[Startups] Michiel Kalverda over TMI Academy
08-03-2018 12:25:00 Door: Suzanne van der Meij | Hits: 1570 | Tags:

Nederlands MediaNetwerk maakt een interviewserie met startups in het kader van onze Startup Competitie. De beste startups krijgen een uitnodiging om te komen spreken op het Cross Media Congres 2018 op 25 april in Amsterdam. We spreken met Michiel Kalverda, oprichter van TMI Academy

Hallo Michiel. Wat is TMI Academy?

Stichting TMI Academy heeft als doel om alle jongeren in Nederland mediawijs te maken. Door middel van praktijkgerichte workshops maakt de Academy nepnieuwsvideo's met jongeren om ze op deze manier bewust te maken van het fenomeen. In het afgelopen jaar zijn er ruim 2000 jongeren mediawijs gemaakt door TMI en zijn er in totaal 200 video's gemaakt. De academy is een voorloper in Nederland en wil alle jongeren mediawijs maken voordat het landelijk verplicht wordt om mediawijsheid toe te passen. TMI geeft workshops over onder andere nepnieuws, framing, bronherkenning propaganda en reclame op YouTube. 

Waarom zijn jullie TMI Academy begonnen?

TMI academy is gestart als nieuwskanaal voor jongeren, omdat er simpelweg een gat zit in de Nederlandse nieuwsvoorziening. Met een grote groep studenten Journalistiek werd de missie aangegaan om jongeren het nieuwskanaal te geven die ze verdienen en nog belangrijker: die ze willen. TMI heeft in 2016 de Toekomst Tegel gewonnen en is hiermee de meest innovatieve journalistieke startup van 2016. Nadat er meer dan 100 video's online zijn gezet op het nieuwskanaal werd TMI gevraagd om workshops te geven over vloggen tijdens de Week van de Mediawijsheid in 2016. Na een grote pilot op het Deltion College in Zwolle, waar in een week tijd 700 leerlingen de workshop hebben gehad, heeft TMI haar doel uitgesproken: Alle jongeren in Nederland NU mediawijs. 

Hoe en waar is TMI Academy gevestigd?

TMI Academy is gevestigd te Utrecht bij de incubator StudentsInc. Met ruim elf werkplekken kunnen alle studenten die workshops geven op hun eigen plek video's monteren. 

Van wie is TMI Academy?

De TMI academy is onderdeel van TMI Media Group BV dat in december 2017 is opgericht. De directeuren zijn Job Luk, Herman Nelissen en ikzelf. In september 2015 ben ik het initiatief gestart en heb ik het grootste deel van het team verzameld. Met meerdere startups achter mijn naam en een vierde plek op het Nederlands Kampioenschap Pitchen 2017 is Michiel de motor van TMI. Job Luk is de directeur met een economische achtergrond die zijn volledige studie wijdt aan TMI. Herman is de ICT'er die zorgt voor de website en alles wat nodig is om de technische kant van de stichting in orde te maken en houden. 

Hoe is TMI Academy gefinancierd?

TMI is deels gefinancierd door het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek, de LEF-subsidie en vele klandizie die het gegenereerd heeft in het afgelopen jaar. Een mogelijke grote stap wordt de komende maanden gezet om 9000 jongeren in twee jaar tijd mediawijs te maken. 

Wie zijn de klanten van Stichting TMI Academy?

TMI is actief op meerdere onderwijsinstellingen in heel Nederland en heeft verschillende samenwerkingspartners als Slim Opgewekt, GGD Amsterdam, Stichting Opvoeden.nl en het is onderdeel van de Proeftuinen van Mira Media en Utrecht Zijn We Samen. 

Wat kan TMI Academy dat andere bedrijven in de branche niet kunnen?

TMI is een jong bedrijf dat altijd met veel enthousiasme voor de klas staat. Het netwerk op opleidingen journalistiek zorgt ervoor dat er altijd peer-to-peer education is en dat de jongeren enthousiast gemaakt worden voor mediawijsheid. Het netwerk en de manier van lesgeven aan deze generatie is niet door andere bedrijven over te nemen. Daarnaast zijn praktijkgerichte workshops en het maken van de video's met de jongeren uniek.  

Wat heeft TMI Academy nodig om te kunnen groeien?

Voor de Academy is het noodzakelijk om de komende twee jaar op te schalen. Een investering van 800.000 euro zou opschaling mogelijk kunnen maken en er voor zorgen dat TMI nationaal mediawijsheid bij jongeren kan krijgen. Dit kan van zowel investeerders als van subsidies komen.  

Wat zijn de (internationale) ambities van TMI Academy?

Omdat landelijk beleid omtrent mediawijsheid ontbreekt en dit nog wel een aantal jaar gaat duren wil TMI dit voor zijn. Potentieel zijn er 600.000 jongeren die niet mediawijs gemaakt worden in Nederland als TMI niet de stap hiertoe gaat zetten. Uiteindelijk wil TMI wereldwijd hét merk worden voor de nieuwe generatie op het gebied van media. Internet is overal, media is overal en TMI is straks ook overal! 

tmi.academy

 

Heb jij een startup en wil je meedoen met onze startupcompetitie? Meld je dan aan!

Word lid van de LinkedIn-groep Dutch Startup Network.

Lees ook:

 

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie