[Interview] Anke de Jong over het eerste virtuele model: Ik hoop dat Raven nog lang onderdeel blijft van Team Glamour
27-03-2019 09:18:00 Door: Katja Brokke | Hits: 5459 | Tags:

Op de cover van Glamour staat voor het eerst een digitaal model: Raven. Het model is een optimistisch personage dat staat voor gelijkheid, duurzaamheid en diversiteit. We spreken met hoofdredacteur Anke de Jong over de avatar, het digitale tijdperk en de scheidslijn tussen echt en nep.

[Credits topfoto: Valentina Vos]

Dag Anke. Wie is Raven?

Raven is Nederlands allereerste virtuele model en tevens influencer. Ze is 23 jaar oud, komt uit Den Haag en Shanghai en staat aan de vooravond van haar grote doorbraak. Ik vind haar de allercoolste chick op dit moment in ons land.

Hoe is Raven tot leven gekomen?

In eerste instantie wilden we een samenwerking opzetten met werelds grootste virtuele influencer Lil Miquela, maar toen we verder brainstormden op de redactie kwamen we op het idee om zelf een virtueel influencer te ontwikkelen. Het leek ons een uitdaging. Ik riep tegen onze art director Toula Thijssen dat ze even een poppetje in elkaar moest klussen. Vijf minuten later stond ze aan mijn bureau dat het toch niet zo simpel was. De ontwikkeling en het tot leven brengen van een virtueel model kost veel tijd, aandacht en energie. Samen met een jong, gedreven designteam zijn we aan de slag te gaan, met aan de leiding Lucas Hartman.

Waarom heb je voor een digitaal model gekozen?

We wilden met Glamour heel graag het thema Digital Revolution brengen. Met onder andere verhalen over de echte waarheid achter Instagram en hoe de scheidslijn tussen nep en echt steeds verder vervaagt. Want is alles op social media niet nep? Alle foto's zijn bewerkt die je online ziet. Ik vind het belangrijk dat alle honderdduizenden vrouwen die we bereiken met Glamour zich hier bewust van zijn. En dat ze zich realiseren dat je goed bent zoals je bent. Tegelijkertijd is het natuurlijk prima om je te laten inspireren door cool girl Raven met haar duidelijke activistische mening en stijl. Influencers horen ook bij deze tijd. We wilden echt in dit nieuwe digitale tijdperk duiken.

Zien we Raven terug?

Het Instagramaccount van Raven is inmiddels live: @therealraven1996 en de eerste samenwerking voor Raven is ook een feit, namelijk met Samsung. Ik hoop dat Raven nog lang onderdeel blijft van Team Glamour. We zijn druk op zoek naar een vorm om Raven zo lang mogelijk in leven te houden. Meerdere partijen hebben zich gemeld voor een samenwerking, dus potentie heeft ze in alle opzichten. Het voordeel van Raven is natuurlijk dat ze altijd tot onze beschikking staat! Het lijkt mij heel interessant om te onderzoeken of Raven net zo'n grote influencer kan worden als normale influencers.

Anke de Jong met Raven

Welke kansen, maar ook welke bedreigingen, biedt het digitale tijdperk het uitgeversvak?

Het meest fantastische van het digitale tijdperk vind ik dat het zoveel makkelijker is geworden om miljoenen jonge vrouwen in één klap te bereiken. En dat we met Glamour een stem kunnen hebben richting deze vrouwen. Hun kunnen helpen een mening te vormen en zichzelf te ontwikkelen. Eén klik op de knop is alles wat er nog tussen ons en al die vrouwen in staat.

Qua bedreigingen, of liever uitdagingen, die het die het digitale tijdperk met zich meebrengt, is dat de concurrentie groot is. Iedereen kan een influencer worden en iedereen kan een online magazine beginnen. Daarom is het extra belangrijk (en leuk!) om het verschil te maken en elke maand, elke dag en eigenlijk elk uur al die vrouwen in Nederland en België te verrassen.

Hoe zal de scheidslijn tussen echt en nep zich de komende jaren ontwikkelen?

Die grens wordt naar mijn mening steeds vager. Ik denk dat het belangrijk is dat we ons realiseren dat overal een laagje over heen zit. Of het nu make-up is of een filter op Instagram.

Wat is het laatste nieuws?

Het laatste nieuws is dat het bijna tijd is voor National Glamour Day, Nederlands grootste shopping event. Op zaterdag 6 april 2019 kleuren alle winkelstraten weer roze en krijg je bij bijna alle retailers 20 procent korting op vertoon van Glamour. En vijf dagen na National Glamour Day ligt ons RESPECT!-nummer in de winkel. Weer een hele bijzondere editie, met onder andere een positief woordenboek dat iedereen zou moeten omarmen, interviews met dé gamechangers van Nederland en een waanzinnige cover met een modellenkoppel dat zich aan het opwerken is naar de catwalk in Parijs vanuit de Bijlmer in Amsterdam.

www.glamour.nl
www.hearst.nl

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie