[Interview] Arno Kantelberg: National Geographic is het oog op de wereld
18-01-2021 16:25:00 Door: Saskia van Weert | Hits: 6750 | Tags:

In de aanloop van de bekendmaking van DeTijdschriften50 doen wij een serie interviews met magazine hoofdredacteuren. Vandaag spreken we met Arno Kantelberg, hoofdredacteur van National Geographic.

Dag Arno, kun jij National Geographic introduceren?

Dat zou voor jullie doelgroep eigenlijk niet meer hoeven, maar allez bon: National Geographic is – sinds 1888 in het Engels, vanaf 2000 in de Nederlandse taal, ook voor de zuiderburen – het letterlijke kompas waar de liefhebber van natuur en (sociale) historie op kan varen. NG is het oog op de wereld zogezegd, de laatste jaren overigens meer met een zorgzamere dan ontdekkende oogopslag; de aarde staat in brand tenslotte.

Wie is de doelgroep van National Geographic?

Dezelfde doelgroep zoals die vroeger werd gedefinieerd door alle gezelschapsspellen die ik aan de met Perzisch kleed gedrapeerde tafel in huize Kantelberg speelde: van 8 tot 80 jaar. Een zekere interesse in de wereld om je heen is wel een soort van criterium.

Wat wil de lezer van National Geographic?

Kennis tot zich nemen, tot hem/haar gebracht in een rijk geïllustreerde jas – de uitmuntende fotografie is natuurlijk dé pijler waarop NatGeo haar wereldheerschappij heeft gebouwd.

Wat heeft 2020 gedaan met het online en offline bereik?

De losse verkoop heeft een knauw gekregen, tegelijkertijd heeft de abonnementenstand een boost van jewelste ontvangen, ook – grappig genoeg – bij National Geographic Traveler. De online cijfers zijn bij NG behoorlijk op peil – het Instagramaccount van de internationale NG heeft het hoogste aantal volgers wereldwijd, althans van een niet aan een persoon gebonden account. Is een weetje dat ik altijd graag deel.

Heeft de coronacrisis digitalisering bij National Geographic versneld?

Wel inzake de evenementen, zoals de jaarlijkse NG Fotowedstrijd. Die hebben we in 2020 voor het eerst gestreamd, tot ieders tevredenheid, vooral van de winnaars.

Hoe ziet de redactionele samenwerking met de internationale edities van National Geographic eruit?

Er is op bijna dagelijkse basis overleg met de Amerikaanse broeders en zusters. Tot onze tevredenheid, om niet te zeggen trots, nemen de buitenlandse edities steeds vaker Nederlandse reportages over – daar investeren we sinds een jaar of twee ook meer tijd, energie en budget in. Vooral eindredacteur Robbert Vermue speelt daar een stuwende rol in.

Wat doen jullie op dit moment met events?

Die zijn volledig naar de digitale snelweg verhuisd.

Wat maakt National Geographic aantrekkelijk voor adverteerders?

De gebruikelijke riedel: hoger opgeleid, veel centjes stuk te slaan, blabla. Zelf zou ik het, ware ik adverteerder, NG interessant vinden vanwege de hoge mate van betrokkenheid (engagement noemen we dat in online lingo, niet?) bij de lezer. Die spelt werkelijk elke populairwetenschappelijke letter in onze uitgaves. En ze hebben het hart op de goede plaats, dat is me ook wat waard.

Hoe kijken jullie naar het publiceren van branded content?

Reikhalzend.

Wat is het laatste nieuws?

Op het gevaar af dat we onze lezers overvoeren, hebben we – naast het Magazine, NG Historia, NG Junior en NG Traveler – twee vertakkingen gelanceerd: National Geographic Escapes, over reizen, en National Geographic Collection. Die laatste verschijnt in zes delen en is thematisch gedacht. De Rome-collectie is reeds verschenen met een betaalde oplage van iets meer dan 12.000; op dit moment ligt deel twee van de zesdelige Egypte-serie in de kiosk. En het mooiste: lezers kunnen een knappe box bestellen om ze in op te bergen. Wat ze gelukkig ook doen. Klinkt old timey, maar ouderwets is het nieuwe modern.

Foto: Carin Verbruggen

National Geographic is een uitgave van Hearst Netherlands

www.nationalgeographic.nl
www.hearst.nl

 

Lees ook:

[Interview] Olivier Heimel (Runner’s World): Als je hardlopers wilt bereiken, doe je dat veruit het eenvoudigst via ons
[Interview] Josephine Kay: Cosmopolitan is dé gateway naar de moeilijk te vangen millennial- en GenZ-doelgroep

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie