[Cross Media Case 2020] Josephine Kay over Cosmopolitans Augmented Reality cover
19-03-2020 10:09:00 Door: Saskia van Weert | Hits: 3285 | Tags:

Op 1 juli 2020 worden de Cross Media Awards 2020 uitgereikt. Hearst Netherlands draagt Cosmopolitans Augmented Reality-cover: bringing print to digital voor als Cross Media Case. We spreken met Josephine Kay.

Kun jij Hearst introduceren?

De redacties van Hearst Netherlands verzamelen en delen met een niet aflatend enthousiasme alle zaken die het leven interessanter en mooier maken. We zijn uitgever van (internationale) topmerken: ELLE, Vogue, Harper’s BAZAAR, Cosmopolitan, Glamour, Women’s Health, Quote, Esquire, National Geographic, Quest, Men’s Health en Runner’s World. Bij Hearst hanteren we de grondwet: content/service first, medium/platform second. Wij stellen de behoeften van onze gebruikers centraal: die staan op nummer één. Onze merken zijn influencers avant la lettre: het tijdschriftenmerk heeft autoriteit. Daarnaast hebben we met digitale proposities en events stevige pijlers gecreëerd die onmisbaar zijn voor het bereik en de omzet van onze merken.

Hoe kijken jullie vanuit Hearst naar Cross Media?

Met één campagnedoelstelling een groot deel van Nederland 13+ bereiken; dat kan met de crossmediale merken van Hearst. Hearst Agency, onze one-stop service unit voor alle branded content-activiteiten, maakt optimaal gebruik van de creatieve kennis en expertise van onze redacties. We verbinden strategie met data & insights en vertalen dit naar creatieve branded content-oplossingen recht in het hart van de doelgroep, voor de adverteerder. Door agile publishing komen we tegemoet aan de toenemende long term-aanvragen van adverteerders. Zo kunnen we always on-campagnes voeren die we continu bijsturen en optimaliseren. Door voortdurende innovatie weet Hearst een engagementpercentage te behalen dat met 35 procent ver boven het marktgemiddelde ligt.

Wat is de naam van de case?

Cosmopolitan’s Augmented Reality cover: bringing print to digital.

Kun je de case omschrijven?

Een primeur: Cosmopolitan lanceert het allereerste 3D-covermodel in Nederland! We brengen het tijdschrift écht tot leven door print en digitaal letterlijk met elkaar te verbinden. Samen met Huawei en de succesvolle influencer Rianne Meijer maakten we de eerste cover met een augmented reality-model. Wie de QR-code op het julinummer van Cosmopolitan scande met de telefoon, kon een speciaal ontwikkelde Cosmopolitan AR-app downloaden. Met de Cosmopolitan AR-app stond covermodel Rianne Meijer opeens in 3D voor je neus.

We investeren bij Cosmo in het futureproof maken van ons merk. De Women & Tech-editie met deze AR-cover past in onze nieuwe digital first-strategie en de toekomst van ons merk. Elk jaar komt Cosmopolitan met een Women & Tech-thema om vrouwen te stimuleren om zich op technologisch gebied te ontwikkelen. Tijdens een brainstorm over deze speciale editie ontstond het creatieve idee om de cover daadwerkelijk digitaal te maken.

Bij Cosmopolitan ligt de nadruk altijd op zijn wie je bent en niét op onrealistische doelen of een perfect plaatje nastreven. Deze cover laat, dankzij de augmented reality-technologie, met een vette knipoog de maakbaarheid van de digitale wereld zien. Een wereld waarmee onze doelgroep dagelijks te maken heeft, zo ook covermodel Rianne Meijer. Zij vertelt in dit nummer hoe ze speelt met echtheid op Instagram en hoe ze digitale maakbaarheid probeert te doorbreken.

De augmented reality-cover is naar ons idee de meest vernieuwende en verrassende cover van 2019. Het is een cover die daadwerkelijk digitaal tot leven komt, die een extra laag toevoegt aan de beleving van de veeleisende lezer én de inhoud van de editie in één keer duidelijk maakt.

Naast het creatieve aspect is deze cover ook uniek als het gaat om de samenwerking met een partner. Samen met Huawei zijn we tot het uiterste gegaan om dit project mogelijk te maken, met mooie resultaten. Voor Huawei was dit de uitgelezen mogelijkheid om de nieuwe Huawei P30-smartphone te lanceren op een creatieve manier die awareness en veel free publicity genereerde. Covermodel Rianne heeft de P30 in haar hand en gebruikt die vervolgens om er een selfie mee te maken.

Met deze editie hebben we veel meer mensen bereikt dan met een regulier nummer. Online, via de app, via het Instagram-account van Rianne Meijer en door uitgebreide free publicity. Voor ons is dit hét symbool en de kick-off van de digital-first strategie die Cosmopolitan uitrolt onder leiding van mij als hoofdredacteur.

Welke media- en reclamebureaus waren betrokken bij de ontwikkeling en de uitvoering van de campagne?

Voor de 3D-cover werkten we samen met Huawei en influencer Rianne Meijer. AR-Producties heeft de cover geoptimaliseerd en geschikt gemaakt voor een Augmented Reality-applicatie. Daarbij zijn animaties aan het 3D-model toegevoegd.

Welke media - en mediumtypes - zijn voor de campagne ingezet?

De belangrijkste reden om voor deze spraakmakende AR-cover te kiezen, is de symboliek waarmee we onze digital first-strategie over het voetlicht brengen. We besteden veel tijd aan het analyseren van de succescijfers van Cosmopolitan.nl. Daarnaast gebruiken we social kanalen en SEO-onderzoek bij het bepalen van onze onderwerpkeuze. We kiezen steeds meer voor datadriven content. Deze cover zien we als een kick-off om die strategie uit te dragen. De Cosmopolitan-cover is ook gepromoot via Cosmopolitans Instagram, Facebook en Cosmopolitan.nl, en via de social kanalen van influencer en covermodel Rianne Meijer.

Wat waren de resultaten van de campagne?

De augmented reality-app waarmee de cover tot leven komt is ruim 10.000 keer gedownload. Dit toont aan dat het engagement van onze printlezers hoog is. Lezers kopen niet alleen het magazine, maar beléven het daadwerkelijk door actie te ondernemen en onze app te downloaden. En dat is een gegeven waar we binnen onze digital first-strategie veel waarde aan hechten.

Het printbereik naar meer dan 300.000 en we scoorden we een social reach van ruim 730.000; daarmee overtroffen we de benchmark met 295 procent. Naast onze eigen online activaties rondom deze cover creëerde covergirl Rianne Meijer bovendien een video voor haar eigen Instagram-kanaal (ruim 430.000 volgers), die 41.466 likes en 1392 comments genereerde. Dat zijn zeer mooie resultaten waar wij én partner Huawei zeer blij mee zijn!

www.cosmopolitan.nl
www.huawei.com

Vrijdag 27 maart is de laatste dag dat je jouw cases kunt insturen voor Cross Media Awards 2020.

www.crossmediaawards.nl

 

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie