[Interview] Anke Braam over Denksport
17-11-2020 09:48:00 Door: Saskia van Weert | Hits: 518 | Tags:

Anke Braam is Managing Director Nederland bij Keesing Media Group B.V., uitgever van onder meer Denksport. We spreken haar over puzzelen tijdens en na de lockdown en de stappen richting braintainment.

Dag Anke, kun jij Denksport introduceren?

Als oudste en bekendste puzzelmerk van Nederland en België, vind ik eigenlijk dat Denksport geen introductie behoeft, maar vooruit! De meeste mensen kennen ons van de puzzelboeken in de winkel. Maar we leveren bijvoorbeeld ook de puzzelpagina’s (online en offline) van kranten (zoals AD, De Telegraaf, de Volkskrant, regionale kranten) en tijdschriften (denk aan Margriet, Libelle en HP/De Tijd). Daarnaast verzorgen we geheel op maat gemaakte puzzelboeken voor zeer diverse bedrijven en non-profitorganisaties. En dat doen we niet alleen in Nederland. Het bedrijf achter Denksport heet Keesing Nederland dat weer onderdeel uitmaakt van Keesing Media Group. Als Europees marktleider in puzzelen zijn we nu actief in vijftien landen.

 

Veel dertigers en veertigers willen zo hun brein uitdagen of zich verbeteren

 

Wie is de doelgroep?

Heel puzzelend Nederland! En dat is een enorme groep als je weet dat 86 procent van alle Nederlanders weleens puzzelt. Dat zijn bij elkaar zo’n tien miljoen mensen. Hiervan lost 46 procent frequent een puzzel op. Dus dat betekent automatisch een brede doelgroep die om verschillende redenen puzzelt. Veel dertigers en veertigers willen zo hun brein uitdagen of zich verbeteren. Vrij competitief dus. Terwijl oudere doelgroepen het juist doen voor ontspanning en vermaak, of om geestelijk fit te blijven. En onder de naam Denksport Junior maken we puzzels en leerzame content voor kinderen in de leeftijd tussen vier en twaalf jaar.

Wat heeft 2020 gedaan met het bereik?

In de eerste weken van de lockdown in maart 2020, liet de verkoopgrafiek een steile piek omhoog zien in retail. Het supermarktbezoek steeg enorm en dat zagen we ook terug in onze verkoopcijfers. Ook de e-tail groeide hard: tijdens de eerste lockdown steeg het zoekvolume naar de termen Denksport en puzzelboek met liefst 900 procent. En kranten die naar alternatieven zochten voor hun lege sportpagina’s, bestelden bij ons extra puzzels. Dat normaliseerde zich natuurlijk ook wel weer. Maar het interessante is wel dat het verkoopniveau en de interesse in puzzels toch op een hoger niveau is gebleven. Nieuwe kopers die in het voorjaar extra vermaak zochten, zijn dus blijven hangen.

Heeft de coronacrisis digitalisering bij Denksport versneld?

Digitalisering speelt al langer in ons bedrijf, maar de coronacrisis heeft puzzelen zowel offline als online een boost gegeven. De online verkoop van (fysieke) puzzelboeken stijgt. Maar Denksport levert ook een online puzzelplatform voor kranten en andere media, waarbij wij alle puzzels en technologie leveren. Dat doen we bijvoorbeeld voor De Persgroep en Mediahuis in Nederland, maar ook in Zweden of Spanje voor mediapartijen daar. En met onze partner Elevate Labs uit San Francisco (Apple App of the Year) bouwen we samen een nieuwe puzzelapp.

Wat maakt Denksport aantrekkelijk voor adverteerders?

Er zijn verschillende redenen die ons als marktleider in puzzelen aantrekkelijk maakt voor adverteerders:

  1. Zeer groot bereik: zo’n tien miljoen Nederlanders bereiken we zowel digitaal als via retail met een oplage van zo’n 14 miljoen per jaar. In print bieden we verschillende mogelijkheden waaronder advertenties, instekers en meehechters.
  2. Lange confrontatietijd: Mensen doen gemiddeld twaalf minuten over een puzzel. De confrontatietijd van een gemiddeld puzzelboekje ligt daarmee op twintig uur en dat is aantrekkelijk voor het overbrengen van je boodschap.
  3. Aantrekkelijk premium: een puzzelboek kan helemaal op maat worden gemaakt, door de vorm en inhoud van de puzzels precies af te stemmen op jouw merk én elke gelegenheid.
  4. Eigen puzzelserie: de mogelijkheid om onder jouw eigen merk, digitaal, een hele puzzelserie op te zetten die compleet afgestemd is op jouw doelgroep.

 

Hoe zie jij Denksport zich de komende vijf jaar ontwikkelen?

Wij denken dat Denksport zich nog verder kan ontwikkelen tot een braintainment bedrijf, dat onafhankelijk van het platform, zijn klanten (van 4 tot 100 jaar) bedient met braintainment. Daarin zijn fun, maar ook brainhealth belangrijke speerpunten.  Online gaan wij de komende jaren grote stappen maken, maar puzzelen in print zal altijd een belangrijke rol blijven spelen.

Wat is het laatste nieuws?

Ik heb een geweldige cadeautip voor de feestdagen: Het Grote Bosatlas puzzelboek. Onze samenwerking met de Bosatlas/Noordhoff heeft een prachtig puzzelboek opgeleverd dat nu in de boekwinkel verkrijgbaar is. En in 2021 lanceren we een nieuw digitaal puzzelplatform, maar dat heb je niet van mij…

www.denksport.nl
www.keesing.com
www.valuezipper.nl

 

Denksport maakt onderdeel uit van het portfolio van Value Zipper. Met meer dan 50 titels in het portfolio is Value Zipper de grootste onafhankelijke aanbieder van mediaruimte. Eén loket met print, digitale en social media, buitenreclame en zelfs bioscoopfilms. Crossmediale maatwerkoplossingen voor adverteerders en mediabureaus.

www.valuezipper.nl

Lees ook:

[Interview] Alida Dijk over Zin en digitalisering door de coronacrisis
[Interview] Tom Kellerhuis over HP/De Tijd in 2020


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie