[Bladformule] Bas Vlugt: FourFourTwo
14-01-2019 22:41:00 | Hits: 2219 | columnist: Bas Vlugt | Tags:

Titel: FourFourTwo | Uitgeverij: F&L Media | Directeur/Uitgever: Arjan Kropman | Hoofdredactie: Yoeri van den Busken | Vormgeving: Tom Gerrits | Verschijnt: tien keer per jaar | Prijs: 5,99 euro | Omvang: 100 pagina's | Oplage: 20.000 / Advertentie 1/1 fc: 3200 euro | website: www.fourfourtwo.nl

F&L Media, tijdschriftenuitgever in Nijmegen, werd in het proces van faillissement en doorstart na overname door Shatho Beheer eind 2017 grofweg gehalveerd in personeel en portfolio. Het is een meer dan hoopvol teken van vertrouwen in de markt, mediumtype tijdschriften in het algemeen en toekomst van de eigen uitgeverij in het bijzonder dat nog geen jaar later een nieuwe titel werd gelanceerd: FourFourTwo.

Bij de lancering van FourFourTwo in december 2018 zei F&L Media directeur Arjan Kropman het zo: “We zijn knetterhard aan het werk om de toekomst van de magazine-markt te bepalen. We geloven daarbij in een combinatie van heel veel mogelijkheden, waarbij onze kennis, ervaring en kunde om sterke content te maken altijd een hoofdrol speelt. FourFourTwo laat zien dat we vertrouwen in papier als drager hebben. De nieuwe lees-app voor abonnees laat zien dat we ook verder kijken. Ik ben ervan overtuigd dat FourFourTwo met dit redactieteam en onze aanstaande partners een mooie toekomst heeft in Nederland en België.”

FourFourTwo wordt uitgegeven in licentie van de Britse uitgever Future Publishing. Begin 2017 meldde Voetbal International een samenwerking met FourFourTwo - ik ga er voor het gemak vanuit dat die samenwerking inmiddels is beëindigd.

Hoofdredacteur is Yoeri van den Busken: “Dit toonaangevende magazine heeft wereldwijd naam gemaakt door uit te blinken in originaliteit. Lezers zien dat maandelijks terug in de onderwerpkeuze, vormgeving en illustraties. De redactie blijft het liefst weg bij de waan van de dag en richt zich op de mooie en bijzondere kanten van het voetbal. Niet zelden gebeurt dat met een knipoog.”

Inmiddels ligt de tweede editie in het schap. F&L Media haalt alles uit de licentie wat erin zit. Ik bedoel: als je de licentie dan toch hebt; waarom zou je dan niet inzetten op het primair overnemen en vertalen van artikelen? Met een internationale sport als voetbal kan dat ook heel goed.

Met het cover-interview met Zlatan Ibrahimovic wordt goed uitgepakt, er wordt negen pagina's de tijd genomen om het verhaal van een van de meest tot de verbeelding sprekende voetballers van de afgelopen jaren te vertellen. Hij zit nooit verlegen om een goede quote: "Ik breng gewoon waar ik goed in ben en ik blijf het brengen, waar ik ook naartoe ga. Dit is mijn sport, dit is de manier hoe ik speel. Het complete pakket. Ik voel me goed. Leeftijd is ook maar een getal. Ik voel me fris, ik voel me een machine en ik ben een beest."

FourFourTwo is een blad voor liefhebbers. Veel Premier League en er wordt ook veel teruggekeken naar vervlogen tijden. Voor wat dat betreft: je moet écht een liefhebber zijn om te genieten van het verhaal over Richard Witschge, die in 1995 heel even - op huurbasis - uitkwam voor Blackburn Rovers.

Acht pagina's artikel over Unai Emery, opvolger van Arsène Wenger bij Arsenal, zes pagina's over talent Leon Bailey bij Leverkusen. Vier pagina's over wat volgens FourFourTwo het doelpunt van het jaar had moeten zijn: de weergaloze omhaal van Gareth Bale in de Champions League Finale.

Goed gedaan, mooi gemaakt, zou geweldig zijn als FourFourTwo het in Nederland gaat redden. Aan het lef van F&L Media zal het niet liggen.

www.fourfourtwo.nl
www.fnl.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie