
Dit is onze zorg van Libelle Zilveren Cross Media Case 2021
Dit is onze zorg van Libelle is tijdens het Cross Media Diner 2021 op 14 september in de Kromhouthal Amsterdam uitgeroepen tot Zilveren Cross Media Case 2021.
De jury: "Dit is ontzettend knap. Iedereen zit in de tijdgeest. Daarmee zijn alle media zijn jouw concurrent en toch lukt het juist Libelle de zorg een gezicht te geven. Niemand heeft corona kunnen claimen, maar Libelle wel. Een oud en vertrouwd merk als Libelle maakt een heel actuele draai. Libelle heeft het onderwerp via alle beschikbare mediatypen geladen. Prachtige Cross Media Case!"
Hier staat een overzicht van alle winnaars van de Cross Media Awards 2021
Lees hier het winnende case-interview met Libelle hoofdredecateur Hilmar Mulder.
Kun jij Libelle introduceren?
Libelle bestaat 87 jaar en is het oudste vrouwentijdschrift van Nederland. Het eerste nummer verscheen op 13 april 1934. Inmiddels is Libelle het grootste en bekendste vrouwenweekblad en tevens een allround mediamerk met een maandelijks bereik van 4 miljoen, zowel offline als online. Sinds 2020 behoort Libelle bij DPG Media Magazines
Hoe kijken jullie vanuit Libelle naar crossmedia?
We geloven heilig in een multi-channelaanpak, waarin de op maat gemaakte, relevante content van elk Libelle-kanaal elkaar versterkt en aanvult. Waarbij alle content volledig aan moet sluiten bij het gedrag van onze doelgroep op het betreffende platform, terwijl het DNA van Libelle altijd moeiteloos herkenbaar blijft. Crossmediaal werken heeft onze voorkeur als uitgangspunt voor alle samenwerkingen die wij aangaan en is de basis voor het gros van de verhalen die wij vertellen. In combinatie met data werken we continu aan het onderbouwen en verbeteren van onze ideeën en verhalen om zo het bereik te verhogen.
Wat is de naam van de case?
Dit is onze zorg. Aan de vooravond van de tweede coronagolf maakte Libelle een uniek nummer samen met de vrouwelijke zorgverleners van het Amphia Ziekenhuis in Breda. Zij bepaalden mede de inhoud en vertelden hun verhaal. Deze editie kreeg tevens tien verschillende covers en werd ondersteund door mini-documentaires op LibelleTV.
Kun je de case omschrijven?
Dit is onze zorg geeft letterlijk een gezicht aan de zorg in Nederland, met de focus op de corona-pandemie. Een compleet nummer dat letterlijk gemaakt is op de cohortafdeling van het Amphia Ziekenhuis. Alle artikelen – van het interview met Guido Weijers tot een toeristische reportage over Breda – zijn gemaakt naar aanleiding van de wensen en ideeën van het vrouwelijke zorgpersoneel. Liefdevol zijn de zorgmedewerkers geïnterviewd en gefotografeerd. Er is ruimte voor de verhalen uit alle geledingen van de zorg binnen het ziekenhuis: van medisch specialist tot IC-verpleegkundige die het in de eerste coronagolf zwaar te verduren hebben. De persoonlijke verhalen raken, ontroeren en inspireren. Deze vrouwen wenst iedereen zich aan zijn zijde, als dat nodig zou zijn. Zonder dramatisch effectbejag, maar op een kenmerkende lichte Libelle-manier komen tekst en beeld samen. Dit zijn de mensen achter de corona-nieuwsberichten. Zij zijn het die ons bijstaan, die zich het vuur uit de sloffen lopen, die zorgen dat het goed komt als het fout gaat. En wij stelden ons als Libelle de vraag die velen zich met ons stelden: krijgen deze mensen, deze vrouwen wel genoeg waardering? Ze verdienen zoveel meer dan applaus, zeker toen het aanvankelijk publieke enthousiasme luwde en de politiek niet over de brug kwam met structureel meer geld voor de zorg.
Online hebben we hen de ruimte gegeven voor het andere perspectief. Hoe heeft het thuisfront het ervaren dat de partner, moeder of naaste werkzaam was in de frontlinie? Emotionele partners en kinderen laten de privé-kant van het verhaal zien. In een serie Zeg-Nou-Zelf video’s vertelt de zorgmedewerkers wat hun zorgen, hun wensen en hun drijfveren zijn. In een prachtig gemaakte Making Of video geeft Libelle een kijkje achter de schermen van dit nummer, waarin Hugo de Jonge het vuur aan de schenen wordt gelegd door de zorgmedewerkers. We zien het zorgpersoneel aan het werk en krijgen een tipje van de sluier van de corona-hectiek in een ziekenhuis te zien.
Het resulteerde in een allround, 360 graden ode aan de zorg: het magazine dat hét tijdbeeld van 2019 illustreert en uitdiept plus vier mini- docu’s, negen video’s en tien verschillende covers die voor de gewenste impact zorgen. En dat heeft veel teweeggebracht..
Welke media- en reclamebureaus waren betrokken bij de ontwikkeling en de uitvoering van de campagne?
De editie en de video’s zijn gemaakt door de Libelle-redactie in samenwerking met het zorgpersoneel van het Amphia ziekenhuis in Breda.
Welke media – en mediumtypes – zijn voor de campagne ingezet?
Libelle heeft ervoor gekozen om al haar eigen kanalen in te zetten van print, online en video tot social media. Omdat wij hier onze doelgroep het snelste tegen komen en raken. Dat blijkt ook uit de mate waarin de berichten op social media zijn geliked en gedeeld.
Wat waren de resultaten van de campagne?
De ontelbare reacties vanuit de zorg en van onze lezers en abonnees (van wie velen in de zorg werken!) waren enthousiast en vooral trots. Niet alleen de reacties van lezers (“Ik koop ze alle tien”) en vanuit de zorg waren positief, ook in de pers kregen de covers de nodige aandacht. Van BN De Stem en andere kranten tot het tv-programma Goedemorgen Nederland. Alle aandacht vanuit onze doelgroep, de zorg én in de media heeft er ook voor gezorgd dat deze speciale editie van Libelle 20 procent boven begroting heeft verkocht. De mini-docu’s en de video’s kregen in het totaal 137.096 views en de socialmedia-posts kregen meer dan 100.000 likes. Hiermee hebben we overtuigend laten zien dat het thema, de verschijningsvormen én de timing als drie gelijkwaardige puzzelstukken in elkaar vielen en tot een prachtig resultaat hebben geleid. Dit is onze zorg heeft zowel maatschappelijk bewustzijn gecreëerd als tot commercieel succes geleid vanwege de hogere verkochte oplage.
www.libelle.nl
www.crossmediaawards.nl
Hier staat een overzicht van alle winnaars van de Cross Media Awards 2021
Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter
Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook
Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn
Vacatures in media- en marketingcommunicatie