
[Interview] Annalot Boersma: Santé brengt brands en producten die goed bij ons passen mooi onder de aandacht
In de aanloop van de bekendmaking van DeTijdschriften50 houden wij een serie interviews met magazine hoofdredacteuren. Vandaag spreken we met Annalot Boersma, chef redactie van Santé.
Dag Annalot, kun jij Santé introduceren?
Santé is hét vrouwenblad van Nederland dat helemaal in het teken van gezond en leuk leven staat. In 2021 verschijnen we tien keer, waaronder in de zomer en winter met een extra dik nummer. In elke editie verrassende inzichten en slimme tips over gezonde voeding, bewegen, in balans blijven, en hoe je goed voor je body en mind zorgt. De focus ligt op gezond leven, maar dat gaat wat ons betreft perfect samen met lékker leven en genieten. We helpen onze lezer om gezonde keuzes te maken, maar altijd op een positieve manier. Bijvoorbeeld door interviews met inspirerende vrouwen die ook niet altijd perfect zijn, maar die het toch ver hebben geschopt – op welk vlak dan ook. Daarnaast is Santé ook heel praktisch en geven we veel informatie waar onze lezer direct wat aan heeft om haar eigen leven net wat makkelijker, leuker en gezonder te maken.
Wie is de doelgroep?
Het merendeel van onze lezeressen is tussen de 28 en 55 jaar oud. Uitschieters naar boven zijn vooral abonnees die al jaren heel trouw Santé lezen. Offline richten we ons met onze content vooral op dertigers en veertigers. Online is onze doelgroep iets jonger en zijn het meer twintigers en dertigers. Echter, de vijftigers en zestigers weten Santé online ook goed te vinden, met name dankzij onze praktische huis-tuin-en-keukentips. Al onze lezers zijn bovenmatig geïnteresseerd in alles wat te maken heeft met gezonde voeding, balans en fit blijven. Maar ook psychologie en relaties en seks hebben hun interesse. Een fitgirl is de Santé-vrouw niet, en die ambitie heeft ze ook niet. Ze wil vooral lekker in haar vel zitten, gelukkig zijn en zich energiek voelen. Daar helpen we haar graag bij.
Wat wil de lezer van Santé?
Onze lezer wil vooral geïnspireerd worden en weten hoe ze makkelijk gezonde keuzes kan maken. Naast verdiepende artikelen, wil ze ook snelle tips waar ze direct wat aan heeft. Lekkere recepten, handige kooktips, simpele maar effectieve work-outs of yoga-oefeningen – daarvoor leest ze Santé online en offline. Ook wil ze duidelijkheid in de gezondheidsjungle, want er wordt nogal wat beweerd over voeding en sporten. Maar wat is nu waar en wat is gewoon de zoveelste hype? In Santé proberen we de zin en onzin van elkaar te scheiden en op een laagdrempelige manier de nodige duiding te geven. Dat doen we dit jaar onder ander samen met huisarts Tamara de Weijer en voedingswetenschapper Marijke Berkenpas van I’m a foodie.
Wat heeft 2020 gedaan met het online bereik?
Online zijn we het afgelopen jaar gegroeid. Net voor de crisis uitbrak, ging onze vernieuwde website live. Dat leverde meteen al een hoger bereik op. Artikelen over coronakilo’s kwijtraken, wandelen, hardlopen deden het daarna erg goed. Mede dankzij gastbloggers en een aantal nieuwe deskundigen dat we hebben aangetrokken, zoals personal trainers, diëtisten en mindfulness-experts, konden we ons bereik nog verder vergroten. Op Instagram en Pinterest zagen we ook een groei. Deels omdat deze kanalen sowieso populairder zijn geworden, maar ook omdat we er extra aandacht aan hebben besteed.
Heeft de coronacrisis digitalisering bij Santé versneld?
Het heeft zeker invloed gehad. Zo heeft Audax extra vaart gezet achter de mogelijkheid om een digitaal abonnement af te sluiten op Santé, net als de andere magazines in het portfolio. Daarnaast brengen we met Santé nu ook regelmatig digitale mini-specials uit met als doel het aantal nieuwsbriefabonnees te verhogen – met resultaat. Ook zijn we op een andere manier omgegaan met de mogelijkheden voor online adverteren. Zo hebben branded content, affiliates en pre-rolls een belangrijke rol ingenomen tussen de redactionele inhoud zonder dat dat met elkaar botst.
Wat doet Santé op het gebied van events?
Voor de coronacrisis lagen er mooie plannen klaar voor meerdere kleinschalige events. In 2019 hebben we een succesvolle Healthy Lifestyle Day by Santé georganiseerd. Een superleuke dag met verschillende workshops, lezingen en een kleine markt. Dat smaakte naar meer. Lezers gaven aan dat ze juist het kleinschalige karakter zo leuk vonden, dat past ook echt bij Santé: in kleine groepen yoga, mindful boksen of een work-out doen op het strand. De coronacrisis gooide helaas roet in het eten en voorlopig staan onze events even on hold. Maar de ideeën en plannen zijn er, en zodra het weer kan, gaan we de Healthly Lifestyle Day weer organiseren, het liefst meerdere keren per jaar op verschillende plekken in het land.
Wat maakt Santé aantrekkelijk voor adverteerders?
De Santé-vrouw is enorm geïnteresseerd in alles wat met gezond, leuk en lekker leven te maken heeft: voeding, koken, sport, afvallen, sport, voeding, gezond koken, afvallen, maar ook beauty en verzorging. Juist omdat ze deze dingen zo belangrijk vindt, wil ze daarin ook best investeren. Ook probeert ze graag wat nieuws. Daarbij heeft ze oog voor duurzaamheid en ecovriendelijke oplossingen. Brands en producten die goed bij ons merk passen kunnen heel mooi onder de aandacht worden gebracht in Santé, online en offline, en kunnen zeker rekenen op veel interesse van onze lezer. Santé is een breed merk met vele mogelijkheden!
Hoe kijken jullie naar het publiceren van branded content?
Daar is zeker plek voor in Santé. Onze lezers lezen de branded content met plezier, vanuit een (nieuw) interesse in een product en de werking ervan. Een goed voorbeeld is de samenwerking met Douglas rond #INNERBEAUTY. Via onze social kanalen werden vijf lezeressen geselecteerd. Deze lezeressen gingen een tijd lang de beautysupplementen van Douglas gebruiken en deelden hun ervaringen met Santé. In Santé publiceerden we een uitgebreide productie over #INNERBEAUTY van Douglas en de ervaringen van onze lezers met het product. Dit alles met de tone-of-voice en uitstraling van Santé. Kortom, een leuke reportage en zeer informatieve content voor onze lezers, en een mooie exposure en uitgebreide promotie voor Douglas.
Wat is jullie laatste nieuws?
We zijn trots op onze samenwerking met het Diabetesfonds, die van 7 tot 13 juni 2021 de Nationale Suiker Challenge organiseert. Het Diabetesfonds daagt een week lang mensen uit om geen toegevoegde suikers te eten. Tijdens die week en in aanloop ernaartoe trekken we samen op. De redactie doet mee aan de challenge en we roepen onze lezers op om dat ook te doen. Diëtisten van het Diabetesfonds gaan voor ons bloggen en vloggen en we gaan natuurlijk veel informatie over suiker en suikervrij eten delen met onze lezers.
Santé maakt onderdeel uit van het portfolio van Value Zipper. Met meer dan 50 titels in het portfolio is Value Zipper de grootste onafhankelijke aanbieder van mediaruimte. Eén loket met print, digitale en social media, buitenreclame en zelfs bioscoopfilms. Crossmediale maatwerkoplossingen voor adverteerders en mediabureaus.
www.valuezipper.nl
www.sante.nl
www.audax.nl
Lees ook:
[Interview] Sterre van Leer: Lezers vertrouwen Psychologie Magazine vanwege onze basis in de wetenschap
[Interview] Eveline Helmink over Happinez
[Interview] Heleen Peverelli over Yoga Magazine
[Interview] Alida Dijk over Zin en digitalisering door de coronacrisis
[Interview] Anke Braam over Denksport
[Interview] Tom Kellerhuis over HP/De Tijd in 2020
Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter
Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook
Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn
Vacatures in media- en marketingcommunicatie