliseerd kinderboek zoals het normaal aangeboden wordt, is het alleen mogelijk om een naam van een kind op te geven en in sommige gevallen ook de namen van vriendjes of vriendinnetjes. Deze namen worden in het boek verwerkt. Mocht je voor een ander kind hetzelfde boek willen bestellen dan ontvang je qua verhaallijn en illustraties exact hetzelfde boek met als enig verschil de namen van de personages. Dit was ook het geval toen ik een aantal jaren geleden een boek voor mijn dochter bestelde.

Bij gepersonaliseerde kinderboeken denk ik zelf altijd aan meer dan alleen een naamsvermelding van het kind in het verhaal. Wat is nu leuker dan tijdens het bestellen zelf invloed te hebben op het verhaal in een boek. En dat je vooraf een keuze uit meerdere verhaallijnen binnen hetzelfde boek kunt maken en tot op zekere hoogte zelf het wie, wat, waar of hoe in het verhaal kunt bepalen.

Al deze verschillende keuzes zorgen ervoor dat je uit één en hetzelfde boek meerdere verhalen kunt samenstellen die stuk voor stuk goed passen bij verschillende kinderen. Een verhaal waarin bijvoorbeeld een tijger voorkomt is meer geschikt voor een kind dat van spanning houdt, terwijl hetzelfde verhaal maar dan met een konijn beter past bij een kind dat van snoezige beesten houdt. Op basis van de gemaakte keuzes veranderen ook nog eens de illustraties mee.

Omdat ik deze vorm van het personaliseren van een kinderboek nog nergens zag heb ik het zelf op de markt gebracht.

Hoe en waar is Tiny Tale’s Bookshop gevestigd?

We zijn in Vleuten gevestigd. Omdat alles online gebeurt worden de boeken na de bestelling op de website rechtstreeks door de drukker naar de klant verstuurd.

Van wie is Tiny Tale's Bookshop?

Het idee en concept van Tiny Tale’s Bookshop komt van mij af. Ik heb het volledig uitgedacht en verder uitgewerkt. Voor de realisatie van het technische gedeelte, namelijk het digitaal samen kunnen stellen van de verhalen, heb ik gebruik gemaakt van de expertise van Sebas Rijnbout.

Hoe is Tiny Tale's Bookshop gefinancierd?

Tony Illis van TLM Goldman is investeerder geweest voor de opstartfase en overweegt ook verder te blijven investeren. TLM Goldman is daarmee ook aandeelhouder binnen het bedrijf.

Wat kan Tiny Tale's Bookshop dat andere bedrijven in de branche niet kunnen?

Bij ons kan de klant meerdere variatie van een verhaal zelf samenstellen en ook de illustraties veranderen mee. Hierdoor kun je van hetzelfde boek (met hetzelfde titel ) een veelvoud aan verschillende verhalen krijgen. Plaats je twee kinderen op een bank die hetzelfde boek voor zich hebben dan heeft het ene kind een verhaal dat anders loopt dan het andere kind.

De klant kiest vervolgens of hij een digitale versie in de vorm van een PDF-bestand wil ontvangen of het verhaal in boekvorm. Kiest de klant voor de digitale versie dan ontvangt hij na betaling direct het PDF-bestand in zijn mailbox. Het boek is dus in een fractie van een seconde samengesteld en de klant kan meteen beginnen met het (voor)lezen van het boek. Kiest de klant voor het boek in boekvorm dan zal hij daar 5 tot 8 werkdagen op moeten wachten.

Het onderscheid zit ‘m in de variatie van de verhalen en het direct in de mailbox ontvangen van het boek mocht de klant voor een digitale versie hebben gekozen.

Heeft Tiny Tale's Bookshop al klanten? Als ja: wie zijn het?

Ja, vanaf de eerste dag dat we live zijn gegaan werden bestellingen geplaatst. Je ziet ook dat sommige klanten van dezelfde titel meteen twee bestellingen plaatsen. Dit toont aan dat het idee dat klanten van hetzelfde titel meerdere variaties aan verschillende kinderen willen geven ook in de praktijk blijkt te kloppen.

Onze klanten zijn voornamelijk ouders, familieleden of vrienden die het voor een kind bestellen.

Behalve de volwassenen zien wij de kinderen ook als goede ambassadeurs. Ik heb van meerdere klanten te horen gekregen dat hun kind het boek mee naar school hebben genomen en dat het boek daarna in de klas bij alle kinderen rond ging. En dat zorgt ervoor dat hun ouders bestellingen plaatsen voor hun eigen kind.

Wat willen jullie klanten van jullie?

Onze klanten verwachten van ons dat het bestelproces goed verloopt. De opgegeven namen en keuzes moeten goed worden verwerkt in het boek. Waar we hard aan werken is om steeds met nieuwe titels te komen zodat het aanbod steeds meer wordt.

Wat heeft Tiny Tale's Bookshop nodig om te kunnen groeien?

Om te kunnen groeien is het nodig dat veel boeken worden verkocht. Het concept leent zich ervoor dat klanten sneller terugkeren voor een nieuwe bestelling.

Maar ook is het noodzakelijk om geregeld met nieuwe titels te komen, zodat het aanbod en dus de keuze voor klanten groter wordt.

Wat gaat Tiny Tale's Bookshop in 2017 neerzetten?

Ons streven is om aan het eind van 2017 minimaal acht titels in de bookshop te hebben staan en dat we een grote naamsbekendheid gaan krijgen. Voor Make-A-Wish Nederland zijn we momenteel bezig om een boek te schrijven waarvan de opbrengst volledig naar Make-A-Wish Nederland gaat.

Wij vinden het belangrijk dat jonge kinderen veel voorgelezen worden en naarmate ze ouder worden ook zelf boeken gaan lezen. Daarom doneren we aan het eind van elk jaar 1 euro per verkocht boek aan een initiatief tot (voor)leesbevordering.

Wat zijn de ambities van Tiny Tale's Bookshop?

Vanaf 2018 willen we ook over de grens gaan. We willen eerst binnen Europa starten, maar later ook wereldwijd kunnen verkopen. Verkoop over de grens gebeurt nu al op kleine schaal, omdat één van de auteurs uit België komt. Uit België hebben we al veel bestellingen binnen gekregen. Het begin is er dus eigenlijk al.

Tevens willen we in de toekomst maandelijks één tot twee nieuwe titels uitgeven.

Tenslotte focussen we ons op het aantrekken van auteurs uit het buitenland die boeken schrijven die bedoeld zijn voor het land waar ze wonen. Hiermee vergroten we meteen ons afzetgebied.

www.tinytalesbookshop.com

 

Nederlands MediaNetwerk doet een serie interviews met startups. De beste startups krijgen een uitnodiging om te komen spreken op het Cross Media Congres 2017 op 19 april in het Compagnietheater in Amsterdam.

Word lid van de LinkedIn Groep Dutch Startup Network

Ben jij een startup en wil jij ook een interview in deze serie, meld je dan aan!

 

Lees ook:

[Startups] Paul Bruseker over JobByBid

[Startups] Koen Godschalk over tricktrack

[Startups] Esmée Pater over iCasting

[Startups] Nino Floris over Crowded

[Startups] Pieter Stouten en Perry Sprado over Store-E

[Startups] Mariska van Bohemen over Dime

[Startups] Robin van der Meulen over MyHappyList

[Startups] Jeroen Veldman over Bynco

[Startups] Nanda Appelman en Leonie Ruhe over FoodX.nl

[Startups] Jochem Snels over Another Cookie

 

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie