[Column] Femke Leemeijer: Mijn Mercurs
14-12-2018 08:45:00 | Hits: 1739 | columnist: Femke Leemeijer | Tags:

Ik tik dit stukje aan de vooravond van de Mercurs, het jaarlijkse feestje van de magazinebranche waar de prijzen voor de beste hoofdredacteur, het mooiste magazinemerk, et cetera worden uitgedeeld. Ik vind deze avond altijd weer een verademing na een jaar hard werken in de harde wereld die de commerciële magazinebusiness nu eenmaal is. Hoewel ik inmiddels vanuit de zijlijn opereer en niet meer in het oog van de storm zit, heeft dat mijn waardering en respect voor de vele talentvolle en hardwerkende professionals die nog steeds prachtige producten weten te maken niet doen afnemen – integendeel.

Wanneer je deze column leest, kun je via bovenstaande link lezen wie de gelukkigen zijn die er met de prijs vandoor zijn gegaan, maar ik ben nu nog onwetend en zal je vertellen wie mijn winnaars zijn.

Het magazinemerk dat van mij met de hoofdprijs naar huis mag is Flow, voor mij persoonlijk geen relevante titel maar voor het vak des te belangrijker, omdat ze de onmisbaarheid van print zeer overtuigend hebben bewezen.

Sander Schimmelpenninck is mijn hoofdredacteur van het jaar, wat heeft hij zichzelf en daarmee zijn nog altijd relevante merk Quote goed op de kaart weten te zetten. Eindelijk een volwaardig opvolger van Jort Kelder, hulde!

Bij de introductie van het jaar heb ik het moeilijk, want eh… zijn dit wel echte introducties? Saar was er in 2017 toch al? En de rest zijn toch eerder spin-offs? Ik kies dan toch voor Donald Duck, met hun editie voor blinde kinderen, gewoon omdat het natuurlijk een sympathiek idee is.

Met het schaamrood op de kaken beken ik dat ik geen van de genomineerde reportages heb gelezen, maar omdat het thema van See All This – 99 geniale vrouwen in de kunst – me aanspreekt, krijgen ze mijn Mercur.

Als vanouds vind ik de VK Magazine-covers het mooist, de winnaar is voor mij de Make New Work-editie. Prachtig!

Maar ook concurrent FD Persoonlijk is een snoepje qua vormgeving, elke week weer zo zorgvuldig gemaakt – een verdiende winnaar in de categorie Art Direction.

Tot slot moet ik je mijn favoriet in de categorie Belofte van het Jaar schuldig blijven, ik ken de genomineerden niet. Voor mij zijn Jacklynn, Nieke, Onno en Wendy allemaal winnaar, omdat zij de toekomst zijn en het mooie magazinevak glansrijk de jaren twintig van deze eeuw in kunnen helpen.

Mag ik tot slot nog een categorie toevoegen? Ik wil graag de organiserende instantie – de Magazine Media Associatie – nomineren voor de beste brancheorganisatie van het jaar. Het nooit aflatende enthousiasme, de professionele toewijding en perfecte organisatie van het gala (nu al meer dan twintig jaar) krijgt mijn extra Mercur.

---

Femke Leemeijer is zelfstandig marketingconsultant.

www.kantoorfiftyfour.nl
@FemkeLeemeijer

 

Laatste tien:

16-10-2018 | [Column] Femke Leemeijer: Baas in eigen bubbel!
23-08-2018 | [Column] Femke Leemeijer: Mensen en merken
15-06-2018 | [Column] Femke Leemeijer: Nepnieuws
17-04-2018 | [Column] Femke Leemeijer: Terug naar print
13-02-2018 | [Column] Femke Leemeijer: Fun in het uitgeefvak
12-12-2017 | [Column] Femke Leemeijer: Oude en nieuwe media
16-10-2017 | [Column] Femke Leemeijer: Stoelendans
22-06-2017 | [Column] Femke Leemeijer: Het raadsel &C
01-05-2017 | [Column] Femke Leemeijer: Over Blendle en businessmodellen
14-02-2017 | [Column] Femke Leemeijer: De tering naar de nering zetten?

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie