[Interview] Alida Dijk over Zin en digitalisering door de coronacrisis
09-11-2020 11:12:00 Door: Saskia van Weert | Hits: 1103 | Tags:

Alida Dijk is hoofdredacteur van Zin magazine. Wij spreken haar over de dynamiek van haar mediamerk in het buitengewone jaar 2020.

Dag Alida, kun jij Zin introduceren?

Zin bestaat al ruim 16 jaar en is hét magazine voor vrouwen (en mannen) van 50 tot 75 jaar, die midden in het leven staan. Ze omarmen het leven; zijn ondernemend, positief, kritisch en breed geïnteresseerd. Zin verschijnt 13 keer per jaar en is een general interest tijdschrift met diepgang.

Met onze lezersgroep (ik behoor er zelf ook toe) vieren we de tweede helft van het leven. Zij zijn de spil in hun (vrijwiligers)werk, in vriendschappen, in de familie (bijvoorbeeld als het gaat om zorgen voor de ouders). Ze houden van cultuur en werken aan hun persoonlijke ontwikkeling. Ze bepalen het merendeel van de uitgaves thuis.

We maken content die hun leven verrijkt. Denk aan interviews: we hebben verschillende rijke interviewrubrieken met door ons gemaakt beeld. We schrijven over cultuur in de volle breedte: boeken, musea, film, theater, muziek, festivals. Het gaat over relaties met je kinderen (die (net) het nest hebben verlaten), met vriendinnen, met je geliefde, met je ouders, die meer zorg nodig hebben, met je broer of zus, we inspireren met reizen ver weg of dichterbij, stedentripjes bijvoorbeeld en bieden praktische informatie over geldzaken, psyche en je gezondheid.

 

Het gaat ergens over in Zin. Soms met een kwinkslag, maar altijd met diepgang

 

Heeft de coronacrisis digitalisering bij Zin versneld?

Zeker! Onze redactie is nog digitaler gaan werken dan we al deden. Safety first. We hebben goede contentsystemen tot onze beschikking en werkten vorige maand, zonder eenmaal samen op de redactie te zijn geweest, een editie naar de drukker. Dat is heel goed gegaan. Uiteraard zien we elkaar wel veel, virtueel. We zijn en blijven een team!

Ook in de verkoop van ons magazine via de online kanalen zien we een enorme opkomst. De behoefte aan het printproduct blijft, maar het wordt steeds vaker via steeds meer verschillende kanalen aangeschaft.

Aan het begin van de crisis sloten tijdelijk een aantal verkooppunten. Gelukkig is dat niet van grote invloed geweest op de losse verkoop van Zin. We hebben in deze onzekere tijd ook iets extra’s gedaan voor onze lezers; zo kregen ze – uit het portfolio van onze uitgever – drie edities naar keuze cadeau.

We blijven met z’n allen meer binnen en merken dat mensen dan meer tijd online besteden. We registreren meer activiteit op onze Facebook-pagina. Filmpjes worden langer bekeken en onze volgers laten vaker dan anders een reactie of opmerking achter. Ook op Zin.nl blijven de bezoekers langer rondkijken. Opmerkelijk is dat onze winacties het erg goed doen. Vooral prijzen als boeken en spelletjes trekken meer deelnemers dan voor de crisis.

Wat maakt Zin aantrekkelijk voor adverteerders?

Het gaat ergens over in Zin. Dat mag (soms) met een kwinkslag, maar moet altijd diepgang hebben. Op die manier hopen wij onze lezers te raken, te betrekken of te inspireren. Adverteerders kunnen daar op aan sluiten, zo wordt wat je brengt (in Zin) relevant. Er zijn veel koppelingen te maken met adverteerders. Zoals ik zei, zijn wij een general interest magazine. We schrijven over cultuur, over slapen, reizen, maar ook over mantelzorg, daten, loslaten, persoonlijke verzorging, de erfenis regelen en goede doelen, eenzaamheid en het leven vieren.

Welke rol speelt de redactie bij branded content?

De redactie is actief betrokken bij content voor derden. We vinden het énorm belangrijk dat het verhaal bij Zin past; relevant is voor onze lezers. Ook willen we voor hen inzichtelijk houden, daarin zijn we heel transparant, bij welke content een andere partij betrokken is! Zo hebben we een rubriekskop Zin & …

We denken graag mee bij het maken van een plan, we weten wat er speelt, komen zo op mooie ideeën. Doordat wij onze lezers goed kennen, zijn we in staat om artikelen te schrijven (storytelling) die urgentie hebben voor onze lezersgroep. We kunnen adverteerders dus helpen de juiste snaar te raken.

Kun je een voorbeeld van branded content geven waar je enthousiast over bent?

Oh, dat is moeilijk kiezen. We maken bijvoorbeeld een serie met SeniorWeb. Volgend jaar gaan we het derde jaar in van de samenwerking. Het is een vaste, herkenbare rubriek in ons blad, met een vertaling naar online. Wat zijn belangrijke tips om veilig te winkelen op het web, maar ook – dat plaatsten we iets eerder in de crisis – welke mooie wandelingen kun je maken en welke musea bezoeken van achter je laptop?

Dat zijn voorbeelden van relevante, actuele content voor onze lezers. Ook met andere partijen kwamen we eerder tot mooie samenwerkingen. Ik noem er slechts een paar: Vichy, Dansk.nl (Denemarken), Toerisme Vlaanderen, TUI, Oostenrijk, maar ook Dierenbescherming, Multi-Gyn, Specsavers…

De redactie van Zin zit in Amsterdam en maakt Zin en Zin.nl. Het magazine is ook te vinden Facebook (ruim 240.000 volgers) en op Instagram. Ook is er een nieuwsbrief (ruim 34.000 abonnees).

Foto: Mark Uyl

www.zin.nl

Zin maakt onderdeel uit van het portfolio van Value Zipper. Met meer dan 50 titels in het portfolio is Value Zipper de grootste onafhankelijke aanbieder van mediaruimte. Eén loket met print, digitale en social media, buitenreclame en zelfs bioscoopfilms. Crossmediale maatwerkoplossingen voor adverteerders en mediabureaus.

www.valuezipper.nl

Lees ook:

[Interview] Anke Braam over Denksport
[Interview] Tom Kellerhuis over HP/De Tijd in 2020


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie