[Column] Femke Leemeijer: Vrij Nederland en het zwarte gat
16-04-2019 10:48:00 | Hits: 3518 | columnist: Femke Leemeijer | Tags:

Het droevigste mediabericht van de afgelopen tijd was natuurlijk het korte artikel in NRC waarin werd geschetst hoe Ward Wijndelts de toekomst van Vrij Nederland ziet: zonder redactie. Het bericht viel samen met veel aandacht voor het zwarte gat - een cynische samenloop van omstandigheden; VN wordt immers al jaren gezien als een zwart gat waarin elke euro die erin gaat nooit meer te traceren is.

Toen ik in 2005 tijdschriftenuitgever bij Weekbladpers werd (nu WPG Uitgevers), was ik weliswaar niet verantwoordelijk voor Vrij Nederland, maar had ik wel inzage in de jaarcijfers en de resultaten. Die waren ook toen al ronduit zorgelijk, maar dat is denk ik geen geheim. Interessanter is dat ik, na enigszins van de schrik bekomen te zijn, op een drafje naar de toenmalige financieel manager rende (een zeer aardige en enorm bekwame dame) met de vraag hoe het nu verder moest met de tijdschriftentak. Wat zou ons te wachten staan?

"Helemaal niets," antwoordde ze vriendelijk, "we gaan gewoon door waar we gebleven zijn." Daar hoorde ik van op, geschoold als ik was bij commerciële clubs als Harlequin (nu Harper Collins) en Quote Media (nu Hearst). Maar het zette mij ook aan het denken. Eigenlijk vond ik het wel leuk, een club waarin winst maken blijkbaar niet centraal stond en er aandacht was voor het mooie, goede en ware in de vorm van prachtblad VN. Er is immers meer op de wereld dan geld.

Tegelijkertijd realiseerde ik me ook dat de luxe van geen geld hoeven verdienen natuurlijk alleen maar mogelijk is doordat, tja... het geld elders wordt verdiend. Ik heb dat nooit erg gevonden, ik vind het bijvoorbeeld ook vanzelfsprekend dat kunst deels uit onze gemeenschappelijke pot wordt betaald, puur omdat het onze samenleving op een andere manier verrijkt (lees in dat kader vooral de prachtige biografie over Frederike Harmsen van beek van Maaike Meijer, het ultieme voorbeeld van onrendabel maar onmisbaar zijn).

Was het bij WPG nog maar zo mooi. Waar vroeger het geld tegen de spreekwoordelijke plinten klotste en een mooi maar verlieslatend vlaggenschip als VN in leven kon worden gehouden uit de gezamenlijke pot (nee, niet alleen uit de winst van Voetbal International, zoals Johan Derksen altijd beweert), is dat in het huidige medialandschap natuurlijk niet meer mogelijk.

Hoe erg is dat? Moet VN tegen de klippen op in leven worden gehouden? Of is het moment gekomen dat dit legendarische merk (brr, dat vinden de VN-die hards een vies woord) zijn laatste adem gaat uitblazen?

Het plan van Ward Wijndelts roept bij mij de associatie op met een sterfhuisconstructie. Het pakt in mijn ogen namelijk de kern van het probleem niet aan: Vrij Nederland is zijn relevantie verloren, heeft zichzelf overleefd, ligt al jaren op de intensive care aan de beademing. En hoe lief je iets of iemand ook hebt, soms moet je dan toch afscheid durven nemen. Dus Ward, mijn advies: maak geschiedenis door niet door te sukkelen, maar stop. Niet stilletjes en bescheiden, maar met een legendarisch, onvergetelijk, spraakmakend en enerverend laatste nummer. Go with a bang en durf te sterven. Dat geldt tenslotte voor ons allemaal.

---

Femke Leemeijer is zelfstandig marketingconsultant.

www.kantoorfiftyfour.nl
@FemkeLeemeijer

 

Laatste tien:

19-02-2019 | [Column] Femke Leemeijer: Hokjesdenken
14-12-2018 | [Column] Femke Leemeijer: Mijn Mercurs
16-10-2018 | [Column] Femke Leemeijer: Baas in eigen bubbel!
23-08-2018 | [Column] Femke Leemeijer: Mensen en merken
15-06-2018 | [Column] Femke Leemeijer: Nepnieuws
17-04-2018 | [Column] Femke Leemeijer: Terug naar print
13-02-2018 | [Column] Femke Leemeijer: Fun in het uitgeefvak
12-12-2017 | [Column] Femke Leemeijer: Oude en nieuwe media
16-10-2017 | [Column] Femke Leemeijer: Stoelendans
22-06-2017 | [Column] Femke Leemeijer: Het raadsel &C

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie