Kek Mama Cross Media Merk van het Jaar 2020
01-07-2020 11:11:00 Door: Saskia van Weert | Hits: 4614 | Tags:

Kek Mama Cross Media Merk van het Jaar. De jury: "Kek Mama is super goed bezig met nadenken over het merk. De vraag die daarbij wordt gesteld is: wat moeten wij doen om mama’s te bereiken? Alle media worden daarvoor ingezet, waarbij nadrukkelijk verder wordt gekeken dan alleen de eigen platformen. Kek Mama zoekt – en vindt - samenwerking met andere spelers in de markt. Het gevolg is: succes. Het bereik is vergroot en de verschijningsfrequentie ging omhoog. En volgens de jury ligt er nog meer succes op de loer want hier moet nog meer uit te halen zijn. Gefeliciteerd Kek Mama, Cross Media Merk van het Jaar 2020!"

 

Lees hier de winnende case.

[Cross Media Merk] Kek Mama

Aan het woord is Helene van Santen, hoofdredacteur van Kek Mama.

Kun jij Kek Mama introduceren?

Kek Mama is hét 360 graden lifestyle-mediamerk voor moeders met kinderen tussen 0 en 12 jaar. Het magazine is de #1 glossy voor moeders. In 2019 is de verschijningsfrequentie van het tijdschrift verhoogd; vanaf dit jaar verschijnen er jaarlijks 16 edities (12 reguliere edities en 4 themanummers) . Met het magazine biedt Kek Mama drukke moeders een moment voor zichzelf: met eerlijke verhalen, persoonlijke interviews en herkenbare columns.

Naast het magazine zijn er de website KekMama.nl, de online Kek Mama Shop, het online videokanaal Kek Mama TV, de online nieuwsbrief (70.000 leden) en de social media-accounts op Facebook (95.000 fans), Twitter (9000 volgers), Instagram (37.000 volgers), YouTube en Pinterest (65.000 views per maand). Een tweewekelijkse Kek Mama-podcast is in de maak.

Kek Mama heeft een bereik van 635.700 (NOM Mediamerken 2019-IV). KekMama.nl trekt maandelijks ruim 1 miljoen unieke bezoekers (Google Analytics december 2019) en is verkozen tot Populairste Lifestyle Website van het Jaar 2019 .

Hoe onderscheidt Kek Mama zich van andere mediamerken?

Kek Mama is de #1 glossy voor moeders, in alle opzichten: in bereik, in kwaliteit én op commercieel vlak: met 29 procent B2B-aandeel is Kek Mama de B2B-marktleider onder de parenting glossy’s. Als glossy bedient Kek Mama twee advertentiemarkten: de aanbieders van kinderproducten én die van producten voor de vrouw. De Kek Mama-lezeres koopt namelijk niet alleen producten voor haar kinderen (van luiers tot speelgoed), maar ook beauty- , mode- en woonitems voor zichzelf.

Als merk dat zich begeeft in een nichemarkt, is het uniek dat Kek Mama zich heeft ontwikkeld tot volwaardig crossmediaal, 360-gradenmerk. Het is het enige parenting magazinemerk met een online videokanaal én een podcast (die in Q1 van 2020 wordt gelanceerd, maar waarvoor de basis in 2019 is gelegd). Kek Mama is en blijft op deze manier futureproof.

Waar andere parenting bladen zich focussen op opvoedtips en -adviezen, focust Kek Mama zich op de human-interestverhalen. Herkenbaarheid is hierbij key. Daarnaast onderscheidt Kek Mama zich door haar unieke tone of voice. Kek Mama heeft humor en zelfspot. Ter illustratie: een bestseller in de Kek Mama Shop in 2019 was de Kek Mama-tas met de tekst En nu een witte wijn.

Wat waren de successen en hoogtepunten van Kek Mama in 2019?

  • Kek Mama behoorde in Q3 van 2019 tot de grootste stijgers in bereik van alle magazinemerken van Nederland: het totale merkbereik nam dat kwartaal met 35 procent toe (ten opzichte van een kwartaal eerder) naar 430.000 (NOM Mediamerken 2019-III).
  • In Q4 stond Kek Mama wederom in de top drie grootste stijgers van alle magazinemerken: het totale merkbereik steeg met 48 procent naar 635.700 (NOM Mediamerken 2019-IV).
  • Het aantal unieke bezoekers per maand van KekMama.nl steeg met 300 procent (!) in een jaar tijd: van 250.000 unieke views in december 2018 naar 1 miljoen in december 2019 (Google Analytics).
  • KekMama.nl is uitgeroepen tot Populairste Lifestyle Website van het Jaar 2019 (publieksprijs).
  • In november 2019 is Kek Mama TV groots gelanceerd, dat breed is opgepikt door de pers (van Het Parool tot Shownieuws).
  • De verschijningsfrequentie van het magazine is verhoogd naar 16 keer per jaar.
  • Het magazine heeft een retouch gekregen. Met een verfriste vormgeving, nieuwe rubrieken en een nieuwe pay-off: de #1 glossy voor moeders. De eerste Kek Mama nieuwe stijl verschijnt begin 2020, maar de basis is gelegd in 2019.
  • Het Kek Mama-onderzoek naar de Momlennials (millennial-moeders ) is gepresenteerd op het In De Wolken Festival (oktober 2019) aan B2B-partners en opgepikt door diverse media, zoals Nederlands MediaNieuws.

 

Welke stappen heeft Kek Mama in 2019 gezet op gebied van cross media?

Met de komst van mij als hoofdredacteur en marketingmanager Eline Olde Kalter, begin 2019, is direct vol ingezet op de (verdere) ontwikkeling van de crossmediale strategie.

Allereerst werken de redactie en marketingafdeling geheel crossmediaal. Niet alleen is iedere persoon is op de redactie inzetbaar voor ieder kanaal (van stagiair tot hoofdredacteur), ook de contentplanning wordt gemaakt vanuit een 360-graden-aanpak. Bij ieder contentidee wordt gekeken hoe de verschillende kanalen (printmagazine, website, social media enzovoort) deze boodschap kunnen versterken, en elkaar kunnen aanvullen. Een kruisbestuiving tussen de kanalen is key. Zo is het printmagazine de plek voor herkenbare, persoonlijke verhalen. Online is ruimte voor verdieping met bijvoorbeeld discussies rondom hetzelfde onderwerp, zoals in de rubriek Dilemma.

In november 2019 is het online videoplatform Kek Mama TV groots en feestelijk gelanceerd, in Mama Kelly in Amsterdam, in het bijzijn van pers (Shownieuws, Story, Het Parool enzovoort), influencers en BN’ers. Kek Mama maakt vijf eigen, unieke video’s per week die ieder het DNA van het merk uitdragen: herkenbaarheid mét humor. Zo zijn er de mama-vloggers (presentatrice Kim Kötter en redactieleden Eline, Mariette en Lisa), rubrieken waarin producten en uitjes worden getest (Eropuit en Tried & Tested) en wederom is online ruimte voor verdieping met het opvoedadvies-programma Helene Helpt, gepresenteerd door mij. Het online videoplatform is vanaf dag 1 een succes, met circa 80.000 views per maand. De video’s worden geplaatst op Kekmama.nl/tv én op het YouTube-kanaal van Kek Mama, dat daarmee een nieuwe impuls heeft gekregen.

Ook op het gebied van audio zijn stappen gezet in 2019. De Kek Mama-podcast Mama doet ook maar wat is in ontwikkeling. In deze tweewekelijkse podcast bespreken Eline, chef redactie Mariette en ik moederzaken. De podcast gaat in Q1 van 2020 live.

Met het rijke, 360-graden-aanbod aan kanalen, is Kek Mama de ideale partner voor de B2B-markt. Zo kwamen direct na de lancering van Kek Mama TV de eerste samenwerkingen tot stand waarbij video een grote rol speelde: onder meer met De Vriendenloterij/Stichting Jarige Job en Verkeersbureau Zweden. Met grote partijen als TUI, Vinea, Blokker en Albert Heijn zijn in 2019 grote crossmediale campagnes op gezet, waarbij print, online artikelen, video ’s én social media posts elkaar aanvulden en versterkten.

Wat is jouw visie op crossmedia en de ontwikkeling van crossmedia met betrekking tot mediamerken?

Ik zeg altijd: net als ons eigen kloppende hart, heeft ook het hart van Kek Mama een linker- en een rechterkamer, die allebei van vitaal belang zijn voor het mediamerk. Aan de ene kant is er print, aan de andere kant online, met naast de website allerlei zijtakken (social media, nieuwsbrief, podcast, enzovoort). Bij het creëren van alle redactionele én branded content wordt een kruisbestuiving tussen al deze kanalen bedacht. Alle kanalen hebben hun eigen karakter en doelstellingen, versterken elkaar en vullen elkaar aan. Samen vertellen ze het verhaal. Een voorbeeld : het onderwerp slaapgebrek past goed bij de doelgroep van Kek Mama (want veel moeders hebben daarmee te maken). In het magazine plaatsten we korte verhalen van gekke dingen die moeders deden door slaapgebrek. Op Facebook deden we een oproep hiervoor. Op KekMama.nl was er ruimte voor duiding: “Slaap: hoe belangrijk is het en hoeveel uur heb je nodig?” en op Kek Mama TV een aflevering van Helene Helpt: zo zorg je ervoor dat je kinderen doorslapen. Op Instagram plaatsten we een grappige, herkenbare spreuk: Ken je die situatie dat je je telefoon aan de lader hebt gelegd, om er later achter te komen dat de lader niet in het stopcontact zat en je batterij dus nog steeds leeg is? Dat is nou slapen als ouders. Bij Kek Mama is het crossmediale denk- en werkproces vanzelfsprekend geworden en niet meer weg te denken.

Op welke cross media case uit 2019 waarbij Kek Mama was betrokken, ben je trots?

De unieke samenwerking met Albert Heijn, die zich aan Kek Mama heeft verbonden om luiers op de markt te brengen.

Kun je de case omschrijven? Welke media en mediumtypes zijn bij deze campagne ingezet?

Albert Heijn wilde nieuwe luiers op de markt brengen en benaderde Kek Mama voor een samenwerking. De supermarktgigant heeft de kennis van Kek Mama over de behoeften van haar doelgroep van moeders tussen de 25 en 45 jaar slim gebruikt in de ontwikkeling van deze luiers, die zowel het Albert Heijn- als het Kek Mama-logo dragen. Zo is gebruikgemaakt van het Testpanel van Kek Mama, een database van Kek Mama-lezeressen die bereid zijn producten te test en en/of mee te werken aan enquêtes en onderzoeken. Het Testpanel is t wee keer ingezet voor deze campagne.

De eerste keer was een rondetafelgesprek met twintig Kek Mama-lezeressen met kinderen in de luierleeftijd. Bij het gesprek was ook een designer/productontwikkelaar aanwezig vanuit Albert Heijn. Aan de lezeressen is onder meer gevraagd: wat is voor jou belangrijk bij de keuze voor een luiermerk? De prijs/kwaliteitverhouding, premium versus gewoon enzovoort? De lezeressen hebben zelfs meegedacht over het design; welke het leukste zou zijn voor hun baby.

Op basis van dit gesprek heeft Albert Heijn samen met Kek Mama een selectie gemaakt; er is gekozen voor premium luiers met een dierenprint. Ze zijn verkrijgbaar in alle maten, fijn geprijsd, blijven extra lang droog en zien er ook nog eens hartstikke leuk uit.

De tweede keer waarbij het Testpanel van Kek Mama werd ingezet, was voor de beoordeling van het uiteindelijke product, waarbij het gebruikersgemak centraal stond. De luiers kregen een mooi cijfer: 7,7. Deze beoordeling is ook gebruikt in de aanjaging van de luiers in de advertorials in Kek Mama.

Natuurlijk zijn alle kanalen van Kek Mama ingezet om de samenwerking tot een succes te maken: advertorials in het printmagazine, een abonneebrief bij het blad (met 40 procent korting op de luiers), de editorial van de hoofdredacteur in het magazine, diverse online artikelen, social posts en nieuwsbriefitems. Bij ieder item is gekeken naar de ideale insteek voor dat desbetreffende kanaal. Zo werd in print gefocust op de testimonials van het Kek Mama Testpanel, terwijl online (in de nieuwsbrief en bij de artikelen op de site) gericht was op activatie, met call-to-action-buttons voor het bestellen van de luiers. Er zijn ver schillende invalshoeken bedacht voor de kanalen om de luiers onder de aandacht te brengen: van informatief (Alles wat je moet weten over luiers) tot entertainment (verschoonblunders: Mijn man presteerde het de luierplakkers aan de achterkant te krijgen), waarbij herkenbaarheid key was.

De samenwerking was een groot succes. De luiers worden een jaar na dato nog steeds in de AH-winkels verkocht. Ze dragen zowel het Albert Heijn- als het Kek Mama-logo, waarmee ze dus feitelijk een line-extension voor Kek Mama vormen.

Hoe ondersteunt Kek Mama adverteerders?

Moeders zijn voor veel merken de belangrijkste doelgroep, want zij gelden nog steeds als de gatekeepers die bepalen wat er in huis komt, wat er op tafel staat en wat de vakantiebestemming wordt. Kek Mama kent deze doelgroep door en door. We weten wat ze lezen, liken, sharen. En wat ze wegklikken.

We doen regelmatig onderzoek naar (de behoeften van) onze doelgroep. Zo lanceerden we in 2019 een rapport over millennial-moeders: de Momlennials. Marketeers blijken volgens ons onderzoek geen realistisch beeld te hebben van moeders en hun rol in het gezin. Als we afgaan op wat we in veel reclames zien, zouden we geloven dat moeders permanent haast hebben, gestrest zijn en zich schuldig voelen. Maar uit ons onderzoek, waarvoor we 3500 Nederlandse moeders hebben ondervraagd, blijkt dat dat beeld niet klopt. Ze geven zichzelf gemiddeld een 8 voor geluk, zijn opvallend ambitieus en maken bewuste keuzes voor zichzelf en hun gezin. Ze hebben de touwtjes stevig in handen in hun leven.

Kek Mama adviseert adverteerders over de doelgroep, biedt ze een crossmedia al plan om deze groep vrouwen te bereiken én zorgt voor aansprekende content.

www.kekmama.nl
www.dpgmediamagazines.nl

 

Sponsors.
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `
  • `

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie