[Startups] Ruben Balfoort over Commercialreview
04-03-2019 09:12:00 Door: Saskia van Weert | Hits: 2704 | Tags:

Nederlands MediaNetwerk maakt een interviewserie met startups in het kader van onze Startup Competitie. De beste startups krijgen een uitnodiging om te komen spreken op het Cross Media Congres 2019 op 24 april in Amsterdam. We spreken met Ruben Balfoort, founder van Commercialreview.nl

Wat is Commercialreview?

Commercialreview.nl is het platform om commercials snel, transparant en door een voor jou relevante doelgroep te laten beoordelen. Door commercials die normaal offline getoond worden, online te testen, gebruik je de kracht van het internet; het is simpel, makkelijk, inzichtelijk en goedkoop. Commercials kunnen veel beter en relevanter voor de specifieke doelgroepen worden. Waarom zou je als bedrijf veel geld investeren in commercials waarvan je niet weet wat ze precies doen in de hoofden en de huiskamers van de mensen die jij wilt bereiken? Nog sterker: veel bedrijven hebben slechts een globaal idee van wie er eventueel kunnen kijken, laat staan dat ze zeker weten dat die mensen niet ondertussen naar de wc zijn in een blok met commercials. Bovendien krijgen bedrijven hier geen enkele vorm van feedback voor terug. Dit is zonde van de enorme investering en daar gaat Commercialreview verandering in brengen. Ik laat bedrijven hun commercials voorleggen aan Nederland en inzichten krijgen in wat de kijkers vinden van de commercial en van het merk.

Elke willekeurige Nederlander kan snel, makkelijk en op een leuke manier feedback geven op commercials. Met kerst 2018 heb ik de eerste testronde gedaan: Kerstcommercialcompetitie 2018. Dit zorgde voor veel reviews en heel veel bruikbare inzichten voor bedrijven. Vervolgens heb ik een tweede ronde gedaan die ook tot veel interessante inzichten leidde.

Reviewers maakten kans op waardebonnen van 25 euro, waarvan er ondertussen 20 zijn verloot. Momenteel wordt er gebouwd aan een spaarsysteem waarbij de reviewer voor elke review beloond wordt. De boodschap is: met jouw mening help je bedrijven en zorg je ervoor dat we samen commercials leuker en relevanter voor ons maken.

Van wie is Commercialreview?

Commercialreview.nl is van Ruben Balfoort. In 2018 ben ik begonnen met het uitwerken en op laten zetten van dit online platform. Sinds mijn studie Bedrijfskunde en master Marketing Management aan de Rijksuniversiteit Groningen ben ik zelf erg gefascineerd door de inefficiëntie van reclame op media als televisie. Na mijn afstuderen ben ik gaan werken als product marketeer bij Sana Commerce: leverancier van e-commerce oplossingen. Hierin ben ik meer op strategisch niveau bezig met de positionering van het bedrijf en zie ik dagelijks de enorme waarde van online vindbaar en bereikbaar zijn. Daar gaat Commercialreview.nl bij helpen.

Waarom ben jij Commercialreview begonnen?

Ik besefte, toen ik voetbal keek met vrienden, dat de rust ongeveer evenveel emoties naar boven haalde als de eerste helft die we net hadden gezien. Of je de commercials die er dan voorbijkomen nu wilt zien of niet (meestal niet), als je ze ziet, doen ze wat met je: ze roepen emoties op en zorgen voor heel uitgesproken meningen. Toen voelde ik: deze informatie blijft nu in mijn studentenkamer, maar dit is vitale informatie voor bedrijven en moeten zij weten. Na veel onderzoek kwam ik erachter dat dit voor veel bedrijven absoluut niet het geval is: ze hebben globale inzichten in het kijkgedrag, maar als het aankomt op gedetailleerde informatie, is dit vrij schaars. Daar moest ik wat mee. Ik ben aan de slag gegaan om bedrijven hierbij te helpen.

Hoe en waar is Commercialreview gevestigd?

Commercialreview is nu gevestigd in Rotterdam in een semi-studentenkamer. Het idee is begonnen in een studentenkamer in Groningen, iets wat mij heeft geleerd dat je geen grote budgetten hoeft te hebben om een idee tot uitvoering te brengen. Wat je wel moet hebben is lef, doorzettingsvermogen en natuurlijk een goed idee en plan.

Hoe is Commercialreview gefinancierd?

Tot nu toe volledig uit eigen vermogen en door betalende klanten.

Wat kan Commercialreview dat andere bedrijven in de branche niet kunnen?

Er zijn veel bedrijven die marktonderzoek doen: diepgaande analyses, focusgroepen, pre-testen van commercials. Dit kan nuttig zijn, maar het kost ongelofelijk veel geld om een kleine testgroep te benaderen. Daarnaast zijn diepgaande analyses en diepte-interviews in veel gevallen niet zo heel zinnig: een commercial is iets wat je niet analyseert als het voorbijkomt op televisie. Het roept direct een gevoel en gedachte op. Het gaat om die eerste paar seconden. Dit is veel belangrijker dan wat iemand na lang denken en analyseren van een commercial je gaat vertellen. Dat is precies wat ik wil bereiken: veel meer mensen hun mening en gedachten laten delen op een leuke manier. Dit kan al heel snel: je kunt nu een commercial plaatsen en een paar uren later al veel inhoudelijke inzichten hebben. Daarnaast biedt het platform de mogelijkheid om gerichte vragen te stellen die voor een bepaalde adverteerder relevant zijn. 

Wat willen klanten van Commercialreview?

Weten wat hun commercials doen: commercials op tv laten zien is een flinke investering. Klanten willen weten wat de commercial nu echt doet en of hun investering het echt waard is. Klanten willen weten of ze hun commercials moeten aanpassen en of ze nogmaals een commercial moeten laten maken en uitzenden.  Brengt het de boodschap die ik wil overbrengen? Begrijpt mijn doelgroep waar ik voor sta en wat mijn kernwaarden zijn?

Ben ik top-of-mind in positieve zin? Kunnen potentiële klanten zich identificeren in mijn merk? Levert deze commercial hier een bijdrage aan?

Wat heeft Commercialreview nodig om te kunnen groeien?

Allereerst wordt er de komende tijd gewerkt aan het spaarmodel. Op die manier willen we alle Nederlanders uitnodigen om feedback te geven en zodoende te sparen en belangrijker: samen zorgen voor commercials die geen straf meer zijn om te bekijken. Zoveel mogelijk Nederlanders op mijn platform hebben, is daarmee ook heel hard nodig om te kunnen groeien en zoveel mogelijk relevantie te hebben voor bedrijven. Hiervoor moeten de techniek en het spaarmodel perfect zijn, waar momenteel aan wordt gebouwd. Door een groter klantenbestand zal het in de toekomst mogelijk zijn commercials voor te leggen aan de meest relevante doelgroepen. Zo kan er bijvoorbeeld gefilterd worden op leeftijd, geslacht of interesses.

Wat zijn de (internationale) ambities van Commercialreview?

Commercialreview gaat het platform worden voor alle bedrijven om commercials te pre-testen, en te testen als ze live zijn. Op deze manier ontstaat er ook direct een nieuw model naast tv-zendtijd inkopen om commercials uit te zenden: op Commercialreview koop je veel voordeliger bereik in en kan je zelf bepalen wie je de commercial wilt laten kijken en weet je ook nog eens wat deze mensen ervan vinden. Er gaat een transitie plaatsvinden van programma’s en commercials op tv, naar online je commercials uitzenden. Als dit in Nederland kan, waarom dan niet in andere landen? Het concept uitrollen naar andere landen wordt zeker de volgende stap.

Wat gaat Commercialreview in 2019 neerzetten?

2019 wordt het jaar waarin we bedrijven echt gaan helpen om hun commercials te verbeteren. Eind van het jaar houden we weer een competitie: Kerstcommercialcompetitie 2019. Dit wordt de graadmeter van het succes van de verschillende kerstcommercials. Dit jaar willen we ook minimaal vijftig bedrijven helpen die aan de hand van een eigen gekozen budget inzichten vergaren en zo hun commercials en merkpositionering verbeteren door Commercialreview.nl.

www.commercialreview.nl

Heb jij een startup en wil je meedoen met onze startupcompetitie? Meld je dan aan!

Word lid van de LinkedIn-groep Dutch Startup Network.

Lees ook:

[Startups] Carla Verwijmeren en Karin Wekema over Smartvoices
[Startups] Amran Hardan over Dyseno Studio
[Startups] Phoebe Ohayon over Voice Branding

 

Lees ook de interviews met de andere startups die meedoen aan de Startup Competitie 2019! 

 

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `